1

1

|

I

T

T
-

— |‘|H

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

THIRD SECTION

CASE OF AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN

(Application no. 12708/13)

JUDGMENT

Art 10 » Freedom of expression ¢ Imposition of monetary sanction on a
newspaper for publishing an article found to be defamatory in respect of a
public figure ¢« Domestic courts’ failure to conduct balancing exercise
between competing rights in conformity with criteria laid down in the Court’s
case-law ¢ Newspaper’s failure to comply with due diligence standards and
act in good faith in order to provide reliable and precise information e
Domestic courts’ failure to provide relevant and sufficient reasoning for the
severity of the monetary sanction which did not appear proportionate °
Interference not “necessary in a democratic society”

Prepared by the Registry. Does not bind the Court.

STRASBOURG

25 November 2025

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the
Convention. It may be subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

** %

*

* *
*

* gk

CONSEIL DE LEUROPE







AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

In the case of Azadliq Newspaper v. Azerbaijan,
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a
Chamber composed of:
Ioannis Ktistakis, President,
Peeter Roosma,
Lotif Hiiseynov,
Diana Kovatcheva,
Una Ni Raifeartaigh,
Mateja Purovid,
Canolic Mingorance Cairat, judges,
and Milan Blasko, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 12708/13) against the Republic of Azerbaijan lodged
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a
newspaper published in Azerbaijan, Azadliq (“the applicant newspaper’), on
14 August 2013;
the decision to give notice to the Azerbaijani Government (“the
Government”) of the complaint under Article 10 of the Convention;
the parties’ observations;
Having deliberated in private on 4 November 2025,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1. The present case concerns the allegedly disproportionate and
unjustified interference with the applicant newspaper’s right to freedom of
expression under Article 10 of the Convention on account of the domestic
courts’ judgments which imposed monetary sanctions on it for publishing an
article found to be defamatory of T.A., former chief executive of the Baku
Metro.

THE FACTS

2. Azadhg was a newspaper that had been in circulation in Azerbaijan
since 1989, which stopped publishing its paper version in 2016 allegedly
owing to financial difficulties. The applicant newspaper was represented by
Mr P. Hughes and Mr R. Hajili, lawyers based in London and Strasbourg
respectively.

3. The Government were represented by their Agent, Mr C. Osgorov.

4. The facts of the case may be summarised as follows.



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

I. THE ARTICLE IN ISSUE

5. The Baku Metro is a fully State-owned company which, at the material
time, was operating under the control of the Cabinet of Ministers and its then
chief executive, Mr T.A., had been appointed by Presidential Decree No. 855
of 27 July 1998 and held that position until 2014.

6. By adecision of 24 November 2011, the Tariff Council of the Republic
of Azerbaijan increased the fare for the Baku Metro from 0.15 Azerbaijani
manats (AZN) to AZN 0.20 (approximately 0.20 euro (EUR) at the material
time).

7. The decision entered into force as of 1 December 2011.

8. In its edition of 8 April 2012, the applicant newspaper published an
article entitled “[T.A.] misappropriated five gopiks”. The article started by
noting that after the increase in the metro fares, AZN 0.05 remained on
passengers’ metro card balances. The article continued as follows:

“I am one of those [whose five gopiks remained on the card]. Even though five gopiks
is an insignificant amount in itself, out of curiosity, I asked the cashiers at the metro
“What will happen to the five gopiks?” They assured me that “[They] will remain on
the card balance”. In fact, it continued like this for three months. Each time I added one
manat to my card, the machine displayed the balance as one manat and five gopiks.
Until April. In April one manat did not turn into one manat and five gopiks. Five gopiks
had been ... stolen. Hundreds of thousands of citizens have been pickpocketed. This is
a new type of fraud.

Millions of residents use the metro. At least one-quarter of those passengers have a
metro card. Let’s say AZN 0.05 remained on at least 250,000 out of 750,000 cards. That
equals twelve thousand five hundred manats. A pensioner receiving a monthly pension
in the amount of AZN 85 can live for 12 years on that amount. Look, the chief executive
of the Baku Metro, T.A., misappropriated those amounts (Bax, Metropolitenin raisi
T.9. haman pullart manimsayib). It is not possible to accuse anyone but T.A. in this
matter ... He is the one who makes such ‘insignificant’, ‘unnoticed’ decisions.”

9. The article continued with further allegations concerning the absence
of any kind of oversight and supervision of the activities, revenue and
expenses of the Baku Metro which “could reveal misappropriation”.

