
1 

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

NATIONAL PUBLIC RADIO, INC., et al. 

Plaintiffs, 

v. 

DONALD J. TRUMP, et al., 

Defendants. 

Case No. 25-cv-1674-RDM 

 

 

COMBINED OPPOSITION TO DEFENDANT THE CORPORATION FOR PUBLIC 
BROADCASTING’S MOTION FOR SUMMARY JUDGMENT AND REPLY IN 

SUPPORT OF NATIONAL PUBLIC RADIO, INC.’S MOTION FOR PRELIMINARY 
INJUNCTION AND FOR PARTIAL SUMMARY JUDGMENT 

 

 

 

Miguel A. Estrada (D.D.C. Bar No. 456289) 
GIBSON, DUNN & CRUTCHER LLP 
1700 M Street, N.W. 
Washington, D.C. 20036-4504 

Theodore J. Boutrous, Jr. (D.D.C. Bar No. 
420440) 
Katie Townsend (D.C. Bar No. 1026115) 
GIBSON, DUNN & CRUTCHER LLP 
333 South Grand Avenue 
Los Angeles, CA 90071-3197 

Elizabeth A. Allen (Admitted Pro Hac Vice) 
NATIONAL PUBLIC RADIO, INC. 
1111 North Capitol Street, NE 
Washington, D.C. 20002 

Counsel for Plaintiff 
National Public Radio, Inc. 

 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 1 of 41



2 

 
 

TABLE OF CONTENTS 
 

INTRODUCTION .......................................................................................................................... 1 

ARGUMENT .................................................................................................................................. 2 

I. CPB Is Violating the First Amendment. ................................................................. 4 

A. The First Amendment Applies to CPB. ...................................................... 4 

B. There Is No Genuine Factual Dispute that CPB’s Primary Motives 
Were Political Pressure and Retaliation. ..................................................... 6 

C. CPB’s Unlawful Refusal to Disburse PRSS Funding to NPR 
Constituted Retaliation.............................................................................. 18 

D. CPB Engaged in Viewpoint Discrimination. ............................................ 21 

E. The Court Should Draw Adverse Inferences from CPB’s 
Discovery Failures. ................................................................................... 22 

II. CPB’s Actions Violate the Public Broadcasting Act. ........................................... 24 

A. CPB Is Required to Distribute Interconnection Funds to NPR or to 
Public Radio Stations Participating in the PRSS on an Equal Basis. ....... 24 

B. NPR Can Maintain an Ultra Vires Claim Against CPB. .......................... 28 

C. NPR Has Standing to Raise its Statutory Claim. ...................................... 29 

III. CPB Has Tortiously Interfered with NPR’s Business Relations. ......................... 30 

IV. NPR Is Entitled to Summary Judgment, or, at a Minimum, a Preliminary 
Injunction. ............................................................................................................. 33 

CONCLUSION ............................................................................................................................. 34 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 2 of 41



3 

TABLE OF AUTHORITIES 

Page(s) 
Cases 

Agency for Int’l Dev. v. All. For Open Soc’y Int’l, Inc., 
570 U.S. 205 (2013) ...........................................................................................................19, 21 

Aref v. Lynch, 
833 F.3d 242 (D.C. Cir. 2016) ...........................................................................................19, 20 

Arizona Free Enter. Club’s Freedom PAC v. Bennett, 
564 U.S. 721 (2011) .................................................................................................................11 

Bell v. Hood, 
327 U.S. 678 (1946) .................................................................................................................31 

Board of County Commissioners v. Umbehr, 
518 U.S. 668 (1996) .................................................................................................................21 

Estate of Boyland v. U.S. Dep’t of Agric., 
913 F.3d 117 (D.C. Cir. 2019) .................................................................................................30 

Campbell v. Clinton, 
203 F.3d 19 (D.C. Cir. 2000) ...................................................................................................30 

Corp. for Pub. Broad. v. Trump, 
No. 25-cv-1305 (D.D.C.) .........................................................................................................20 

Free Enterprise Fund v. Public Company Accounting Oversight Board, 
561 U.S. 477 (2010) .................................................................................................................28 

Gleklen v. Democratic Cong. Campaign Comm., Inc., 
199 F.3d 1365 (D.C. Cir. 2000) ...............................................................................................17 

Greene v. Dalton, 
164 F.3d 671 (D.C. Cir. 1999) ...........................................................................................17, 18 

Hartman v. Moore, 
547 U.S. 250 (2006) .................................................................................................................19 

Herero People’s Reparations Corp. v. Deutsche Bank, A.G., 
370 F.3d 1192 (D.C. Cir. 2004) ...............................................................................................31 

Int’l Union, United Auto., Aerospace & Agr. Implement Workers of Am. (UAW) v. 
N.L.R.B., 
459 F.2d 1329 (D.C. Cir. 1972) ...............................................................................................23 

Laningham v. U.S. Navy, 
813 F.2d 1236 (D.C. Cir. 1987) .................................................................................................3 

Lebron v. Nat’l R.R. Passenger Corp., 
12 F.3d 388 (2d Cir. 1993), rev’d, 513 U.S. 374 (1995) .........................................................28 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 3 of 41



4 

Lebron v. Nat’l R.R. Passenger Corp., 
513 U.S. 374 (1995) ...................................................................................................4, 5, 28, 29 

Lugar v. Edmondson Oil Co., 
457 U.S. 922 (1982) ...................................................................................................................6 

Meyer v. Washington Times Co., 
76 F.2d 988 (D.C. Cir. 1935) ...................................................................................................31 

Nat’l Rifle Ass’n v. Vullo, 
602 U.S. 175 (2024) .............................................................................................................6, 21 

NCRIC, Inc. v. Columbia Hosp. for Women Med. Ctr., Inc., 
957 A.2d 890 (D.C. 2008) .......................................................................................................32 

N.Y. Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S. 265 (1964) .................................................................................................................19 

Roberts v. U.S. Dep’t of Justice, 
366 F.3d 13 (D.D.C. 2005) ......................................................................................................20 

Rosenberger v. Rectors & Visitors of Univ. of Va., 
515 U.S. 819 (1995) ...........................................................................................................18, 21 

Royal Canin U.S.A., Inc. v. Wullschleger, 
604 U.S. 22 (2025) ...................................................................................................................31 

Rutan v. Republican Party of Ill., 
497 U.S. 67 (1994) ...................................................................................................................19 

Savignac v. Jones Day, 
754 F. Supp. 3d 135 (D.D.C. 2024) ...........................................................................................3 

Scott v. Harris, 
550 U.S. 372 (2007) .......................................................................................................3, 17, 23 

Spokeo v. Robbins, 
578 U.S. 330 (2016) .................................................................................................................29 

Tao v. Freeh, 
27 F.3d 635 (D.C. Cir. 1994) .............................................................................................19, 20 

Statutes 

15 U.S.C. § 7211 ............................................................................................................................28 

45 U.S.C. § 581(d) (1985) ...............................................................................................................5 

47 U.S.C. § 396 ................................................................................................................................4 

47 U.S.C. § 396(k)(1)(A) ...............................................................................................................24 

47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(i) .............................................................................................24, 25, 30 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 4 of 41



5 

47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(k) ........................................................................................................24 

47 U.S.C. § 398(b)(4) ......................................................................................................................5 

84 Stat. 1330 ....................................................................................................................................4 

89 Stat. 92 (May 26, 1975) ..............................................................................................................5 

Rules 

Fed. R. Civ. P. 56(a) ........................................................................................................................3 

Fed. R. Evid. 602 ...........................................................................................................................15 

Fed. R. Evid. 801(a) .......................................................................................................................17 

Treatises 

Restatement (Second) of Torts § 767 (A.L.I. 1979) ......................................................................32 

 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 5 of 41



1 

INTRODUCTION 

As the Court has recognized, NPR’s First Amendment claims against CPB “turn on 

motivation.”   Dkt. 42 (9/30/2025 Tr. 14:21).  When CPB abruptly issued NPR an ultimatum in 

April to “spin off” the Public Radio Satellite System (PRSS) into a separate legal entity as a 

condition for the receipt of federal funds appropriated specifically for the PRSS—and then doubled 

down on its demand and rushed to identify a new, yet-to-exist recipient for those funds when NPR 

would not accede—did CPB do so because it thought this was the best way to responsibly 

“steward” federal funds and manage public radio interconnection?  Or was CPB trying, amid 

overwhelming political pressure and threats to its own funding, to comply with the demands of the 

Trump Administration and save itself? 

The evidence amassed in just a few short weeks overwhelmingly proves the answer:  CPB 

was desperate to give the Administration a “win” by taking “AGGRESSIVE ACTION RE NPR—

NO FUNDING ANYTHING.”  CPB’s executive responsible for interconnection, Kathy Merritt, 

told the story in her own draft talking points for the conversation she planned to have with NPR’s 

chief operating officer, Ryan Merkley, to explain CPB’s rapid reversal from its vote to fully fund 

the PRSS just days before: “[W]e’re in an environment where NPR is the target of the 

Administration and Congress.  It’s challenging for CPB to disperse millions of dollars to an 

organization that’s under fire and heavily scrutinized.”  Therefore, as Ms. Merritt wrote, CPB’s 

Board had decided to “decoupl[e] interconnection from NPR’s editorial efforts” by requiring that 

NPR turn the PRSS into a separate legal entity. 

