
 

 

                [PUBLISH] 
 

 
 

IN THE UNITED STATES COURT OF APPEALS 
 

FOR THE ELEVENTH CIRCUIT 
 

__________________________ 
 

No. 19-10315 
__________________________ 

 
 

SHKELZEN BERISHA, 
 

Plaintiff - Appellant, 
 

versus 
GUY LAWSON, 
ALEXANDER PODRIZKI, 
SIMON & SCHUSTER, INC., 
RECORDED BOOKS, INC., 
 

Defendants - Appellees. 
 

____________________________________ 
 

On Appeal from the United States District Court 
for the Southern District of Florida 

____________________________________ 
 

(September 2, 2020) 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 1 of 37 



 

2 
 

Before MARTIN, NEWSOM, and O’SCANNLAIN,∗ Circuit Judges. 

O’SCANNLAIN, Circuit Judge:  

 We must decide whether the son of the former Prime Minister of Albania, 

who alleges that he was defamed in a book that accused him of being involved in 

an elaborate arms-dealing scandal in the early 2000s, may succeed in his 

defamation action against the book’s author and its publisher.   

I 

This case arises out of brief references to Shkelzen Berisha—the son of the 

former Prime Minister of Albania, Sali Berisha—in Guy Lawson’s 2015 book 

Arms and the Dudes: How Three Stoners from Miami Beach Became the Most 

Unlikely Gunrunners in History.  The book tells the supposedly true story of 

Efraim Diveroli, David Packouz, and Alex Podrizki, three young Miami, Florida, 

men who became international arms dealers during the early 2000s.   

A 

 We recount the tale as it is presented in Lawson’s book.  According to the 

book, in the early 2000s, Diveroli, a teenager in Miami, came up with a plan to 

open a business specializing in arms trading in order to fulfill defense contracts 

with the United States government.  At that time, private companies were 

 
∗ Honorable Diarmuid F. O’Scannlain, United States Circuit Judge for the Ninth Circuit, 

sitting by designation.  
  

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 2 of 37 



 

3 
 

permitted to bid on large military contracts through a website operated by the 

federal government, FedBizOpps.com.  Diveroli was originally inspired to enter 

the trade after working for his uncle’s arms company while living with him for a 

few years in Los Angeles.  After a falling out with his uncle, Diveroli returned to 

Miami and convinced his father to sell him an unused shell company to build his 

own arms-trading enterprise: AEY, Inc.  Diveroli had significant early success 

bidding on small contracts unlikely to attract the attention of major arms dealers, 

and he quickly grew both his business’s capital and his own connections with arms 

vendors.  Eager to see his operation expand, Diveroli later brought on his 

childhood friend David Packouz to help him run the business.   

 Much of the book, and Berisha’s alleged involvement in the operation, 

revolves around AEY’s biggest procurement deal: a roughly $300 million contract 

that AEY won in the summer of 2006 to equip Afghan security forces fighting the 

Taliban.  The contract required AEY to ship 100-million rounds of AK-47 

ammunition to Afghanistan.  At the time, AEY had a deal with a Swiss middleman, 

Heinrich Thomet, who had access to surplus ammunition in Albania that AEY 

could purchase at low prices.  Thomet had purchased the ammunition through the 

Military Export Import Company (“MEICO”), an Albanian state-owned arms-

dealing company.  Packouz hired another childhood friend, Alex Podrizki, to travel 

to Albania, to collect the ammunition, and to load it onto planes to Afghanistan.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 3 of 37 



 

4 
 

 In Albania, Podrizki inspected the ammunition and found it packed in 

Chinese crates—potentially raising a significant issue, because federal regulations 

barred AEY from fulfilling the contract with Chinese ammunition.  Packouz and 

Diveroli decided to use the ammunition anyway, with a plan to repackage the 

rounds to conceal their Chinese origin.  AEY hired Albanian businessman Kosta 

Trebicka to coordinate the repackaging job.  In the course of his work, Trebicka 

discovered that Thomet—the middleman between AEY and the Albanian state-

owned MEICO—had charged AEY nearly twice the price he paid to MEICO for 

the ammunition.   