10. The article ended with the following:

“The metro is a profitable sector. But this profit flows into the pocket of the
management of the Baku Metro (Admma bu gazanc metro rahbarliyinin cibina axir).
Because no one is calculating its profit. T.A.’s Metro is an impregnable castle.”

II. CIVIL DEFAMATION PROCEEDINGS AGAINST THE APPLICANT
NEWSPAPER

11. On 7 May 2012 T.A. lodged a civil defamation claim against the
applicant newspaper with the Yasamal District Court, arguing that the article
in issue accused him of committing the criminal offence of misappropriation
by abusing his power and that the false information provided in the article
damaged his dignity, discredited his honour and was detrimental to his



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

professional reputation. In respect of the remaining amounts on the cards, he
noted that the unused amounts were to be transferred to new cards when the
passengers got one or they could ask for a reimbursement from cashiers at the
metro. He asked the court to order the respondent to publish a retraction and
to pay him AZN 200,000 (approximately EUR 196,000 at the material time)
in respect of non-pecuniary damage.

12. In its objection submitted to the court, the applicant newspaper denied
that the article was defamatory of the claimant. In particular, it stated that the
purpose of the impugned article was to draw public attention to an issue of
general interest. It further stated that since neither the Baku Metro nor the
claimant had provided any explanation to the public regarding the
whereabouts of the remaining amounts, and as the journalist’s efforts to
obtain such information from the Baku Metro had been unsuccessful, the
author had presented his opinion and value judgments that the amounts
remained at disposal of the Baku Metro. He had come to such a conclusion
on the basis of his own research and the complaints of passengers addressed
to the newspaper.

13. By a judgment of 13 June 2012, the Yasamal District Court upheld
the claim in part and ordered the applicant newspaper to publish a retraction
and to pay AZN 30,000 (approximately EUR 30,600 at the material time) to
T.A. in respect of non-pecuniary damage.

14. The court briefly noted that since the respondent had been unable to
provide any proof of the veracity of the information provided in the article, it
created a negative public image of T.A., and it therefore should be assessed
as information tarnishing his honour, dignity and professional reputation and
causing him non-pecuniary damage. In respect of the damages awarded, the
court briefly noted that, considering T.A.’s reputation in society and the
extent to which the information had been disseminated, the damages should
be set at AZN 30,000.

15. The applicant newspaper appealed against the judgment, arguing that
the first-instance court had not provided any reasoning for its conclusions and
that the court had merely accepted T.A.’s assertions that the article damaged
his honour and dignity, without any adequate assessment. The applicant
newspaper maintained its previous arguments that the article was of public
interest and that the author had based his assertions on the complaints
received from individuals and in the absence of any comment from the Baku
Metro on the matter. The applicant newspaper further stated that, as a public
figure, T.A. should have tolerated a higher level of criticism.

16. As to the non-pecuniary damage, the applicant newspaper stated that
T.A. had not provided any evidence that he had sustained any non-pecuniary
damage, and that his purpose in lodging the claim had been to prevent the
media from criticising his activities. Comparing the present proceedings to
another set of civil defamation proceedings brought against the applicant
newspaper in which the same judge of the first-instance court had ordered it



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

to pay AZN 4,000 to that claimant, who was a public figure as well, it
additionally submitted that the court had randomly determined the damages
awarded, without providing any justification or calculation. At the hearing
before the appellate court, the applicant newspaper’s representative argued
that the amount awarded in respect of non-pecuniary damage was exorbitant.

17. By a judgment of 13 September 2012, the Baku Court of Appeal
dismissed the applicant newspaper’s appeal, essentially reiterating the
first-instance court’s reasoning. It omitted to address the applicant
newspaper’s arguments concerning the amount of damages awarded.

18. The applicant newspaper lodged a cassation appeal. Reiterating its
previous arguments, the applicant newspaper additionally stated that it was
experiencing financial difficulties which were making it impossible to pay
the ordered amount. The applicant newspaper further stated that since it was
representing the opposition media, no advertising requests were being made
to it meaning that it had no income from advertising. The appellate court
therefore should have determined whether the applicant newspaper was able
to pay the awarded sum, but it had failed to do so.