None of CPB’s proffered alternative explanations makes any sense.  CPB relies almost 

exclusively on a 2024 study in which the consulting firm Deloitte recommended that a new, 

independent entity be formed to manage distribution for both public radio and public television to 

achieve “convergence.”  Both NPR and the Public Broadcasting Service (PBS) objected to this 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 6 of 41



2 

plan because it was impractical and not cost effective; indeed, PBS opposed it even more strongly 

than NPR.  CPB thus agreed to shelve the plan in late 2024, and in March 2025 it asked NPR and 

PBS to move forward with funding proposals for their respective interconnection systems.  CPB 

then provided more than $100 million to PBS for television interconnection funding while at the 

same time insisting NPR “spin off” the PRSS.  It strains credulity to suggest that CPB was merely 

following Deloitte’s recommendation; CPB’s demand was not what Deloitte had recommended—

and even if it were, CPB has offered no explanation as to why it initially decided to fund the PRSS 

as-is and then abruptly reversed course.  The only plausible explanation for CPB’s actions is the 

one that CPB’s executives, Board members, and political consultants provided in their own 

communications at the time:  the Trump Administration “intense[ly] dislike[d]” NPR, and CPB 

was desperate to show that it had “taken steps to address the administration’s concerns” by cutting 

off NPR’s interconnection funding—which constituted the “vast majority of CPB’s direct funding 

to NPR.” 

Because these facts are not subject to genuine dispute, NPR is entitled to summary 

judgment on its First Amendment claims.  At a minimum, if the Court determines that further 

factfinding is necessary, NPR is entitled to a preliminary injunction because it is likely to succeed 

on the merits and the other relevant factors overwhelmingly favor injunctive relief.  NPR is also 

entitled to summary judgment—or, at minimum, a preliminary injunction—as to its claim that 

CPB’s actions impermissibly flout the requirements of the Public Broadcasting Act, and to its 

claim that CPB has tortiously interfered with NPR’s business relations with the public radio 

stations that have designated NPR to manage and operate the PRSS for their benefit.  

ARGUMENT 

The overwhelming evidence submitted by NPR—and the lack of any genuine contrary 

evidence from CPB—entitles NPR to summary judgment on each of its claims.  Summary 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 7 of 41



3 

judgment is warranted if “there is no genuine dispute as to any material fact and the movant is 

entitled to judgment as a matter of law.”  Fed. R. Civ. P. 56(a).  “A fact is ‘material’ if it could 

affect the outcome of the litigation under governing law, and a dispute is ‘genuine’ if the evidence 

is such that a reasonable jury could return a verdict for the nonmoving party.”  Savignac v. Jones 

Day, 754 F. Supp. 3d 135, 163 (D.D.C. 2024) (citations omitted).  If the moving party carries its 

initial burden, the non-moving (or cross-moving) party must submit an opposition that “consist[s] 

of more than unsupported allegations or denials, and must be supported by affidavits, declarations, 

or other competent evidence setting forth specific facts showing that there is a genuine issue for 

trial.  That is, . . . the nonmoving party must provide evidence that would permit a reasonable jury 

to find in its favor.”  Id. (citations omitted); see also Laningham v. U.S. Navy, 813 F.2d 1236, 1241 

(D.C. Cir. 1987).  And “[w]hen opposing parties tell two different stories, one of which is blatantly 

contradicted by the record, so that no reasonable jury could believe it, a court should not adopt 

that version of the facts for purposes of ruling on a motion for summary judgment.”  Scott v. Harris, 

550 U.S. 372, 380 (2007) (emphasis added).   

NPR is entitled to summary judgment on its First Amendment claims because it has 

presented a mountain of evidence, much of it admissions from CPB itself, establishing that CPB 

cut off NPR’s funding for the PRSS based on a torrent of political pressure from the Trump 

Administration and a desire to save itself from retribution, including by appealing to the 

President’s allies in Congress.  CPB’s unsupported denials and nonsensical alternative 

explanations are insufficient to create a genuine material factual dispute because they are “blatantly 

contradicted by the record” and “no reasonable jury could believe” them.  Scott, 550 U.S. at 380.  

NPR is also entitled to summary judgment on its statutory claims because the only relevant factual 

issue—NPR’s status as the national entity designated by public radio stations to manage and 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 8 of 41



4 

operate the public radio interconnection system—is not in genuine dispute.  Further, NPR is 

entitled to summary judgment on its claim of tortious interference with business relations. 

At a minimum, the evidence and the law clearly establish that NPR is likely to succeed on 

the merits of each of its claims.  NPR is likely to succeed on its First Amendment claims because 

the available evidence abundantly demonstrates that CPB’s actions were driven by political 

pressure to retaliate against NPR and punish it for its perceived viewpoints.  NPR is also likely to 

succeed on its statutory and tortious interference claims.  Absent injunctive relief, in addition to 

the per se irreparable harm caused by CPB’s violation of its constitutional rights, NPR will suffer 

unrecoverable economic losses as well as irremediable damage to its non-profit mission. 

I. CPB Is Violating the First Amendment. 

A. The First Amendment Applies to CPB. 

Because “the Government create[d] [CPB] by special law, for the furtherance of 

governmental objectives, and retains for itself permanent authority to appoint a majority of the 

directors of that corporation, the corporation is part of the Government for purposes of the First 

Amendment.”  Lebron v. Nat’l R.R. Passenger Corp., 513 U.S. 374, 399 (1995); see Dkt. 38-1 at 

18–20.  The only part of the Lebron test that CPB disputes is whether CPB was created by the 

government; CPB argues that the Public Broadcasting Act merely “authorized” CPB to be created, 

rather than directly “creating” it.  Dkt. 62 at 26; see 47 U.S.C. § 396 (“There is authorized to be 

established a nonprofit corporation, to be known as the ‘Corporation for Public Broadcasting.”).  

But this is not even a superficial distinction: Amtrak’s organic statute nearly identically provides 

that “[t]here is authorized to be created a National Railroad Passenger Corporation.”  84 Stat. 1330; 

see Lebron, 513 U.S. at 384 (discussing how “sections of the statute authorize Amtrak’s 

incorporation”).  The similarity between CPB’s and Amtrak’s authorizing statutes is one of the 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 9 of 41



5 

many reasons why the Supreme Court in Lebron expressly stated that CPB and Amtrak are 

“variation[s] upon the [same] theme,” id. at 391, and why CPB satisfies Lebron’s test. 

The other ways in which CPB tries to portray itself as less governmental than Amtrak are 

mostly incorrect and all irrelevant.  CPB argues that it differs from Amtrak because Amtrak’s 

Board of Directors includes the Secretary of Transportation, while CPB’s has only non-

governmental personnel.  Dkt. 62 at 27.  But that provision regarding Amtrak’s Board had been 

repealed by the time of Lebron.  See 513 U.S. at 385, 386 n.4 (explaining how the statute was 

amended to allow the Transportation Secretary to appoint a “designee” in his place).  Regardless, 

Lebron holds that a corporation can be a constitutional actor simply when it is overseen by 

government-appointed directors, whether or not those directors are government employees.  Id. at 

399.  Two of CPB’s other attempts to distinguish itself from Amtrak also rely on provisions in the 

Amtrak statute—one creating a presidential advisory panel for Amtrak, and the other requiring the 

President to approve the actions of Amtrak’s incorporators—which had been repealed by the time 

of Lebron and so were not a basis for the Court’s decision.  Dkt. 62 at 27; see 89 Stat. 92 (May 26, 

1975); 45 U.S.C. § 581(d) (1985).  CPB next notes that Amtrak must submit annual reports to the 

President and Congress, Dkt. 62 at 27, a point which (even if had been relevant to Lebron’s 

reasoning) equally implicates CPB, which also must submit “an annual report.”  47 U.S.C. § 

398(b)(4).  CPB then cites several ways in which the legislative and executive branches have 

referred to Amtrak as quasi-governmental—but those points were irrelevant to Lebron, which 

understood Congress to have “dispositive[ly]” designated Amtrak as non-governmental but found 

it to be a state actor anyway for constitutional purposes.  513 U.S. at 392.1  In short, none of these 

 
1 CPB also cites a provision allowing the Interstate Commerce Commission to compel private 
railroads to open their routes to Amtrak, Dkt. 62 at 27, but this is not even an example of 
government control over Amtrak.   

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 10 of 41



6 

purported distinctions holds up.  CPB is a government actor for First Amendment purposes.  

Accordingly, if CPB retaliated against NPR based on NPR’s speech or denied NPR funding based 

on its perceived viewpoints—even if it did not do so under pressure from the Administration—it 

violated the Constitution. 

But even setting aside Lebron, CPB must be considered a state actor for purposes of the 

First Amendment here.  See Lugar v. Edmondson Oil Co., 457 U.S. 922, 941–942 (1982); Dkt. 38-

1 at 20–21; cf. Nat’l Rifle Ass’n v. Vullo, 602 U.S. 175, 191 (2024) (“To state a claim that the 

government violated the First Amendment through coercion of a third party, a plaintiff must 

plausibly allege conduct that, viewed in context, could be reasonably understood to convey a threat 

of adverse government action in order to punish or suppress the plaintiff ’s speech.”).  CPB does 

not (and cannot) dispute that if it discontinued NPR’s funding at the Administration’s behest, its 

actions would rise to the level of state action under Lugar.  Dkt. 62 at 28–32.  The Lugar question 

therefore merges with the merits of NPR’s First Amendment claims—to which NPR now turns. 