According to Lawson’s book, in May 2007, after Trebicka told Diveroli of 

the overcharges, Diveroli flew to Albania to renegotiate the price and to attempt to 

remove Thomet from the deal.  Diveroli’s supposed trip to Albania in 2007 is the 

subject of significant dispute by the parties here.  According to the book, Diveroli 

and Podrizki met with Ylli Pinari, the director of MEICO, who drove the pair to an 

abandoned, half-completed building in Tirana, where he introduced them to Mihail 

Delijorgji.  Delijorgji is described in the book as a “hard-looking” man who 

offered to lower the AEY’s price if his own company were paid to repackage it 

instead of Trebicka’s.  As Lawson tells it, the Americans also saw another man, 

who appeared to be in his mid-20s, who was never introduced and who remained 

silent throughout.  According to the book, Diveroli and Podrizki would later learn 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 4 of 37 



 

5 
 

that this man was Berisha and that the entire operation was involved in organized 

crime.  The relevant passages in the book read (with emphasis to the portions 

relating to Berisha added): 

Ylli Pinari escorted Diveroli and Podrizki to . . . an abandoned 
construction site for a partially completed office building.  Pinari led 
the pair up a set of stairs and along a corridor until they reached a 
door.  Stepping inside, they found . . . a hard-looking man—a real 
thug, Podrizki thought, fear rising. . . .  

This was Mihail Delijorgji.  Diveroli and Podrizki then turned 
to see a young man around their age sitting in the corner.  Dressed in 
a baseball cap and a sweater, he had dark hair, a soft chin, and 
sharklike eyes.  He wasn’t introduced.  This was Shkelzen Berisha, the 
son of the prime minister of Albania, they would later be told by 
Pinari.  Shkelzen was part of what was known in Albania as “the 
family,” the tight-knit and extremely dangerous group that 
surrounded and lived at the beneficence of the prime minister, Sali 
Berisha. . . .   

Delijorgji said that if Diveroli wanted a discount he would have 
to change the arrangements for the repackaging operation . . . by 
giving the contract to repack to Delijorgji’s company.  The son of the 
prime minister remained silent. . . . .   

Diveroli and Podrizki departed.  

“That guy looked stupid enough to be dangerous,” Diveroli said 
of Delijorgji. 

 “Did we just get out of a meeting with the Albanian mafia?” 
Podrizki joked.   

“Absolutely.  Absofuckinglutely.” 

Ultimately, the group brokered a deal to purchase the ammunition at a 

discount, cutting Trebicka out of the scheme in favor of Delijorgji.  Angered at 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 5 of 37 



 

6 
 

being removed from the deal, Trebicka sought to blow the whistle on kickbacks 

that he believed Diveroli and AEY were paying to Albanian officials. Hoping to 

substantiate his claims, Trebicka recorded a telephone call with Diveroli, in which 

Diveroli told him that he could not help bring Trebicka back into the scheme 

because the corruption “went up higher, to the prime minister, to his son.”   

Trebicka’s allegations—and his recorded conversation with Diveroli—

became the source of a number of public reports about AEY’s illegal scheme.  

Most notably, on March 27, 2008, the New York Times published a front-page 

story, which reported the allegations that AEY had illegally trafficked in Chinese 

ammunition and paid kickbacks to Albanian officials, including Pinari and 

Minister of Defense Fatmir Mediu.  The story quoted Diveroli’s statements that the 

scheme “went up higher to the prime minister and his son” and that Berisha was 

part of “this mafia.”  The article also reported on another recent matter Trebicka 

had blown the whistle on (and accused Berisha of being involved in): the tragic 

explosion of an Albanian munitions stockpile, which had killed 26 people in the 

village of Gerdec and for which Delijorgji and Pinari had been arrested.  Several 

months later, the New York Times ran another article that reported the supposedly 

accidental death of Trebicka, and detailed suspicions that Trebicka had actually 

been murdered—perhaps with the involvement of the Berisha family—to prevent 

him from testifying about the AEY and Gerdec matters.  Once again, the Times 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 6 of 37 



 

7 
 

story quoted Diveroli’s statement about the corruption going “all the way up” to 

Berisha.   