19. By a final decision of 14 February 2013, the Supreme Court upheld
the lower courts’ judgments, essentially endorsing their reasoning. The court
additionally noted there was a big difference between criticism and tarnishing
someone’s honour and dignity. Accusing someone of having committed
criminal offences such as misappropriation and abuse of power should be
differentiated from criticising his or her professional performance. As with
the appellate court, the Supreme Court did not respond to the applicant
newspaper’s arguments concerning the disproportionate amount awarded by
the lower court.

III. FURTHER DEVELOPMENTS

20. On an unspecified date the applicant newspaper published a retraction
in one of its editions.

21. In November 2013 an attachment order was issued in respect of the
bank account of the applicant newspaper and on 26 December 2013 the
amount of AZN 30,500 was withdrawn from the account on the basis of a
collection order by the Yasamal District Enforcement Office. It is not clear
from the material in the case file why AZN 500 was withdrawn in addition to
the award of AZN 30,000 from the applicant newspaper’s bank account.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

22. The relevant parts of Article 23 of the Civil Code of 2000 (“the Civil
Code”) provided as follows:



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

Article 23. Protection of honour, dignity and business reputation

“23.1. Anindividual is entitled to obtain, by way of a court order, a retraction of
information harming his or her honour, dignity or business reputation, disclosing secrets
relating to his or her private or family life or breaching his or her personal or family
inviolability, provided that the person who disseminated such information fails to prove
that the information was true. The same rule shall also apply in cases of incomplete
publication of factual information if, as a result, the honour, dignity or business
reputation of an individual is harmed ...

23.2. If information harming the honour, dignity or business reputation of an
individual or invading the secrecy of his or her private or family life is disseminated in
the mass media, the information shall be retracted in the same mass media source ...

23.3. If the mass media publish information breaching an individual’s rights and
interests protected by law, that individual has the right to publish his or her reply in the
same mass media source.

23.4. In addition to the right to seek a retraction of the information harming his or her
honour, dignity or business reputation, the individual has the right to claim
compensation for damage caused by the dissemination of such information ...”

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

23. The applicant newspaper complained that there had been an
unjustified and disproportionate interference with its right to freedom of
expression on account of the domestic courts finding that the impugned
article was defamatory of a public official and imposing excessive damages
on it for the publication. Article 10 of the Convention provides as follows:

“l1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference
by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not prevent States from
requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed
by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security,
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the
protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others,
for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining
the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

24. The Court notes that the complaint is neither manifestly ill-founded
nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the Convention.
It must therefore be declared admissible.



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

B. Merits

1. The parties’ submissions

25. The applicant newspaper submitted that the domestic courts had failed
to demonstrate that the interference with its freedom of expression was
justified and to provide any reasoning for the amount it was ordered to pay in
damages. In particular, it argued that the domestic courts had unduly placed
the applicant newspaper under the onus of proving the veracity of the author’s
value judgments expressed in the article. It further maintained that the article
outlined an important matter of public interest. In that regard, it provided
excerpts from different news outlets highlighting the increase in metro fares
and the public reaction to that.

26. Moreover, the applicant newspaper submitted that the amount of
damages ordered by the domestic courts did not bear a reasonable relationship
of proportionality to the dire financial situation that the applicant newspaper
was in, because it amounted to one-third of its revenue for the first half of the
year, and that the newspaper was already running at a loss as its costs
exceeded its income, even before the payment of the damages ordered by the
domestic courts. Thus, the payment of such a substantial amount would
further exacerbate its financial hardship.

27. The Government submitted that the statements made in the impugned
article were factual allegations accusing T.A. of committing the criminal
offence of misappropriation, for which the applicant newspaper had failed to
provide any supporting evidence. The Government further argued that, taking
into account T.A.’s reputation and the extent to which the information had
been disseminated, the amount of damages ordered by the domestic courts
had been proportionate.

2. The Court’s assessment

(a) Whether there was an interference

28. It is undisputed that the judgments of the domestic courts and the
sanction imposed on the applicant newspaper amounted to an interference by
the State with its right to freedom of expression under Article 10 of the
Convention.

29. Such interference will be in breach of the Convention unless it was
“prescribed by law”, pursued one or more of the legitimate aims referred to
in the second paragraph of Article 10 and was “necessary in a democratic
society” (see Sanchez v. France [GC], no. 45581/15, § 123, 15 May 2023).

(b) Whether the interference was lawful and pursued a legitimate aim

30. The Court accepts that the interference was “prescribed by law”, in
particular Article 23 of the Civil Code, and that it pursued the legitimate aim
of protecting “the reputation and rights of others” —namely T.A.’s reputation



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

in the present case — within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention
(see Azadliq and Zayidov v. Azerbaijan, no. 20755/08, § 34, 30 June 2022).