B. There Is No Genuine Factual Dispute that CPB’s Primary Motives Were 
Political Pressure and Retaliation. 

On April 2, CPB’s Board of Directors authorized, consistent with CPB management’s 

recommendation following an orderly proposal process, the distribution of more than $30 million 

in interconnection funding to NPR.  Dkt. 57-1 at 9–12.  Although CPB tries to paint that April 2 

decision as merely an authorization to commence negotiations, Dkt. 62 at 11, CPB’s established 

practice and its own communications to NPR prove otherwise.  The Board’s resolution used the 

same language that the CPB Board always uses to approve such awards.  For example, the Board 

passed a materially identical resolution that day with respect to PBS, and CPB management later 

executed an agreement with PBS with no further Board approvals or resolutions needed.  Dkt. 58-

2 at 8 (¶ 55).  Indeed, when CPB’s President and CEO announced on September 26, 2025 that 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 11 of 41



7 

CPB was “awarding [a] grant to PMI” for $58 million, the Board had only just the day before 

passed precisely the same type of resolution “authoriz[ing] CPB management to negotiate an 

agreement” with PMI.”  Id. at 35 (¶ 214).2  Moreover, the Board’s April 2 resolution was evidently 

sufficient for Merritt to, in her words, “call [NPR] and offer all the funding.”  Id. at 9 (¶ 62); see 

also Dkt. 38-3 at 3 (¶ 10) (2nd Munipalla Decl.) (“Ms. Merritt informed me that CPB’s Board of 

Directors had approved NPR’s proposal.”).  And it was sufficient for CPB’s in-house attorneys to 

draft the written contractual agreement—which, as Ms. Merritt explained, typically occurs only 

after an internal “concurrence” process in which departments within CPB affirm they are prepared 

to move forward with a grant award.  Townsend Supp. Decl., Ex. 1 at 4–9 (CPB_0080191) (draft 

contract prepared by CPB); Dkt. 59-11 (Merritt Tr. 236:16–238:8).  

But on April 4, at a hastily organized, unnoticed meeting,3 the Board reversed course and 

decreed that no interconnection funds could go to NPR; the funds would have to go to a new, 

independent entity.  Dkt. 58-2 at 11 (¶¶ 83–84).   

The explanation for the Board’s reversal over the course of just two days is clear from the 

record.  NPR’s opening brief details powerful, objective, documentary evidence from CPB’s own 

communications that CPB caved to Executive Branch pressure not to fund NPR, beginning most 

significantly at an April 3 meeting with a senior official from the Office of Management and 

Budget (OMB) that sent CPB into “crisis mode.”  Dkt. 58-2 at 10 (¶ 77).  At that meeting, the 

 
2 In further acknowledgement of the true meaning of a Board resolution authorizing “negotiation” 
of a contract, CPB admits in its Statement of Facts that in September, “CPB’s Board had approved 
awarding the interconnection funding to PMI.”  Dkt. 58-2 at 31 (¶ 194).  Just so.  The Board did 
the same for NPR (only to revoke that decision) on April 2. 

3 The Public Broadcasting Act in fact requires the CPB Board meetings must generally be open to 
the public and that reasonable notice must be provided; to the extent the Board holds closed 
meetings, it must make a publicly available statement containing its reasons for closing the 
meeting.  47 U.S.C. §§ 396(g)(4), (k)(4). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 12 of 41



8 

OMB official expressed “her intense dislike for NPR” but said “it would be a shame to throw the 

baby out with the bath water.”  Dkt. 57-1 at 6, 13, 30.4   

In CPB’s telling, over these two days—in a truly remarkable coincidence of timing—it 

merely unearthed a “governance” concern unrelated to political pressure that was simultaneously 

longstanding but also suddenly required immediate and drastic action.  Dkt. 62 at 9, 35.  Far less 

than deserving summary judgment, CPB’s story is based on no evidence at all.  CPB does not even 

attempt to offer any account of what changed between April 2 and April 4, and the evidence it 

points to is irrelevant, inadmissible and implausible. 

1. CPB’s April 2025 demand that the PRSS be spun off bears little relationship to Deloitte’s 

2024 recommendation.  CPB’s lead response—that it was actually considering forcing NPR to 

spin off the PRSS for months before April 2025—relies on an obvious mischaracterization of a 

report it had commissioned from Deloitte the year before.  In 2024, CPB briefly considered a 

proposal for “convergence”: the idea that the “television and radio [interconnection systems] 

should become one.”  Dkt. 59-6 (Munipalla Tr. 236:10–22).  CPB’s consultant Deloitte had 

proposed, as an “efficiency” measure, “establish[ing] a platform to unify services for audio and 

video distribution.”  Dkt. 61-2 at 2.  And Deloitte floated the idea of doing so by forming a “new 

distribution entity” or a “NewCo.” for short.  Id.; see also Dkt. 59-6 (Munipalla Tr. 255:14–256:3) 

(“the newco idea … was the concept of pulling together TV and radio”).   

 
4 CPB suggests that the “allegations in this case focus on the May 1 EO,” Dkt. 62 at 32, but NPR’s 
claims are not so limited.  See Dkt. 46-1 at 51 (¶ 200) (Amended Compl.) (“Even if CPB’s actions 
were not undertaken specifically to implement the Order, its actions would still violate the First 
Amendment because CPB acted to comply with the Administration’s demands to defund NPR in 
retaliation for NPR’s protected speech.”).  Regardless, President Trump’s Executive Order is part 
and parcel of the pressure he put on CPB before and after May 1.  The Order, the OMB meeting, 
public statements and threats from the President, and President Trump’s purported firing of CPB 
Board members are all part of the escalating pressure to which CPB capitulated.  And CPB knew 
in early April that an Executive Order was impending.  Dkt. 57-1 at 12; Dkt. 57-2 at 10 (¶ 60). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 13 of 41



9 

As CPB itself notes, to pitch this idea, “in November 2024, CPB’s Board discussed ‘a joint 

meeting of CPB, NPR, and PBS’s Interconnection teams’ and a ‘proposal that CPB post a Request 

for Proposals for new content distribution to increase competition.’” Dkt. 62 at 34.  CPB’s narrative 

conspicuously stops there (jumping immediately to April 2025), id. at 34–35, neglecting to 

mention what actually transpired at this meeting or its subsequent abandonment of the NewCo 

concept.  When “Deloitte and CPB proposed the idea of a newco, PBS immediately shut the idea 

down.”  Dkt. 59-6 at 77 (Munipalla Tr. 301:17–18).  Indeed, PBS’s chief technology officer “spoke 

for 45 minutes nonstop saying why it was a terrible idea.  So no progress was made, and the effort 

was shut down.”  Id. (Munipalla Tr. 301:19–21).  Although NPR shared PBS’s concerns, CPB 

executives understood that PBS was the proposal’s most adamant opponent.  On December 1, 

2024, for example, Merritt wrote to other executives, “If we thought PBS was upset with NewCo, 

they would go ballistic with an RFP.”  See Townsend Supp. Decl., Ex. 2 at 2 (CPB_0112005).  

By March 2025, when NPR and PBS submitted their proposals to extend interconnection 

funding, the idea of a radio-television NewCo was long dead.  See Dkt. 59-103 at 221, 262–62 

(McLellan Ross Tr. 221:11–15, 261:17–18, 262:15–21) (CPB executive Anne Brachman informed 

NPR in November or December of 2024 that “we’ve gotten the CPB board off the idea of 

convergence,” and “the technical teams were instead asked to develop proposals that would 

demonstrate further collaboration between PBS and NPR”).  Although the proposals included a 

new area of collaboration between PBS and NPR (with respect to satellite leases), neither proposal 

suggested forming a “NewCo,” and CPB management, including Merritt, concluded that the 

proposals “aligned with our expectations” and would “ensure continuity of service as well as future 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 14 of 41



10 

facing strategies.”  Dkt. 57-2 at 8 (¶ 50).5  Consistent with management’s recommendation, on 

April 2 the CPB Board approved separate interconnection proposals by NPR and PBS.  Id. at 9 (¶¶ 

54–55). 

The Board’s abrupt reversal two days later had nothing whatsoever to do with Deloitte’s 

“NewCo” concept.  To the contrary, CPB awarded—and unlike with NPR, never revoked—$100 

million in television interconnection funding to PBS, which it understood to be the main opponent 

of the concept.  Id. at 18 (¶ 115).  Indeed, CPB does not now claim that its April 4 demand to spin 

off the PRSS was related to its push to converge television and radio interconnection.  CPB instead 

misleadingly marshals Deloitte’s recommendation as somehow supporting vague “concerns” 

about NPR’s—and only NPR’s—governance of the public radio interconnection system and 

insinuates that NPR would operate the PRSS in a way that favors NPR member stations over non-

NPR stations.  Dkt. 62 at 33.  The first time this supposed concern ever surfaced internally at CPB 

was on April 4, and the first time CPB mentioned it to NPR was April 11; CPB cites no evidence 

that it considered this alleged issue before then.  Dkt. 62 at 33–35; Dkt. 57-2 at 18 (¶ 112). 

Even today, CPB offers no factual basis to support its supposed concern that NPR 

Distribution, the separate division within NPR that operates the PRSS, see Dkt. 59-6 at 6 

(Munipalla Tr. 14:4–15:13), somehow favors NPR members over other interconnected stations.  

Nor could it.  NPR Distribution undisputedly “charge[s] the exact same amount” to all 

interconnected stations, “whether or not they use NPR content.”  Id. at 8 (Tr. 24:5–11).  Nor does 

CPB cite any evidence that any non-NPR station has ever complained of favoritism.  In fact, the 

two paragraphs in CPB’s statement of facts purporting to justify its concerns cite only a made-for-

 
5 Whereas the memorandum argued that two aspects of PBS’s proposal “require[d] further 
evaluation,” it raised no concerns at all about NPR’s proposal.  Dkt. 57-2 at 9 (¶ 52). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 15 of 41



11 

litigation affidavit by CPB’s general counsel, which in turn just asserts without support and in 

passive voice that PRSS’s governance structure “creates the concern that the needs of tribal and 

non-NPR stations from the interconnection system will not be met.”  Dkt. 62 at 33; Dkt. 58-2 at 

11 ¶ 82, 21 ¶ 138; Dkt. 40-9.  There is not a single piece of evidence from any fact witness that 

this governance concern is real. 