 At the same time, federal agents were investigating AEY for violating the 

embargo against shipping Chinese ammunition.  On August 23, 2007, federal 

investigators raided AEY’s offices in Miami while Podrizki was still abroad in 

Albania.  In 2008, federal prosecutors charged Diveroli, Packouz, and Podrizki 

with defrauding the United States government.  All three pled guilty and were 

convicted; Podrizki and Packouz were sentenced to house arrest, while Diveroli 

was sentenced to four years in prison.   

B 

 Lawson first published an account of the AEY saga in a March 2011 feature 

article in Rolling Stone, entitled “Arms and The Dudes: How Two Stoner Kids 

from Miami Beach Became Big Time Arms Dealers – Until the Pentagon Turned 

on Them.”  It was told largely from “the dudes’” perspective, whom Lawson found 

to be quite unlike the “hardened criminals” that the New York Times coverage and 

federal government had portrayed them to be.  Relevant here, like the New York 

Times story, Lawson’s article reported that AEY’s deal to purchase ammunition 

from MEICO was structured to pay kickbacks to Albanian government officials 

and quoted Diveroli’s statement that the scheme went “up higher to the prime 

minister and his son.”  Lawson’s article also reported that the repackaging job was 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 7 of 37 



 

8 
 

transferred to “a friend of the president’s son.”  Though he was aware of the 

article, Berisha never sued Lawson or Rolling Stone for anything printed in the 

article. 

 Following the success of the article, Simon & Schuster, Inc., entered into a 

publishing agreement with Lawson to expand the story into a non-fiction book. 

After four years of additional research, including interviews with Podrizki and 

Packouz (who were paid life rights for the story), Lawson published his full 

account of the saga in his June 2015 book.  He also sold the movie rights to 

Warner Brothers, which turned the story into the 2016 major motion picture War 

Dogs, starring Jonah Hill and Miles Teller. 

C 

On June 8, 2017, Berisha sued Lawson, Diveroli,1 Podrizki, Packouz, and 

Simon & Schuster, and also named Recorded Books, Inc., which was responsible 

for producing the audio version of Lawson’s book.  The complaint alleges that 

Berisha was defamed by a few scattered references to him in Lawson’s book.  In 

addition to the passage about the 2007 meeting in Tirana quoted above—which, as 

Berisha emphasizes on appeal, is the core of his allegations—the complaint also 

takes exception with the following references: 

• On page 150, the book states that “Diveroli had agreed to cut Trebicka 
out of the repacking job, which was now being done by a company 

 
1 Diveroli was later dismissed from the lawsuit following a settlement.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 8 of 37 



 

9 
 

called Alb-Demil, an entity seemingly controlled by the prime 
minister’s son and Mihail Delijorgji.”   
 

• On page 160, the book quotes the conversation that Trebicka recorded 
with Diveroli, and which was featured in the 2008 New York Times 
article.  In that conversation, Diveroli said, “The more it went up 
higher, to the prime minister, to his son—this Mafia is too strong for 
me.  I can’t fight this Mafia.  It got too big.  The animals got too out 
of control.”   

 
• The book features a photo of Berisha with the caption: “Also 

involved, the dudes discovered, was the prime minister’s son, 
Shkelzen Berisha.”   

 
Over the next year, the parties conducted extensive discovery, in which the 

defendants assert they produced nearly 20,000 documents, including all of the 

research relied upon by Lawson in writing his book and nearly all communications 

relevant to the book’s editorial process.  On July 13, 2018, however, Berisha 

moved to compel production of additional communications that were exchanged 

between Lawson and Simon & Schuster’s attorneys as part of the publishing 

house’s legal pre-publication review.  A magistrate judge denied that motion, 

finding the materials to be privileged after viewing the defendants’ privilege log 

and viewing some of the documents in camera.   