31. It remains to be established whether the interference was “necessary
in a democratic society”.

(¢) Whether the interference was “necessary in a democratic society”

(i) Applicable general principles

32. The general principles concerning the necessity of an interference
with freedom of expression have been summarised in, among many other
authorities, Delfi AS v. Estonia ([GC], no. 64569/09, § 131, ECHR 2015, and
the cases cited therein). The general principles applicable to cases in which
the right to freedom of expression under Article 10 of the Convention has to
be balanced against the right to respect for private life under Article 8 have
been summarised in, among many other authorities, Von Hannover
v. Germany (no. 2) ([GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 104-07, ECHR
2012), and Peringek v. Switzerland (|GC], no. 27510/08, § 198, ECHR 2015
(extracts), and the cases cited therein).

33. The press plays an essential role in a democratic society. Although it
must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation and
rights of others, its duty is nevertheless to impart — in a manner consistent
with its obligations and responsibilities — information and ideas on all matters
of public interest (see Bédat v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 50,
29 March 2016). Article 10 of the Convention does not guarantee a wholly
unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of
matters of serious public concern and the protection of the right of journalists
to impart information on issues of general interest is subject to the proviso
that they are acting in good faith and on an accurate factual basis and provide
“reliable and precise” information in accordance with the ethics of journalism
(see NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova [GC], no. 28470/12, §§ 179-80,
5 April 2022, and Azadliq and Zayidov, cited above, § 36). While the role of
the press certainly entails a duty to alert the public where it is informed about
presumed misappropriation on the part of local elected representatives and
public officials, the fact of directly accusing specific individuals by
mentioning their names and positions places the applicants under an
obligation to provide a sufficient factual basis for their assertions (see
Cumpdnd and Mazdre v. Romania [GC], no.33348/96, § 101,
ECHR 2004-X1, and Mahmudov and Agazade v. Azerbaijan, no. 35877/04,
§ 45, 18 December 2008). Special grounds are required before the media can
be dispensed from their ordinary obligation to verify factual statements that
are defamatory of private individuals. Whether such grounds exist depends in
particular on the nature and degree of the defamation in question and the
extent to which the media can reasonably regard their sources as reliable with



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

respect to the allegations (see Azadliq and Zayidov, cited above, § 36, and the
cases cited therein).

34. A distinction needs to be made between statements of fact and value
judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the truth of
value judgments is not susceptible of proof. Nevertheless, even where a
statement amounts to a value judgment, there must exist a sufficient factual
basis to support it, failing which it will be excessive (see Almeida Arroja
v. Portugal, no. 47238/19, § 71, 19 March 2024). In order to distinguish
between a factual allegation and a value judgment, it is necessary to take
account of the circumstances of the case and the general tone of the remarks,
bearing in mind that assertions about matters of public interest may, on that
basis, constitute value judgments rather than statements of fact (see Morice
v. France [GC], no. 29369/10, § 126, ECHR 2015).

35. The Court also notes that the nature and severity of the penalties
imposed are further factors to be taken into account when assessing the
proportionality of an interference (see, for example, Boronydk v. Hungary,
no. 4110/20, § 49, 20 June 2024). It must be satisfied that the penalty does
not amount to a form of censorship intended to discourage the applicants from
expressing criticism or to undermine civil society’s vital contribution to the
administration of public affairs. Likewise, the penalty should not be such that
it hampers NGOs, media organisations and journalists in performing their
role as independent monitors and “public watchdogs” (see Kobaliya and
Others v. Russia, nos. 39446/16 and 106 others, § 87, 22 October 2024). In
cases where a fair balance must be struck between the rights guaranteed by
Articles 8 and 10 of the Convention, the size of the award of damages is a
factor to be taken into consideration in assessing whether the right balance
has been struck. Under the Convention, an award of damages for defamation
must bear a reasonable relationship of proportionality to the injury to
reputation suffered, as well as to the incomes and resources of the applicants
(see Azadliq and Zayidov, cited above, § 39 in fine, with further references).

(ii) Application of the above principles to the present case

36. The Court observes that the article in question can hypothetically be
divided into two distinct parts. The first part addresses the allegation of an
arbitrary and inexplicable deduction of five gopiks from the balance of
passengers’ metro cards, which had remained there following an increase in
metro fares. The second part contains the allegations about the lack of
oversight and supervision of the activities and financial management of the
Baku Metro.