2. CPB’s actions to implement its April 4 decision confirm its unconstitutional motive.  

CPB argues that it could not have had an illicit motive because it “offered NPR a right of first 

refusal and included NPR in the process of revising the management of the interconnection 

system.”  Dkt. 62 at 35 (capitalization altered).  Specifically, CPB wants credit because it let NPR 

take the first crack at divorcing itself from the PRSS (i.e., draft “a plan to make PRSS an entity 

that is separate from NPR”).  Id. (emphasis omitted).  CPB also permitted two NPR Board 

members to join its “Working Group to establish shared goals and create a vision for forming a 

new content distribution entity.”  Id. at 36.  And CPB allowed NPR to respond to its RFP—the 

terms of which required that any proposal name “an independent entity to manage the 

interconnection system[,]” and therefore excluded NPR.  Id. at 37.6 

“Some people might call that chutzpah.”  Arizona Free Enter. Club’s Freedom PAC v. 

Bennett, 564 U.S. 721, 766 (2011) (Kagan, J., dissenting).  In essence, CPB asks the Court to 

believe that it could not have been retaliating against and punishing NPR for the content of its 

speech and its viewpoints because it gave NPR an opportunity to inflict the First Amendment 

 
6 Contrary to CPB’s suggestions, NPR made clear during all these stages its view that CPB’s efforts 
to sever the PRSS from NPR violated the Public Broadcasting Act and the First Amendment.  On 
July 25—eleven days after CPB issued the RFP—NPR wrote in a filing in this litigation that “CPB 
is seeking to replace NPR as the manager and operator of the PRSS,” which NPR said was a “nod 
to the [Executive] Order” that “can hardly be coincidental.”  Dkt. 34 at 20.  And even before then—
as early as May 31, 2025—CPB’s Chief Operating Officer remarked that NPR had advanced a 
“narrative of CPB not funding PRSS because of the EO.”  Dkt. 57-2 at 27 (¶ 163). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 16 of 41



12 

injury on itself.  CPB decided, at the Administration’s behest, that interconnection funding could 

never be allowed to go directly to NPR.  So CPB’s first resort was to enlist NPR’s help in finding 

a way to not give interconnection funds to NPR by spinning off the PRSS.  Offering NPR an 

opportunity to participate in that process does not cure the First Amendment violation any more 

than the police could remedy a Fourth Amendment violation by letting a homeowner pick whether 

his house will be forcibly invaded without a warrant from the front door or the back door.  Nor 

does CPB’s purported willingness to receive such input from NPR disprove “subjective animus or 

retaliatory motive” against NPR.  Dkt. 62 at 37.  The subjective animus here was the Trump 

Administration’s.  And what the Trump Administration specifically wanted was for federal money 

to stop flowing to NPR.  Dkt. 21-2 at 19–23 (¶¶ 155–72).  CPB’s motive, in turn, was to try to 

survive by complying with that demand.   

3. Other funds that CPB has allowed to be transferred to NPR and PBS since April 2025 

confirm CPB’s political motives.  CPB argues that it must not have decided to comply with the 

Administration’s demands because the PMI proposal it selected “would give NPR an additional 

$6.5 million for interconnection” as a subcontractor; CPB did disburse interconnection funding to 

PBS; and since the May 1 Executive Order, CPB has transferred about $2.1 million to NPR based 

on older awards and other sums to local NPR member stations.  Dkt. 62 at 31.  But the details of 

these transfers, and CPB’s decisionmaking behind them, only underline the precise political 

calculations that CPB was engaged in. 

First, the $6.5 million figure in PMI’s proposal just proves that CPB’s motive for cobbling 

together PMI and attempting to award it all public radio interconnection funding was not to act in 

the public radio system’s best interests.  PMI had to propose giving at least some funding to NPR 

because someone actually needs to provide satellite interconnection services for public radio 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 17 of 41



13 

moving forward; PMI does not have any satellite interconnection capacity.  Indeed, PMI does not 

even exist.  See Dkt. 61-24 at 13 (PMI’s proposal admitting that “current satellite delivery through 

PRSS must be supported and maintained, particularly for its critical role connecting rural and 

Native communities”); Dkt. 59-11 at 52 (Merritt Tr. 205:2–24) (acknowledging that PMI is not 

incorporated and has no executive director, no board, and no chief technology officer).  Nor does 

PMI have “terrestrial” (i.e., non-satellite) distribution capacity, which will “take a minimum of 

three to four years” to roll out.  Dkt. 59-6 at 77 (Munipalla Tr. 300:17–301:2).  If CPB were acting 

in the public radio system’s best interests, it would have simply awarded the public radio 

interconnection funding directly to NPR for the PRSS.  But because of political pressure from the 

Trump Administration, CPB decided to stop directly transferring any further federal dollars to 

NPR and instead funnel it through PMI; that way, it could tell OMB that it was “exploring . . . 

directing funding to an entity separate from NPR, to manage public radio’s interconnection 

service,” Dkt. 57-1 at 20; Dkt. 57-2 at 22–23 (¶ 139).  CPB’s convoluted plan to then channel a 

(inadequate) portion of public radio interconnection funds to NPR is just proof that CPB was 

reacting to OMB’s directives. 

CPB’s award of funding to PBS was likewise the result of an explicit political judgment 

that PBS was less politically toxic than NPR.  See Dkt. 57-1 at 18 (former CPB COO remarking 

that PBS “presents a vastly different degree of threat to funding than NPR”; CPB Chief of Staff 

explaining that “We are moving ahead with almost $100 million to PBS for their distribution 

(interconnection) and not to NPR, why?  There are obvious political challenges.”); id. at 23 (CPB’s 

Vice President, Government and External Affairs arguing for “[r]eforms or restrictions [to] address 

NPR-specific concerns” while keeping PBS program “Mister Rogers’ Neighborhood”). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 18 of 41



14 

Finally, CPB’s grants to local radio stations and the $2.1 million it transferred to NPR since 

the May 1 Executive Order tell a similar story.  CPB continued to fund local radio stations (even 

if they were NPR member stations) because that was not the Trump Administration’s primary 

focus.  Dkt. 59-63 at 2 (OMB demanding that CPB report how much “funding [was] disbursed 

directly to NPR”).  And the $2.1 million exclusively comprised payments required by previously 

awarded contracts (or donations intended for NPR), payments the Executive Order arguably did 

not forbid.  Dkt. 60-25 at 27.  None of the transfers cited by CPB resulted from a new decision to 

award NPR money.  Id.  After the Administration’s pressure campaign, CPB never made that 

decision again.  Id. 

CPB’s entire argument is premised on the idea that its compliance with the 

Administration’s demands must be all-or-nothing.  But even partial compliance is a First 

Amendment violation.  And while the Administration no doubt has a distaste for public media 

across the board, the evidence is crystal clear that CPB has believed since April that the 

Administration’s prime target by far was the direct disbursement of government funds to NPR.  

For that reason, CPB immediately acted to discontinue the largest direct source of government 

money to NPR by far: interconnection funding.  The numerous CPB communications showing the 

political logic behind this decision only confirm that CPB was endeavoring to comply with the 

Administration’s retaliatory and punitive demands based on the content and viewpoint of NPR’s 

speech and journalistic activities. 

4. In private, CPB did not live up to its public protests of independence.  To argue that it 

did not bend to the Administration, CPB also cites all the ways in which it publicly asserted that it 

“would not permit President Trump to dictate how it conducts its affairs.”  Dkt. 62 at 30.  CPB 

cites the lawsuit it filed contesting the President’s purported removal of CPB directors; press 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 19 of 41



15 

releases; and communications and journalism by NPR (all from before discovery in this case) 

reporting on CPB’s public pronouncements.  Id. at 30–31. 

But evidence obtained through discovery has undisputedly revealed that behind the scenes, 

CPB was desperate to appease the Administration and its allies in Congress.  CPB’s meeting with 

OMB put it into “crisis mode.”  Dkt. 57-1 at 30.  Its executives soon recognized that “we’re in an 

environment where NPR is the target of the Administration and Congress.  It’s challenging for 

CPB to disperse millions of dollars to an organization that’s under fire and heavily scrutinized.”  

Id. at 15.  And once CPB decided to pull the plug on interconnection funding to NPR, it quickly 

worked that decision into its government-communications strategy.  Id. at 32. 

This desperation to appease the President continued even after CPB’s funding was 

rescinded on July 24.  Contra Dkt. 62 at 29.  On August 29, CPB’s President and CEO was still 

stressing that CPB needed to consider “ANY STEPS WE COULD TAKE TO KEEP CPB ALIVE.  

SUCH AS … AGGRESSIVE ACTION RE NPR—NO FUNDING ANYTHING.”  Dkt. 57-1 at 

24.  As late as September 15, Ms. Harrison was “explor[ing] options for survival.”  Dkt. 57-2 at 

33 (¶ 204).  As it turns out, those options included doubling down on the decision to defund NPR, 

in the hope of restoring CPB’s political fortunes.7 

5. CPB’s sham declaration from Kathy Merritt does not create a disputed fact question 

about CPB’s motives.  The common thread behind all of CPB’s evidence and arguments described 

above is that none purports to say anything about the crux of this case—what happened between 

April 2 and April 4.  Apparently recognizing this failing, the day after Ms. Merritt was deposed 

for a full day, CPB included with its summary-judgment papers a new twenty-page declaration 

 
7 And despite CPB’s public representations that it is shuttering its doors, Ms. Harrison admitted in 
her deposition that CPB may continue as a “shell” organization in the hopes of receiving future 
appropriations.  Dkt. 59-35 (Harrison Tr. 253:15–254:9). 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 20 of 41



16 

from her, which asserts that “[a]t no time did I, or to my knowledge, any CPB Board member of 

employee, receive any direction, suggestion, or pressure from the Executive Office of the 

President, the Department of Government Efficiency, or any other governmental entity to have 

CPB request that NPR spin out PRSS as a separate entity. … This was CPB’s decision, as the 

steward of federally appropriated funds, to improve the interconnection system for all stations and 

position it for future success.”  Dkt. 61 at 15; see Dkt. 62 at 29, 36; Dkt. 58-2 at 26 ¶ 162.  But Ms. 