D 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 9 of 37 



 

10 
 

Following discovery (which was twice extended),2 the defendants moved for 

summary judgment, arguing that there was not sufficient evidence to allow a 

reasonable juror to conclude that Lawson or the other defendants had defamed 

Berisha.  The district court agreed and granted summary judgment against Berisha.   

Berisha timely appealed.   

II 
 
 Berisha first challenges the district court’s findings as to the merits of his 

claims.  Specifically, the court found that Berisha is a “limited public figure for 

purposes of the controversy at issue in this case,” and that he therefore can prevail 

only by demonstrating that the defendants acted with “actual malice” against him.  

The court then granted summary judgment against Berisha, finding that the 

evidence in the record could not reasonably support the conclusion that the 

defendants had acted with such malice.   

 Berisha argues that the district court erred both: (1) in requiring him to 

show actual malice in the first place and, even if that were the correct standard to 

apply, (2) in concluding that the record evidence could not support such a finding.   

A 

 
2 The district court extended the discovery deadline (once on a joint motion and once at 

Berisha’s request) a total of two months—from June 1, 2018, ultimately to August 1, 2018.  Two 
weeks before discovery was set to close (and three weeks before summary judgment motions 
were due), Berisha sought even more time to take discovery.  The court denied the motion but 
permitted the parties to “agree to conduct discovery beyond the discovery deadline.”   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 10 of 37 



 

11 
 

We first ask: is Berisha a public figure for purposes of his defamation suit? 

Because of the expressive freedom guaranteed by the First Amendment, a 

defendant may not be held liable for defaming a public figure about a matter of 

public concern unless he is shown to have “acted with actual malice.”  Silvester v. 

Am. Broad. Cos., 839 F.2d 1491, 1493 (11th Cir. 1988); see generally N.Y. Times 

Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270–83 (1964).  Berisha does not dispute that 

Lawson’s book concerned matters of public interest; the only question is whether 

the district court erred in finding him to be a “public figure.”  An individual may 

qualify as a public figure either generally—that is one with such fame and 

notoriety that he will be a public figure in any case—or for only “limited” 

purposes, where the individual has thrust himself into a particular public 

controversy and thus must prove actual malice in regard to certain issues.  Turner 

v. Wells, 879 F.3d 1254, 1272 (11th Cir. 2018).  Here, the district court found that 

Berisha fell within the second category—a public figure at least for the limited 

purpose of this lawsuit.   

 We apply a two-part test to determine whether someone is a limited public 

figure: “First, [we] must determine whether the individual played a central role in 

the controversy.  Second, [we] must determine whether the alleged defamation was 

germane to the individual’s role in the controversy.”  Id. at 1273 (citations 

omitted).  Two “fundamental” criteria help draw the line between public and 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 11 of 37 



 

12 
 

private figures: (1) “public figures usually have greater access to the media which 

gives them a more realistic opportunity to counteract false statements than private 

individuals normally enjoy”; and, more importantly, (2) public figures typically 

“voluntarily expose themselves to increased risk of injury from defamatory 

falsehoods.”  Silvester, 839 F.2d at 1494 (internal quotation marks omitted).   

 Lawson suggests that Berisha—who according to one survey in our record 

had one hundred percent name recognition in Albania—might qualify as a public 

figure generally.  Putting that question aside, we agree with the district court that 

he at least is a public figure for the limited purpose of this lawsuit.  As described 

above, the lawsuit concerns whether Berisha was defamed in Lawson’s description 

of AEY’s involvement in a corrupt scheme to defraud the United States in 

conjunction with certain Albanian government officials and an Albanian “mafia.”  