37. In the Court’s view, the statements made in the article, in particular
“T.A. misappropriated those amounts”, “Hundreds of thousands of citizens
have been pickpocketed” and “The profits flow into the pockets of the Baku
Metro managers”, are serious allegations accusing T.A. — a public figure — of



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

committing illegal acts. They therefore bring into play his rights under
Article 8 of the Convention.

38. In this connection, the Court reiterates that in cases concerning a
conflict between the right to reputation and the right to freedom of expression,
domestic courts hearing defamation claims are expected to perform a
balancing exercise between those two rights, applying the criteria established
in the Court’s relevant case-law and basing their decisions on relevant and
sufficient reasons. Where such a balancing exercise has been undertaken, the
Court would require strong reasons to substitute its view for that of the
domestic courts (see, for example, Axel Springer AG v. Germany [GC],
no. 39954/08, § 88, 7 February 2012, and Khural and Zeynalov v. Azerbaijan,
no. 55069/11, § 52, 6 October 2022).

39. Having regard to the manner in which the domestic courts dealt with
the present case, the Court observes that it does not transpire from the
domestic courts’ judgments that they performed the required balancing
exercise between the competing rights, namely the protection of T.A.’s
reputation and the applicant newspaper’s right to impart information about an
issue of public interest. The Court further observes that, except the Supreme
Court, which very briefly and in a general manner stated the importance of
drawing a distinction between the statements “tarnishing the honour and
dignity” and “criticism” (see paragraph 19 above), the domestic courts did
not carry out a detailed analysis of the content of the impugned article or
particular statements made therein to assess whether they constituted factual
information or value judgments. Nor did they address the applicant
newspaper’s repeated arguments that the article discussed a matter of public
interest. The domestic courts assessed the article as a whole, and confined
themselves to finding, without any analysis, that it was damaging to T.A.’s
reputation and stating that the applicant newspaper had failed to provide
evidence to prove the veracity of the information (see paragraphs 14, 17 and
19 above).

40. Since the domestic courts did not apply the criteria laid down in the
Court’s case-law for balancing freedom of expression with the right to
reputation, the Court finds that it must carry out the required balancing
exercise itself (see Mesi¢ v. Croatia, no. 19362/18, § 93, 5 May 2022, and
Khural and Zeynalov, cited above, § 54). Considering the particular
circumstances of the present case, the Court will examine the following issues
for this end: whether the impugned statements contributed to a debate
of public interest; the degree of notoriety of the person affected; the content
and form of the publication; the way in which the information was obtained
and its veracity; and the nature and severity of the penalty imposed.

41. The Court agrees that the subject matter of the impugned article
constituted a matter of public interest — the increase in the metro fare — as it
concerned a substantial segment of the population who relied on that mode
of transport daily. The Court also observes that the materials contained in the



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

case file indicate that previous increases in metro fares had likewise been the
subject of extensive public debate.

42. As to the notoriety of the person affected, the Court notes that the
impugned articles referred to the conduct of T.A, who was a well-known
public figure, in the exercise of his official duties. In this connection, the
Court reiterates that a distinction has to be made between private individuals
and individuals acting in a public context. Accordingly, whilst a private
individual unknown to the public may claim particular protection of his or
her right to private life, the same is not true of public figures in respect of
whom limits of critical comment are wider, as they are inevitably and
knowingly exposed to public scrutiny and must therefore display a greater
degree of tolerance (see Khural and Zeynalov, cited above, § 41).

43. As for the content of the article, the Court observes that it did not
merely report about the disappearance of the remaining amounts from metro
cards, but also contained serious allegations of misconduct by T.A. In this
regard, the Court reiterates that there is a distinction to be made between
statements of fact and value judgments. The existence of facts can be
demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible of proof
(see Radio Broadcasting Company B92 AD v. Serbia, no. 67369/16, § 83,
5 September 2023).