Merritt’s generic denial, set against the copiously documented contemporaneous evidence that 

CPB was indeed responding to Executive Branch pressure, does not create a genuine material 

factual dispute that can defeat summary judgment.  And for purposes of NPR’s entitlement to a 

preliminary injunction, Ms. Merritt’s statements should be afforded little if any weight. 

As an initial matter, the declaration is rife with inadmissible testimony.  See Objections to 

Merritt Declaration at 3, 5, 6, 8, 10–13, 15–17, 23–24.  CPB agrees that “CPB’s board” made the 

decision “[o]n April 4” to demand an independent PRSS.  Dkt. 62 at 35 (emphasis added); Dkt. 

59-33 at 2.  What matters in this case is therefore the Board’s motives.  But Ms. Merritt lacks any 

personal knowledge about those individuals’ intent or whether they “received any direction, 

suggestion, or pressure” from any “government entity.”  She is not competent to testify as to that 

issue.  Fed. R. Evid. 602.  And Ms. Merritt of course cannot testify to what pressure government 

officials may have put on Board members in her absence, or to those members’ subjective motives 

for the April 4 decision and subsequent decisions.  Nor can she even competently testify about any 

of the Board’s conversations that occurred in her presence in April of 2025.  In her deposition, Ms. 

Merritt repeatedly disclaimed remembering any specifics about who said what at Board meetings.  

See Objections to Merritt Declaration at 4 & n.3 (citing many examples).  And even if her memory 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 21 of 41



17 

were not so faulty, any testimony about the Board’s decisionmaking drawn from what Ms. Merrit 

heard Board members say would be hearsay.  Fed. R. Evid. 801(a). 

Nor are Ms. Merritt’s statements a preview of admissible evidence to come.  “While a 

nonmovant is not required to produce evidence in a form that would be admissible at trial, the 

evidence still must be capable of being converted into admissible evidence.”  Gleklen v. 

Democratic Cong. Campaign Comm., Inc., 199 F.3d 1365, 1369 (D.C. Cir. 2000).  Here, the 

admissible form of evidence about the Board would be Board members’ own testimony.  But as 

the Court well knows, CPB has not only declined to affirmatively offer testimony about their 

motives, it has refused to make its Board members available to testify or even produce their 

documents.  Dkt. 56 (10/21/25 Tr. 26:3–35:2).  Having labored to keep the Board members out of 

this case, CPB cannot rely on inadmissible hearsay and speculative evidence about their motives 

to avoid summary judgment.  

But even if Ms. Merritt’s self-serving statements were admissible, they are too conclusory 

to defeat summary judgment.  “Although, as a rule, statements made by the party opposing a 

motion for summary judgment must be accepted as true for the purpose of ruling on that motion, 

some statements are so conclusory as to come within an exception to that rule.”  Greene v. Dalton, 

164 F.3d 671, 675 (D.C. Cir. 1999).  “When opposing parties tell two different stories, one of 

which is blatantly contradicted by the record, so that no reasonable jury could believe it, a court 

should not adopt that version of the facts for purposes of ruling on a motion for summary 

judgment.”  Scott v. Harris, 550 U.S. 372, 380 (2007).  NPR has unearthed reams of evidence from 

CPB’s own records showing that CPB met with OMB officials, that an official told CPB about her 

“intense dislike of NPR,” that CPB immediately went into “crisis mode,” that within about 24 

hours its Board changed course and revoked $30 million of funding for NPR, and that in the 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 22 of 41



18 

following months it cited this fact in talking points to the Administration and Congress as a reason 

why it should not be defunded.  If against all this evidence, CPB could force a trial because it 

found a witness (who was not even the relevant decisionmaker) to incant “not so,” then “the 

summary judgment device” would lose its power “to weed out those cases insufficiently 

meritorious to warrant the expense of a … trial”—the procedure’s “central purpose.”  Greene, 164 

F.3d at 675. 

Ms. Merritt’s carefully lawyered, post-deposition declaration, moreover, reveals little.  

NPR has never suggested that a government official specifically and expressly “request[ed] that 

NPR spin out PRSS as a separate entity”; indeed, it would not be surprising if the OMB official 

who met with CPB on April 3 had never heard of the PRSS.  Denying that the government 

specifically brought up the PRSS therefore does not count for much.  What the Administration 

wanted, according to CPB’s own records, was for CPB to stop funding NPR.  CPB swiftly did so. 

C. CPB’s Unlawful Refusal to Disburse PRSS Funding to NPR Constituted 
Retaliation. 

CPB implausibly claims that refusing to distribute tens of millions of dollars that NPR 

needs to manage and operate the PRSS is not a sufficiently adverse action to support a claim for 

First Amendment retaliation.  That argument ignores both the facts and the law. 

 To begin, even if CPB were correct that its actions were not sufficiently chilling to support 

a retaliation claim, that argument would be irrelevant to NPR’s independent First Amendment 

claim that CPB engaged in impermissible viewpoint discrimination by withholding funds because 

of NPR’s perceived viewpoints.  See Dkt. 46-1 at 41–44, 50–51 (Counts 3 and 7 of the Amended 

Complaint alleging viewpoint-based discrimination).  The viewpoint-based withholding of a 

benefit is per se unconstitutional regardless of the degree to which that deprivation chills the 

victim’s speech.  See, e.g., Rosenberger v. Rectors & Visitors of Univ. of Va., 515 U.S. 819, 834 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 23 of 41



19 

(1995) (“reaffirm[ing] the requirement of viewpoint neutrality in the Government’s provision of 

financial benefits”); Agency for Int’l Dev. v. All. For Open Soc’y Int’l, Inc., 570 U.S. 205, 214–17 

(2013) (government cannot “leverage funding” to “regulate speech outside the contours of the 

federal program itself”).  Because CPB, which is a government actor for First Amendment 

purposes, withheld funds based on NPR’s perceived viewpoints, it engaged in unconstitutional 

viewpoint discrimination, full stop.   

 In any event, it is self-evident that the deprivation of tens of millions of dollars that an 

organization needs to operate a mission-critical system and fulfill a core mission is sufficiently 

adverse to support a First Amendment retaliation claim.  The “law is settled” that the First 

Amendment prohibits government actors “from subjecting an individual to retaliatory actions . . . 

for speaking out,” including the denial “of a benefit.”  Hartman v. Moore, 547 U.S. 250, 256 

(2006).  While the retaliatory action must be “sufficient to deter a person of ordinary firmness in 

plaintiff’s position from speaking again,” Aref v. Lynch, 833 F.3d 242, 259 (D.C. Cir. 2016), the 

Supreme Court and D.C. Circuit have made clear that this is not a high bar:  The First Amendment 

protects against “an act of retaliation as trivial as failing to hold a birthday party for a public 

employee . . . when intended to punish her for exercising her free speech rights.”  Tao v. Freeh, 27 

F.3d 635, 639 (D.C. Cir. 1994) (quoting Rutan v. Republican Party of Ill., 497 U.S. 67, 76 n.8 

(1994)).  The test does not require that the adverse action be so severe that no victim ever would 

speak again; the action must simply count as a “deter[rent],” Aref, 833 F.3d at 259—it need only 

“chill the exercise of constitutionally protected speech,” Tao, 27 F.3d at 639 (emphasis added; 

quotations omitted).   

 The loss of tens of millions of dollars in federal funds for the PRSS clearly would have a 

chilling effect on any speaker in NPR’s position.  See N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 24 of 41



20 

277–78 (1964) (discussing the chilling effect of the threat of civil damage awards in defamation 

cases on free speech).  Indeed, CPB cites no authority (and NPR is aware of none) holding that the 

loss of millions of dollars in funding is insufficiently serious to count.  Moreover, NPR has 

explained how providing interconnection for the public radio system to foster an informed public 

is a core part of its non-profit mission.  Doc. 57–1 at 43.  NPR also has contractual obligations to 

continue to run the PRSS.  See Dkt. 38-5, 38-6, 38-7 (contracts).  Managing and operating the 

PRSS in fulfillment of that mission requires millions of dollars and NPR, despite its resources, 

cannot continue indefinitely to operate the PRSS at a deficit of more than $10 million per year.  

See Dkt. 38-3 (2d Munipalla Decl.) at 2 ¶ 7 (noting that NPR’s 2023 funding for the PRSS was 

$11,866,755).  Indeed, CPB’s own General Counsel went so far as to inform this Court that “[i]f 

the PRSS Interconnection Grant is not extended, the PRSS system will cease operations and the 

resulting effects will be catastrophic.”  Dkt. 12-1 at 14 (¶ 36) (Decl. of Evan Slavitt), Corp. for 

Pub. Broad. v. Trump, No. 25-cv-1305 (D.D.C.).  Forcing an organization to choose between (a) 

halting its operation of a program that is core to its mission and its reputation with the hundreds of 

Interconnected Stations with whom it has partnered for decades, or (b) operating at an eight-figure 

deficit indefinitely is, at minimum, a “tangible adverse action.”  Roberts v. U.S. Dep’t of Justice, 

366 F. Supp. 2d 13, 23 (D.D.C. 2005) (citing Tao, 27 F.3d at 639).  Any organization would think 

twice about continuing to engage in the speech that caused such retaliation. 

 CPB’s remaining arguments are red herrings.  It points to the size of NPR’s endowment 

and annual revenue, Dkt. 62 at 40, but NPR and NPR Distribution have separate budgets and do 

not share funds, Dkt. 59-6 (Munipalla Tr. 19:20–20:15).  CPB also argues that NPR will continue 

to support and fund the PRSS, and has not altered its speech as a result of the retaliation.  Dkt. 62 

at 33–35.  But the test for an adverse action is objective, Aref, 833 F.3d at 259, and the possibility 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 25 of 41



21 

that NPR has greater fortitude than an ordinary speaker does not mean that CPB’s actions are not 

objectively chilling.   