Berisha’s purported role in that scheme was covered by news media in both 

Albania and the United States—including in two New York Times stories reporting 

Berisha’s supposed connections to the AEY deal and to a so-called Albanian 

mafia.  These same matters were also addressed in a television documentary 

produced by Al Jazeera, which covered, among other things, Berisha’s supposed 

role in corrupt arms dealing and in the Gerdec explosion.   

 Berisha contends that he cannot be a public figure because he did not 

voluntarily insert himself into the publicity surrounding these affairs.  But the 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 12 of 37 



 

13 
 

record shows that Berisha did indeed place himself in the public eye regarding the 

Albanian arms-dealing scandal.  Of course, if the many press reports about his 

involvement in that affair are true, then there can be no doubt he entered into the 

matter voluntarily.  But even putting aside the truth of such reports, Berisha 

undoubtedly forced himself into the public debate over his supposed involvement 

in these activities.  First, he admits that he privately met with Kosta Trebicka in an 

effort to convince him that he was not involved in the AEY matter—and that 

shortly thereafter Trebicka produced a statement “to the media” retracting his 

allegations against Berisha.  Berisha also admits that he contacted a group of 

“media representatives” to request that they publish a statement presenting what he 

called the “truth [of] the accusations against me,” which explicitly “encourage[d] 

the press to follow this story to the end and investigate it.”  We have recently held 

that an individual may insert himself into a controversy—and thus become a public 

figure with respect to that controversy—by encouraging third parties to make 

public statements in his defense and by inviting further public attention in an effort 

to influence the debate.  See Turner, 879 F.3d at 1273. 

 Moreover, even if Berisha never voluntarily sought public attention, federal 

courts have long made clear that one may occasionally become a public figure 

even if “one doesn’t choose to be.”  Rosanova v. Playboy Enters., Inc., 580 F.2d 

859, 861 (5th Cir. 1978); see also, e.g., Turner, 879 F.3d at 1273 (citing 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 13 of 37 



 

14 
 

approvingly the statement that “[i]t may be possible for someone to become a 

public figure through no purposeful action of their own” (internal quotation marks 

omitted)).  As this circuit3 once put it, the “purpose served by [the public figure 

standard] would often be frustrated if the subject of publication could choose 

whether or not he would be a public figure.  Comment upon people and activities 

of legitimate public concern often illuminates that which yearns for shadow.”  

Rosanova, 580 F.2d at 861; see also Silvester, 839 F.3d at 1496 (where a person 

“involuntarily and, against his will, assumes a prominent position” in the outcome 

of a public controversy, will be treated as a public figure “[u]nless he rejects any 

role in the debate”).  Berisha argues cases of involuntary public figures must be 

kept “exceedingly rare,” Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 (1974), 

and refers us to a decision from the Fourth Circuit in this regard.  See Wells v. 

Liddy, 186 F.3d 505, 539 (4th Cir. 1999) (“[B]ecause the usual and natural 

conception of a public figure encompasses a sense of voluntary participation in the 

public debate, . . . the class of involuntary public figures must be a narrow 

one . . . .”).  But Berisha’s is exactly the rare case in which courts recognize 

involuntary public-figure status.  The purposes underlying the public figure 

doctrine apply unequivocally to Berisha: he was widely known to the public, he 

 
3 Rosanova is a Fifth Circuit case from shortly before that circuit was divided, making it 

precedential for today’s Eleventh Circuit.  See Bonner v. City of Pritchard, 661 F.2d 1206 (11th 
Cir. 1981) (en banc). 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 14 of 37 



 

15 
 

had been publicly linked to a number of high-profile scandals of public interest, he 

availed himself of privileged access to the Albanian media in an effort to present 

his own side of the story, and he was in close proximity to those in power.  Even 

under the Fourth Circuit case that he invokes, Berisha would still be regarded as a 

public figure.  See id. (individual may be involuntary public figure where she has 

“sought to publicize her views on the relevant controversy” or “has taken some 

action . . . in circumstances in which a reasonable person would understand that 

publicity would likely inhere”).  