44. The Court notes that the statements made in the article, in particular,
“Five gopiks were stolen from the cards”, “Hundreds of thousands of citizens
have been pickpocketed”, “T.A. misappropriated those amounts”, “The
profits flow into the pockets of the Baku Metro managers” and “He is the one
who makes such ‘insignificant’ ... decisions”, suggested to readers that the
remaining sums really had been “stolen” from the card balances “by order of
T.A.” The Court considers that, to an ordinary and objective reader, the article
conveys the impression that T.A. arbitrarily abused his powers to remove the
remaining balances from metro cards for his own benefit or that of the Baku
Metro. The Court further observes that the author even made some
calculations and drew an inference that the overall “misappropriated”” amount
was equal to AZN 12,500. The Court further notes that at the end of the
article, the author metaphorically compared the Baku Metro to an
“impregnable castle” which was a “concluding remark” referring to his earlier
allegations that the Baku Metro’s activities had never been subject to
oversight, which had allegedly created suitable conditions for committing
criminal offences, such as misappropriation, corruption and so on.

45. At this point, the Court observes that the relevant domestic law as it
stood at the material time did not distinguish between statements of fact and
value judgments but referred uniformly to “information” and required that the
truth of any such “information” be proved by the respondent party. Such an
indiscriminate approach to the assessment of speech has been held by the
Court to be per se incompatible with freedom of opinion, a fundamental
element of Article 10 of the Convention (see Azadliq and Zayidov, cited

10



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

above, § 46, and OOO Izdatelskiy Tsentr Kvartirnyy Ryad v. Russia,
no. 39748/05, § 44, 25 April 2017).

46. Nevertheless, taking into account the entire content of the article, the
Court finds that, contrary to the applicant newspaper’s argument, the article
mainly contained factual statements and not value judgments. Even accepting
that some parts of the article were value judgments of the author, the Court
considers that these were still based on the author’s previous factual
allegations about the misappropriation by T.A. and the general
“unsupervised” management of the Baku Metro. In this connection, the Court
reiterates that even where a statement amounts to a value judgment, there
must exist a sufficient factual basis to support it, failing which it will be
excessive (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC],
nos. 21279/02 and 36448/02, § 55, ECHR 2007-1V).

47. As to the source of the information and its veracity, the Court draws
attention to the fact that the article lacked any reference to the source of the
allegations made therein to demonstrate its factual basis. Later in the court
proceedings the representative of the applicant newspaper noted that it had
been difficult to obtain information from the Baku Metro about its revenue,
costs and why it had been necessary to increase the fares, because it was a
“closed entity” to such information requests. Thus, the journalist was not
successful in obtaining information from the Baku Metro, and on the basis of
his own research and complaints by the individuals addressed to the
newspaper, he had assumed that the amounts remained at the Baku Metro’s
disposal. The Court, however, notes that even though the applicant newspaper
maintained before the domestic courts that the author of the article had
attempted to obtain information from the Baku Metro about the issue, it had
never provided any evidence in that regard to the domestic courts or the
Court, such as the information request sent to the Baku Metro, or the content
of the complaints allegedly made by some dissatisfied (unnamed) passengers
to the newspaper. The Court also observes that the excerpts of news about
passenger complaints published in different newspapers or news outlets
provided by the applicant newspaper concerned a previous increase in metro
fares in 2009 (see paragraph 25 above).

48. Accordingly, the applicant newspaper failed to comply with the
relevant standards of due diligence and to act in good faith in order to provide
“reliable and precise” information to the public. Such conduct by the
applicant newspaper cannot be considered compatible with the tenets of
responsible journalism, especially considering the gravity of the factual
statements made in the article, which accused a specifically named individual
of having committed serious criminal offences. Considering the seriousness
of the allegations and their possible damaging effect on T.A.’s reputation, the
Court notes that it has not been shown that in the present case there existed
any special grounds dispensing the applicant newspaper from attempting to

11



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

verify those factual statements (see Azadliq and Zayidov, cited above, § 45,
and compare Halldorsson v. Iceland, no. 44322/13, § 50, 4 July 2017).

49. As regards the severity of penalty, the Court observes that the
domestic courts ordered the applicant newspaper to publish a retraction and
to pay AZN 30,000 (approximately EUR 30,600 at the material time) in
damages to T.A. in respect of non-pecuniary damage. In determining the
amount awarded, the domestic courts merely referred to T.A.’s reputation in
society and the extent to which the information had been disseminated (see
paragraph 14 above), without any further elucidation.

50. In this connection, the Court reiterates that unpredictably large awards
in defamation cases are capable of having a chilling effect on the freedom of
expression and therefore require the most careful scrutiny on its part and
awards of that magnitude will trigger a heightened scrutiny of their
proportionality (see Rashkin v. Russia, no. 69575/10, §§ 19-20, 7 July 2020,
and the cases cited therein).