Finally, CPB makes the bizarre argument that the deprivation of interconnection funds 

cannot have an impact on NPR’s speech because those funds are not used by NPR for its 

programming.  Dkt. 62 at 34.  But the deprivation of substantial funding for one of the 

organization’s core activities in retaliation for its speech can chill the organization’s speech 

regardless of whether that funding directly supports the speech.  Cf. Agency for Intern. 

Development, 570 U.S. at 214–15 (holding unconstitutional government spending conditions that 

sought to control speech outside the scope of the federally funded program). 

D. CPB Engaged in Viewpoint Discrimination. 

CPB’s carrying out the Administration’s demands is especially offensive to the 

Constitution because the stripping of NPR’s funding is based on the Administration’s explicit 

objections to NPR’s perceived viewpoints as “biased” and “woke propaganda.”  Dkt. 57-2  at 11 

¶¶ 63, 64); Dkt. 21-2 at 23 (¶ 171).  “At the heart of the First Amendment’s Free Speech Clause is 

the recognition that viewpoint discrimination is uniquely harmful to a free and democratic 

society.”  Vullo, 602 U.S. at 187.  The Administration disdains NPR and demanded its defunding 

because of the content of NPR’s journalism and the views it expresses on issues of the day.  This 

viewpoint discrimination is an especially “egregious form of content discrimination” and is 

“presumptively unconstitutional.”  Rosenberger v. Rector & Visitors of Univ. of Virginia, 515 U.S. 

819, 829–30 (1995). 

CPB argues that the government commits viewpoint discrimination only if its regulation 

directly acts on speech, Dkt. 62 at 43, but the Supreme Court has held precisely the opposite:  In 

Board of County Commissioners v. Umbehr, for example, the Court recognized a claim of 

“discrimination based on the viewpoint of one’s speech” when a county Board fired a contractor 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 26 of 41



22 

who had criticized the Board.  518 U.S. 668 (1996).  The fact that the services the contractor 

provided—hauling trash for cities in the county, see id. at 671—were unrelated to speech had no 

bearing on the his First Amendment claim.  The gravamen of the claim was that the county took 

away a valuable benefit (the contract) because of disagreement with the contractor’s speech. 

E. The Court Should Draw Adverse Inferences from CPB’s Discovery Failures. 

In NPR’s Motion to Compel or, in the Alternative, for Evidentiary Sanctions, Dkt. 55, NPR 

explained how the Chair of CPB’s Board of Directors, Ruby Calvert, was very likely to possess in 

her personal email account highly relevant documents, including communications with OMB, 

members of Congress, and other government officials related to NPR and CPB’s decision to cease 

funding NPR as a result of government pressure.  Ms. Calvert was one of only three CPB leaders 

to attend the April 3 meeting with OMB.  Dkt. 57-2 at 12 (¶ 74).  And it is clear that Ms. Calvert 

was communicating with members of the Administration via a personal email account.  Dkt. 55 at 

6.  NPR moved to compel production of relevant documents in Ms. Calvert’s possession.  Id. at 

12.   

 At the status conference held before this Court on October 21, the Court indicated that if 

Ms. Calvert, as Chair of CPB’s Board, “has responsive documents in her possession, they ought 

to be produced one way or the other.”  Dkt. 56 (10/21 Tr. 31:16–18).  The Court explained that 

those documents could be produced pursuant to a subpoena, or Ms. Calvert could provide an 

“attestation” that she has provided all responsive documents.  Id. at 32:1–16.  To date, however, 

CPB has produced only two additional documents from Ms. Calvert, without a sworn declaration 

from Ms. Calvert attesting that these are exhaustive.  CPB’s lawyers instead have simply asserted 

in an unsworn email that all of Ms. Calvert’s “communications with the Administration regarding 

NPR sent from her personal gmail have already been provided” and that “[s]he has only located 

two emails with members of Congress that reference NPR.”  Townsend Supp. Decl., Ex. 3.  This 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 27 of 41



23 

Court should not accept that implausible, self-serving statement—which does not even explain 

what steps (if any) counsel took to ascertain whether this statement is true.  Nor was NPR’s request 

for responsive documents limited only to those explicitly referencing NPR.  See Dkt. 56 (10/21 Tr. 

30:19–21) (NPR sought Ms. Calvert’s communications with the Administration and Congress 

“relating to NPR [and] relating to her work at CPB as CPB’s board chair”).  Rather, CPB’s 

continued failure to produce responsive documents in Ms. Calvert’s possession or to produce a 

sworn declaration from Ms. Calvert that no such documents exist warrants evidentiary sanctions.    

 At a minimum, CPB’s failure should prevent this Court from crediting any affirmative 

representations that CPB and its declarants have made about the conduct of its Board or its motives.  

In particular, CPB has asserted through the post-deposition declaration by Ms. Merritt that based 

on Ms. Merritt’s “knowledge and discussions with the Board in April, no one from the government 

told CPB to have NPR spin out PRSS as a separate entity,” and the Board’s decision “had nothing 

to do with NPR’s news reporting or content generation or CPB trying to curry favor with the Trump 

Administration.”  Dkt. 61 at 12 (¶ 37).  Even putting aside the implausibility of Ms. Merritt’s 

assertions in light of the significant documentary evidence to the contrary, this Court should not 

allow CPB to hide behind such statements while refusing to produce the Board documents and 

communications that would prove or disprove them (or, at least, a sworn declaration that no such 

documents exist).  The Court should give Ms. Merritt’s statements no weight in light of CPB’s 

discovery failures. 

Moreover, an adverse inference from CPB’s discovery failures is warranted.  It is 

blackletter law that “when a party has relevant evidence within his control which he fails to 

produce, that failure gives rise to an inference that the evidence is unfavorable to him.”  Int’l Union, 

United Auto., Aerospace & Agr. Implement Workers of Am. (UAW) v. N.L.R.B., 459 F.2d 1329, 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 28 of 41



24 

1336 (D.C. Cir. 1972).  CPB’s refusal to provide a sworn declaration that Ms. Calvert possesses 

no additional responsive documents supports an inference that Ms. Calvert in fact possesses such 

documents.  And CPB’s refusal to produce those documents supports an inference that they are 

damaging to CPB.  This Court should conclude that the unproduced documents would show that 

CPB decided not to extend NPR’s PRSS funding because of pressure from the government related 

to the content and viewpoints of NPR’s speech.  

II. CPB’s Actions Violate the Public Broadcasting Act. 

A. CPB Is Required to Distribute Interconnection Funds to NPR or to Public 
Radio Stations Participating in the PRSS on an Equal Basis. 

The Public Broadcasting Act unambiguously requires CPB to distribute interconnection 

funds for public radio to “those public telecommunications entities participating in the public radio 

satellite interconnection system or the national entity they designate for satellite interconnection 

purposes”—i.e., NPR.  47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(i); see Dkt. 57-1 at 35; Dkt. 41 at 7–10.  CPB 

offers two arguments in response, both of which misread the Act and relevant appropriations 

statutes. 

First, CPB asserts that it is free to ignore § 396(k)(10) because Congress did not specifically 

assign funds to “the Satellite Interconnection Fund” when it appropriated tens of millions of dollars 

for interconnection purposes in recent years.  Dkt. 62 at 18–20.  But as NPR has explained, this 

reading of the statute is untenable: it would obliterate all of the spending rules for CPB’s grants 

and programs set out in § 396(k)(1)-(9), because those requirements relate to the use of funds 

appropriated to “the Public Broadcasting Fund,” id. § 396(k)(1)(A); Dkt. 57-1 at 38–39.  Because 

Congress has not specifically appropriated funding to “the Public Broadcasting Fund” in recent 

years, CPB’s position would have allowed it to spend hundreds of millions of dollars however it 

saw fit—free from the Act’s requirements regarding spending for television versus radio 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 29 of 41



25 

programming, direct spending on local stations, and restrictions on administrative costs.  The more 

sensible reading of the Act, together with Congress’s recent appropriations statutes, is that those 

appropriations fall into two categories—one that supports CPB’s general programming and is 

subject to the requirements in § 396(k)(1)-(9), and another that supports interconnection and is 

subject to § 396(k)(10). 

CPB’s position would also render the detailed budget justifications that it has submitted to 

Congress year after year no more than empty gestures.  When CPB made its $60 million request 

to Congress for interconnection funding for Fiscal Year 2025, it specified that it would work with 

PBS and NPR to extend interconnection contracts and provide detailed information about the 

PRSS’s budget.  Dkt. 57-1 at 39.  And CPB has represented to this Court that $35,962,000 of its 

congressional appropriation was designated “for th[e] specific purpose” of extending its “current 

PRSS Interconnection Grant with NPR.”  Id. at 40 (emphasis added). 

Second—displaying a consistent misunderstanding of § 396(k)(10)(D)(i) as well as a 

misreading of the transcript from this Court’s September 30, 2025 hearing—CPB asserts that NPR 

is not the “designated national entity” for purposes of that provision because “NPR cannot show 

that all licensees and permittees have designated them as such.”  Dkt. 62 at 23.  As counsel for 

NPR already has explained, § 396(k)(10)(D)(i)’s reference to “licensees and permittees” refers to 

public television stations.  Dkt. 42 (9/30/2025 Tr. 12:20–13:7) (Court noting that CPB appeared to 

focus on this language incorrectly).  That is, public television interconnection funds must be 

distributed by CPB “to the licensees and permittees of noncommercial educational television 

broadcast stations . . . or the national entity they designate for satellite interconnection purposes.”  

47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(i).  Public radio interconnection funds must be distributed to “those 

public telecommunications entities participating in the public radio satellite interconnection 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 30 of 41



26 

system or the national entity they designate for satellite interconnection purposes.”  Id.  To the 

extent CPB appears to suggest that NPR is not the designated national entity because not every 

public radio station has designated it to serve as that entity, that argument has no basis in the text 

or reality.  NPR is the designated national entity because “public telecommunications entities 

participating in the public radio satellite interconnection system” designated it as such through a 

vote.  The choices of other stations that do not participate in the PRSS are irrelevant.  

Finally, CPB offers a hodgepodge of other insinuations intended to cast doubt on NPR’s 

status as the designated national entity—none of which withstands scrutiny.  The uncontroverted 

evidence put forth by NPR demonstrates that the Interconnected Stations voted in 1985 for the 

management and governance of the PRSS to remain within NPR, Dkt. 57-2 at 3 (¶ 11); that NPR 

has fulfilled that role ever since, id. (¶ 13); that each Interconnected Station has entered into a 

contractual agreement with NPR to provide these services, nearly all of which renew 

automatically, id. (¶¶ 14–15); and that CPB has itself repeatedly recognized NPR’s status as the 

designated “national entity for interconnection purposes,” id. at 5 (¶ 26).  Indeed, when CPB began 

planning to require that NPR spin off the PRSS, Kathy Merritt indicated that “the stations will 

have to vote on making a switch for PRSS.”  Id. at 20 (¶ 127).  And CPB’s General Counsel has 

referred to NPR as the “manager and operator of PRSS.”  Dkt. 59-64 at 2.   

The fact that NPR’s contracts with Interconnected Stations do not include an explicit 

“guarantee” that NPR has “the right to interconnection funds,” Dkt. 62 at 22, is unsurprising and 

irrelevant: obviously, the Interconnected Stations cannot make binding agreements with NPR 

entitling NPR to interconnection funds from Congress.  Rather, the Public Broadcasting Act 

requires that these funds be provided by CPB so long as NPR remains the designated national 

entity.  Nor does it matter that the contracts contemplate a possibility that NPR might cease 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 31 of 41



27 

managing or operating the PRSS, or that the contracts give stations the right to terminate these 

agreements.  See Dkt. 62 at 23.  The stations have not chosen to terminate their agreements with 

NPR and have not decided to replace NPR as the manager and operator of the system.  And the 

fact that NPR has not affirmatively sought to hold a vote regarding the management of the PRSS 

should come as no surprise: NPR is under no obligation to orchestrate such a referendum—and 

thereby drag local stations into the middle a dispute with CPB—when those stations have voiced 

no complaints with NPR’s operation and management of the system.  Dkt. 59-6 at 37, 79 

(Munipalla Tr. 141:3–12, 187:21–189:2) (“NPR consulted the trust and the trustees, and the 

trustees said they have no problem with NPR as the operator.  And NPR does not reach out to the 

interconnected stations almost ever.  NPR Distribution maintains that relationship, and we take 

counsel from the trustees and their attorney.”) 

Last, CPB’s assertions that “NPR’s Chief of Staff cannot identify any vote that was ever 

taken by any radio stations to designate NPR” as their national entity and that she is not aware of 

specific evidence of such votes, Dkt. 58-2 at 12 ¶ 85, are brazenly misleading.  CPB bases these 

assertions on a series of wholly misdirected questions posed by its counsel in a deposition of NPR’s 

Senior Vice President for Government and External Affairs, Marta McLellan Ross, who became 

NPR’s Chief of Staff less than a month ago.  Dkt. 59-103 at 13–14 (McLellan Ross. Tr. 12:15–

13:5).  Counsel for CPB—who began the deposition under the mistaken impression that Ms. 

McLellan Ross is a lawyer, see id. at 12 (Tr. 11:19–12:4), and spent the first three hours asking 

her questions about NPR’s journalistic standards, the political makeup of its staff, and whether 

NPR is biased, id. at 18–181 (Tr. 17:9–180:18)—pressed Ms. McLellan Ross repeatedly to identify 

specific documents reflecting NPR’s status as the Interconnected Stations’ designated national 

entity.  Id. at 187–94 (Tr. 185:15–16, 186:13–16, 186:21–22, 187:6–10, 188:6–9, 189:14–190:8, 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 32 of 41



28 

191:9–15, 192:9–11, 192:21–193:17).  Ms. McLellan Ross made clear, repeatedly, that she is not 

responsible for managing the PRSS and is “not involved in the process” of negotiating PRSS grants 

or contracts.  Id. at 183–84, 190, 391–92 (Tr. 182:3–4, 182:11, 183:12, 189:20–21, 390:18–

391:14).  Counsel for CPB then asked Ms. McLellan Ross to read and interpret a document that 

counsel represented to be a contract from 1986 between NPR and CPB.  Id. 195 (Tr. 194:13–

194:22).  Ms. McLellan Ross made clear that she had never seen the document before, had no 

detailed knowledge of events that occurred in the 1980s, and was in no position to engage in a 

back-and-forth with counsel about the meaning of the contract.  Id. at 196–97, 200, 202–03, 392–

93 (Tr. 195:21–196:1, 199:17–18, 201:13, 202:19–21, 391:19–392:12).  The fact that an NPR 

executive who is not a lawyer—and whose primary responsibilities relate to external affairs—was 

not aware of specific documents supporting NPR’s legal and contractual claims is self-evidently 

irrelevant. 

B. NPR Can Maintain an Ultra Vires Claim Against CPB. 

CPB asserts that NPR cannot maintain a statutory ultra vires claim against it because CPB 

is not a federal agency, Dkt. 62 at 15–16—but it ignores the cases on which NPR primarily relies.  

As NPR has explained, the Supreme Court confirmed in Free Enterprise Fund v. Public Company 

Accounting Oversight Board, 561 U.S. 477 (2010), that a private party can bring an equitable cause 

of action against a government-created corporation.  The Oversight Board, like CPB, was created 

as a private nonprofit corporation organized under D.C. law, and its Board members and 

employees, like CPB’s, “are not considered Government ‘officer[s] or employee[s]’ for statutory 

purposes.”  Id. at 484 (brackets in original) (quoting 15 U.S.C. § 7211).  Nevertheless, the Court 

affirmed the plaintiffs’ right to maintain an action for “equitable relief.”  Id. at 491 n.2.  The same 

was true in Lebron:  the plaintiff there sued Amtrak seeking “equitable relief.”  Lebron v. Nat’l 

R.R. Passenger Corp., 12 F.3d 388, 390 (2d Cir. 1993), rev’d, 513 U.S. 374 (1995), and the 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 33 of 41



29 

Supreme Court never questioned his ability to do so.  See Dkt. 38-1 at 22–23 & n.2 (further 

explaining why the availability of equitable relief against government-created entities is consistent 

with courts’ inherent equitable powers).   

To the extent CPB suggests that courts should allow equitable claims against it pertaining 

only to constitutional rights, see Dkt. 62 at 16, that distinction has no basis in case law or common 

sense.  As the Court explained in Lebron, Congress’s designation of a government-created 

corporation as a private entity is dispositive with respect to the application of other statutes, such 

as the Administrative Procedure Act.  513 U.S. at 392.  And that designation can deprive an entity 

of other “inherent powers and immunities of Government agencies.”  Id.  But there is no reason to 

believe Congress chose or could choose to provide a government-created entity with a greater 

level of immunity from suit than government entities themselves.  Indeed, the Court in Lebron had 

“no doubt . . . that the statutory disavowal of Amtrak’s agency status deprives Amtrak of sovereign 

immunity from suit.”  Id. (emphasis added).  Yet CPB’s proposed rule would completely insulate 

itself from any equitable claims premised on statutory violations.  That result is incompatible with 

common sense and with the inherent equitable power of courts.    

C. NPR Has Standing to Raise its Statutory Claim. 

NPR plainly has standing to assert its statutory claim against CPB.  NPR alleges that CPB 

chose to redirect tens of millions of dollars in federal interconnection funds away from NPR in 

violation of the Public Broadcasting Act.  The loss of those funds obviously constitutes a “concrete 

and particularized” injury, see, e.g., Spokeo v. Robbins, 578 U.S. 330, 339 (2016), and CPB’s 

contrary arguments border on frivolous.  CPB points to NPR’s public statements regarding its 

intent to continue supporting the PRSS and its commitment not to raise station fees in its Fiscal 

Year 2026 budget.  Dkt. 62 at 24.  But those facts merely underscore that NPR is prepared to 

attempt to absorb the loss of funding rather than cease providing critical infrastructure services.  

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 34 of 41



30 

Next, CPB misleadingly suggests that absent federal funding, NPR could simply continue 

operating the PRSS until “the satellite system go[es] away.”  Dkt. 62 at 25 (quoting Dkt. 59-6 at 

22 (Munipalla Tr. 78:3–8)).  But NPR would need to drain the PRSS’s reserves to do so.  Moreover, 

Mr. Munipalla was clear that absent funding from CPB, the PRSS would “be severely short of 

being able to deliver on a full-blown terrestrial plan”—i.e., to shift toward terrestrial or internet-

based distribution—as both the PRSS and CPB have long intended.   Dkt. 59-6 at 78 (Munipalla 

Tr. 303:1–12).  

As to CPB’s claim that NPR cannot identify a “legally protected interest” because it “has 

no right to the funds it seeks,” Dkt. 62 at 24, CPB mistakenly “conflates standing with the merits.”  

Campbell v. Clinton, 203 F.3d 19, 23 (D.C. Cir. 2000); see also, e.g., Estate of Boyland v. U.S. 

Dep’t of Agric., 913 F.3d 117, 123 (D.C. Cir. 2019) (“Whether a plaintiff has a legally protected 

interest that supports standing does not require that he show he will succeed on the merits.”).  And, 

finally, CPB is simply wrong that “the beneficiaries of the funding at issue . . . are the various 

public broadcasting licensees and permittees.”  Dkt. 62 at 24.  As NPR has repeatedly explained, 

47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(i) directs that public radio interconnection funds must be distributed 

either to “those public telecommunications entities participating in the public radio satellite 

interconnection system or the national entity they designate for satellite interconnection purposes.”  

Where, as here, public radio stations have designated a national entity for satellite interconnection 

purposes, the funds at issue must be distributed to that national entity.  Alternatively, CPB could 

distribute this funding equally to all Interconnected Stations—which it has never suggested it 

would do. 