51. The case file indicates that the applicant newspaper raised arguments
before the domestic courts that the damages awarded were excessive and that
it was experiencing dire financial distress at that time (see paragraphs 16 and
18 above). The applicant newspaper did not submit any documents either to
the domestic courts or to the Court in support of its arguments regarding
financial hardship. The Court, however, considers that the applicant
newspaper’s submissions were sufficiently supported by the relevant
arguments, even in the absence of any documents, to show prima facie the
disproportionality of the amount awarded in the circumstances of the case. In
this connection, the Court draws attention to the fact that, despite the
applicant newspaper’s insistent arguments, the higher courts remained
completely silent on that matter. No reasons were provided by the courts in
order to substantiate their decisions to award that particular amount to T.A.
and it has not been demonstrated that they carried out any adequate
assessment whether the award of that particular amount bore a reasonable
relationship of proportionality to the injury to reputation suffered by T.A. (see
Azadliq and Zayidov, cited above, §§ 49-50; and, mutatis mutandis, Rashkin,
cited above, § 20). While it is not possible to conclude that no harm at all was
done to the reputation and honour of T.A., the Court finds it difficult to
accept, in the absence of any relevant reasoning in support of the amount
awarded, that the injury to T.A.’s reputation in the present case was so serious
as to justify an award of that size, also considering that it has not been
demonstrated that the activities of the Baku Metro or the career of T.A. as its
chief executive were affected by the impugned article (see, mutatis mutandis,
Almeida Arroja, cited above, § 89).

52. The Court also considers it relevant to take note of its previous
judgments which concerned the separate civil defamation proceedings
brought against the applicant newspaper, in which the Court came to similar
conclusions regarding the disproportionate nature of the sanctions imposed

12



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

owing to the domestic courts’ failure to provide relevant reasoning for their
decisions, despite the applicant newspaper’s arguments concerning the
financial hardship it was experiencing (see, for example, Azadliq and
Zayidov, cited above, § 48, where the domestic courts ordered the applicant
newspaper to pay AZN 40,000 (approximately EUR 36,000); Azadliq and
Zayidov v. Azerbaijan, ([Committee], no. 9028/09, § 28, 16 May 2024) —
AZN 10,000 (approximately EUR 7,600 at the material time); and Azadliq
and Jabrayilzade v. Azerbaijan, ([Committee], no. 10987/14, § 18,
21 November 2024) — AZN 30,000 (approximately EUR 29,400 at the
material time)).

53. The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to
conclude that the domestic courts failed to provide relevant and sufficient
reasoning for the severity of the monetary sanction imposed on the applicant
newspaper, which did not appear to bear a reasonable relationship of
proportionality to the legitimate aim pursued (see Azadliq and Zayidov, cited
above, § 50). Thus, the interference was not “necessary in a democratic
society” within the meaning of Article 10 of the Convention.

54. There has accordingly been a violation of Article 10 of the
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

55. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the
injured party.”

A. Damage

1. Parties’ submissions

56. The applicant newspaper claimed in total 48,080 Azerbaijani manats
(AZN) in respect of pecuniary damage, comprising the principal amount of
AZN 30,500 (equivalent of 28,430 euros (EUR) on 26 December 2013 at the
time of the withdrawal of that amount from its bank account) and
AZN 17,580 (equivalent of EUR 16,385 on 26 December 2013) for the
accrued annual interest rate on this amount. Additionally, it claimed
EUR 20,000 in respect of non-pecuniary damage. The claims were submitted
on 10 January 2022.

57. The Government asked the Court to reject the applicant newspaper’s
claim in respect of pecuniary damage or, in the alternative, to take into
account the changes in rates since the applicant newspaper had submitted its
claims. The Government submitted that the claims in respect of
non-pecuniary damage were excessive and unsubstantiated.

13



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

2. The Court’s assessment

58. The Court accepts that the applicant newspaper suffered pecuniary
damage as a result of the breach of Article 10 found above and some further
pecuniary loss as a result of the lapse of time since the sum was withdrawn
on 26 December 2013 (see Handzhiyski v. Bulgaria, no. 10783/14, § 64,
6 April 2021, with further references).