III. CPB Has Tortiously Interfered with NPR’s Business Relations. 

NPR has demonstrated that CPB tortiously interfered with its business relationships by 

unlawfully refusing to provide interconnection funds for the PRSS and leveraging that refusal to 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 35 of 41



31 

attempt to force stations to select a new manager and operator of the PRSS.  Dkt. 57-1 at 40–44.  

In response, CPB raises a spurious jurisdictional objection while ignoring the undisputed facts 

supporting NPR’s position.  This Court should grant NPR summary judgment on this claim for the 

reasons NPR has explained. 

 To begin, the Court has supplemental jurisdiction over NPR’s tortious interference claim 

because it “derives from the same nucleus of operative fact” as NPR’s federal claims—namely, 

CPB’s decision to cut off PRSS funding to NPR and attempt to provide that funding instead to 

PMI.  Royal Canin U.S.A., Inc. v. Wullschleger, 604 U.S. 22, 27 (2025) (quotation marks omitted).  

CPB does not deny that the tortious interference claim stems from the same nucleus of operative 

fact as NPR’s federal claims but instead argues that federal question jurisdiction “does not exist” 

because NPR’s federal claims “fail as a matter of law.”  Dkt. 62 at 45.  CPB is, of course, wrong 

that NPR’s federal claims fail as a matter of law.  And in any event, CPB improperly (again) 

conflates jurisdiction with the merits:  “If a plaintiff purports to assert a federal claim, the district 

court has federal question jurisdiction unless the claim is ‘immaterial and made solely for the 

purpose of obtaining jurisdiction or wholly insubstantial and frivolous.’”  Herero People’s 

Reparations Corp. v. Deutsche Bank, A.G., 370 F.3d 1192, 1194 (D.C. Cir. 2004) (quoting Bell v. 

Hood, 327 U.S. 678, 682–83 (1946)).  There is plainly federal question jurisdiction over NPR’s 

First Amendment and Public Broadcasting Act claims, so there is supplemental jurisdiction over 

NPR’s tortious interference claim. 

 CPB next claims that NPR has not sought damages and therefore has no standing to pursue 

a tortious interference claim.  But CPB cites no authority for the proposition that a tortious 

interference claim must seek damages.  In fact, an “injunction will lie” to stop an “interfer[ence] 

with existing contract relations.”  Meyer v. Washington Times Co., 76 F.2d 988, 993 (D.C. Cir. 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 36 of 41



32 

1935).  NPR seeks an injunction to stop CPB’s unlawful refusal to disburse interconnection 

funding for the PRSS and attempt to provide that funding to another entity—actions that interfere 

with NPR’s existing business relationships with the Interconnected Stations.  NPR therefore has 

standing to pursue its tortious interference claim. 

 Turning to the merits, CPB claims that NPR has no contractual right to the satellite 

interconnection funds that Congress appropriated.  Dkt. 62 at 46.  But the existence of a contractual 

right to those funds is irrelevant to the question whether NPR has “valid contractual or other 

business relationship[s]” with the Interconnected Stations, NCRIC, Inc. v. Columbia Hosp. for 

Women Med. Ctr., Inc., 957 A.2d 890, 900 (D.C. 2008).  CPB’s actions in denying NPR the PRSS 

funding (for which it has a statutory entitlement) and attempting to induce the Interconnected 

Stations to abandon NPR interfere with NPR’s valid contractual and business relationships—

regardless of whether NPR has a contractual right to funding for the PRSS.  And despite CPB’s 

suggestion to the contrary, Dkt. 62 at 46–47, NPR undoubtedly has “valid contractual or other 

business relationship[s]” with the Interconnected Stations.  See Dkt. 57-2 at 3–4 (¶¶ 14–20) 

(explaining that NPR has an active interconnection agreement with every Interconnected Station 

and these agreements renew annually or a renewal agreement is signed each year).   

 Next, CPB asserts that its interference with NPR’s business relationships was not wrongful 

and was instead legally justified.  Dkt. 62 at 47–50.  But despite CPB’s claims that it ran a an open 

and competitive RFP process, NPR has produced voluminous evidence that the working group and 

the RFP were a sham, designed from the beginning to give interconnection funding to anyone but 

NPR—as CPB’s internal communications and the RFP criteria demonstrate.  See Dkt. 57-1 at 20–

27, 41–43.  Moreover, CPB’s actions were wrongful and not legally justified because they violated 

the First Amendment as well as the Public Broadcasting Act; and the “violation of statutory 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 37 of 41



33 

provisions or . . . established public policy . . . make an interference improper.”  Restatement 

(Second) of Torts § 767 (A.L.I. 1979). 

 Finally, CPB claims NPR has not suffered damages.  But CPB’s interference with NPR’s 

business relationships with the Interconnected Stations is causing substantial irreparable injury, 

including the loss of unrecoverable funding as well as the harm to NPR’s mission and goodwill 

and reputation with the Interconnected Stations.  See Dkt. 57-1 at 38.   

IV. NPR Is Entitled to Summary Judgment, or, at a Minimum, a Preliminary Injunction. 

Because the evidence overwhelmingly establishes that CPB cut off NPR’s funding for the 

PRSS due to political pressure targeting the content of NPR’s speech, NPR is entitled to summary 

judgment on its First Amendment claims.  None of the evidence offered by CPB gives rise to a 

genuine dispute of fact:  The 2024 plan by Deloitte to create a single radio and television 

interconnection entity bears little relation to the actions CPB took in April 2025 with respect to 

NPR (and NPR alone).  And Ms. Merritt’s self-serving declaration, offered the day after she was 

deposed and two hours after CPB’s filing deadline, “is blatantly contradicted by the record, so that 

no reasonable jury could believe it.”  Scott, 550 U.S. at 380.  More importantly, because Ms. 

Merritt is in no position to attest to the intent or motives of CPB’s Board members—who were 

ultimately the decisionmakers here—her subjective beliefs about the Board’s motivations do not 

give rise to a genuine factual dispute. 

The Court should therefore enjoin CPB from distributing any funds that would have been 

awarded to NPR but for CPB’s unconstitutional actions; restore the CPB Board’s approval of up 

to $36 million for a grant agreement with NPR for the operation of the PRSS; and, at a minimum, 

require CPB to negotiate such a contract in good faith—free from any impermissible consideration 

of the Administration’s desire to retaliate against NPR or discriminate against NPR based on its 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 38 of 41



34 

viewpoint.8 

At a minimum, should the Court believe further factfinding is necessary—potentially 

including testimony by CPB’s Board members—then NPR is entitled to a preliminary injunction 

on its First Amendment claims while that factfinding proceeds.  The evidence at this stage firmly 

establishes that NPR is likely to succeed on the merits, and CPB should be enjoined from 

disbursing the $58 million that it has “awarded” to PMI and that would likely become 

unrecoverable once released.  In addition, to preserve the status quo, the Court should enjoin CPB 

from returning these funds to the Treasury and should require CPB to place the funds in escrow. 

NPR is also independently entitled to summary judgment (or, at a minimum, a preliminary 

injunction) as to its statutory and tortious interference claims.  The facts and the law establish that 

NPR is the national entity designated by public radio stations to operate their interconnection 

system.  CPB’s attempt to ignore the Public Broadcasting Act and oust NPR from this decades-

long role has no basis in law and constitutes tortious interference with NPR’s business relations. 

CONCLUSION 

This Court should enter summary judgment for NPR, direct CPB to restore NPR to the 

position it would be in had CPB not violated NPR’s First Amendment rights, and permanently 

enjoin CPB from disbursing funds appropriated for public radio interconnection to any entity that 

is not statutorily authorized to receive it.  The Court should further require CPB to disburse those 

funds (a minimum of $35,962,000) to NPR, or directly to all Interconnected Stations. 

 
8 CPB’s assertion that the relief sought by NPR “has no basis in law,” Dkt. 62 at 12, 50–51, 
misunderstands both the law and the remedy NPR seeks.  NPR does not purport to be party to an 
existing contract with CPB and does not seek “specific performance” of any contract.  Rather, 
NPR seeks to be restored to the position it would have been in had CPB not engaged in 
unconstitutional retaliation and viewpoint discrimination—a remedy that is well within the Court’s 
broad equitable discretion.  See Dkt. 57-1 at 46–47. 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 39 of 41



35 

In the alternative, at a minimum, the Court should issue a preliminary injunction restraining 

CPB from distributing appropriated interconnection funding for public radio to any entity or 

entities other than NPR or all the Interconnected Stations, including by returning those funds to 

the Treasury, or from taking any other steps to implement the unlawful Order pending a resolution 

of this case on the merits. 

 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 40 of 41



36 

October 27, 2025 Respectfully submitted, 
 
/s/ Miguel A. Estrada 

 Miguel A. Estrada (D.D.C. Bar No. 456289) 
GIBSON, DUNN & CRUTCHER LLP 
1700 M Street, N.W. 
Washington, D.C. 20036-4504 
(202) 955-8500 
MEstrada@gibsondunn.com 

Theodore J. Boutrous, Jr. (D.D.C. Bar No. 
420440) 
Katie Townsend (D.C. Bar No. 1026115) 
GIBSON, DUNN & CRUTCHER LLP 
333 South Grand Avenue 
Los Angeles, CA 90071-3197 
(213) 229-7000 
T Boutrous@gibsondunn.com 
KTownsend@gibsondunn.com 

Elizabeth A. Allen (Admitted Pro Hac Vice) 
NATIONAL PUBLIC RADIO, INC. 
1111 North Capitol Street, NE 
Washington, D.C. 20002 
(202) 513-2000 
EAAllen@npr.org 

Counsel for Plaintiff 
National Public Radio, Inc. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Case 1:25-cv-01674-RDM     Document 66     Filed 10/27/25     Page 41 of 41