59. The claims in respect of pecuniary damage in the present case were
expressed in Azerbaijani manats and the applicant newspaper also noted the
equivalent amount in euros in accordance with the exchange rate applicable
on the date of withdrawal (26 December 2013). The same exchange rate
applicable on 26 December 2013 was also relied on by the applicant
newspaper in respect of the claimed interest accrued during the subsequent
years. However, since the national currency has significantly depreciated
since the date on which the amount was withdrawn from the applicant
newspaper’s account, the question arises as to what exchange rate should be
applied when assessing the applicant newspaper’s claims.

60. The Court reiterates that the applicant newspaper should be placed, as
far as possible, in the same situation it would have been in had the violation
not occurred. As a general practice, in cases where just satisfaction claims
(under various heads) are made in the national currency, the Court has
converted them into euros as of the date of submission of the claims
(see Shukurov v. Azerbaijan, no.37614/11, § 33, 27 October 2016, with
further references, and Aliyeva and Others v. Azerbaijan, nos. 66249/16 and
6 others, § 149, 21 September 2021).

61. As a general rule, it is appropriate to follow the above-mentioned
approach both in cases where a claim has lost considerable value by the time
the Court reaches its decision and where it has remained stable while the case
has been pending (see Shukurov, cited above, § 34). Accordingly, in the
present case, the conversion rate to be used should be the rate applicable on
the date on which the claim was submitted, namely 10 January 2022.

62. Moreover, the interest rate applied by the Court is meant to
compensate for the loss of value of money over time and should thus reflect
national economic conditions, such as the level of inflation and the rates of
interest during the relevant period. Domestic rules on the calculation of
default interest, which may reflect considerations going over and above
restitutio in integrum are thus not necessarily an appropriate indication; the
Court must rather base its calculation on a rate of interest which best serves
the purpose of its award (see Boyadzhieva and Gloria International Limited
EOOD v. Bulgaria, nos. 41299/09 and 11132/10, § 54, 5 July 2018). In the
present case, the Court finds it reasonable to apply a rate equal to the base
interest rate of the Central Bank of Azerbaijan during the relevant period
(compare Handzhiyski, cited above, § 64). The amount of interest calculated,
expressed in Azerbaijani manats, should then be converted into euros at the
rate applicable at the date of submission of the claim, 10 January 2022.

14



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

63. Considering all of the above, the Court awards the applicant
newspaper the total amount of EUR 25,000 in respect of pecuniary damage.

64. With regard to non-pecuniary damage, the Court considers that the
applicant newspaper has suffered non-pecuniary damage which cannot be
compensated for solely by the finding of a violation. Making its assessment
on an equitable basis, as required by Article 41 of the Convention, the Court
awards the applicant newspaper the sum of EUR 3,000 under this head, plus
any tax that may be chargeable on this amount.

B. Costs and expenses

1. Parties’ submissions

65. The applicant newspaper also claimed EUR 5,150 for the costs and
expenses incurred before the domestic courts and the Court. The applicant
newspaper asked the Court to pay the award of legal costs directly to
Mr R. Hajili, its representative. The claims were submitted on 10 January
2022.

66. The Government contested the amount, noting that it was excessive,
and that EUR 1,500 would be reasonable under this head.

2. The Court’s assessment

67. According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown that
these were actually and necessarily incurred and are reasonable as to quantum
(see, among many others, L.B. v. Hungary [GC], no.36345/16, § 149,
9 March 2023).

68. Inthe present case, regard being had to the documents in its possession
and the above criteria, the Court considers it reasonable to award the sum of
EUR 1,500 covering costs and expenses in the domestic proceedings and
before the Court, plus any tax that may be chargeable to the applicant
newspaper, to be paid directly to its representative Mr Hajili.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;
2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicant newspaper, within
three months from the date on which the judgment becomes final in
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following

15



AZADLIQ NEWSPAPER v. AZERBAIJAN JUDGMENT

amounts, to be converted into the currency of the respondent State at

the rate applicable at the date of settlement:

(1) EUR 25,000 (twenty-five thousand euros), plus any tax that may be
chargeable, in respect of pecuniary damage;

(1i1)) EUR 3,000 (three thousand euros), plus any tax that may be
chargeable, in respect of non-pecuniary damage;

(111) EUR 1,500 (one thousand five hundred euros), plus any tax that
may be chargeable to the applicant newspaper, in respect of costs
and expenses, to be paid directly to its representative Mr Hajili’s
bank account;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses the remainder of the applicant newspaper’s claim for just
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 25 November 2025, pursuant
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Milan Blasko Ioannis Ktistakis
Registrar President

16