 The district court was correct to apply the heightened defamation standard 

for claims brought by public figures.  

B 

Next, did the district court err in finding that there was insufficient evidence 

to support Berisha’s claim that the defendants acted with actual malice? 

 Because Berisha is a public figure, he cannot prevail in this suit unless he 

shows, by clear and convincing evidence, that the defendants acted with actual 

malice toward him.  Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 

659 (1989).  That is, he must be able to show—well beyond a preponderance of the 

evidence—that the defendants published a defamatory statement either with actual 

knowledge of its falsity or with a “high degree of awareness” of its “probable 

falsity.”  Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964).  It is a subjective test, 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 15 of 37 



 

16 
 

which asks whether the publisher “in fact entertained serious doubts as to the truth 

of his publication.” Silvester, 839 F.2d at 1498 (emphasis added) (internal 

quotation marks omitted); see also St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 

(1968) (standard “is not measured by whether a reasonably prudent man would 

have published, or would have investigated before publishing”).  Even an “extreme 

departure from professional [publishing] standards” does not necessarily rise to the 

level of actual malice.  Harte-Hanks, 491 U.S. at 665. 

Thus, the question here is whether the record could allow a reasonable juror 

to conclude (clearly and convincingly) that Lawson held serious doubts about the 

truth of the book’s portrayal of Berisha as involved in the AEY scheme.   

1 

Although Berisha has little evidence to suggest Lawson knowingly 

published falsehoods about him, Berisha argues that a juror could reasonably find 

that Lawson at least held serious doubts about his portrayal of Berisha, because he 

knew better than to trust his firsthand sources for that account: primarily the three 

“dudes.”  For his part, Lawson testified that he did believe his sources, and that in 

particular he found Podrizki and Packouz to be “extremely reliable,” with 

information that consistently matched the other evidence available.  But, as Berisha 

points out, these were not the most dependable individuals.  They had been 

convicted of fraud, Packouz and Podrizki were self-interested in providing Lawson 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 16 of 37 



 

17 
 

with a profitable story, and, in the book, Lawson himself describes Diveroli as “a 

liar . . . [who] misled directly, indirectly, compulsively.”  Thus, Berisha argues, 

evidence of Lawson’s awareness of these many credibility flaws could clearly 

show that Lawson must have doubted what they said about Berisha.  Berisha, 

however, greatly overstates the significance of such evidence. 

a 

First, though factors like those Berisha identifies might undermine a source’s 

credibility, they do not show that a publisher necessarily acted with malice by 

relying on the source.  See, e.g., Spacecon Specialty Contractors, LLC v. 

Bensinger, 713 F.3d 1028, 1045 (10th Cir. 2013) (“That Bensinger knew Wilson 

. . . may have been biased . . . is not evidence Bensinger had obvious reasons to 

doubt Wilson’s veracity or the accuracy of his report.”); Cobb v. Time, Inc., 278 

F.3d 629, 638 (6th Cir. 2002) (publisher could rely on paid source who was a drug 

user with a “criminal background”); Reuber v. Food Chem. News, Inc., 925 F.2d 

703, 715 (4th Cir. 1991) (“Actual malice cannot be proven simply because a source 

of information might also have provided the information to further the source’s 

self-interest.”).  Further, Lawson’s book explicitly informed the reader of these 

supposed problems with the men’s credibility, describing them as young partiers 

who drank, used drugs, and committed a major international fraud.  With regard to 

Diveroli, the book explicitly described his penchant for lying in order to further his 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 17 of 37 



 

18 
 

own interests.  In other words, the book makes clear that the account offered by 

these men might be dubious.  As we have recently recognized, where a publisher in 

this manner “inform[s] its audience that its primary source [is] not an 

unimpeachable source of information, it serve[s] to undermine claims showing that 

the report was issued with actual malice.”  Michel v. NYP Holdings, Inc., 816 F.3d 

686, 703 (11th Cir. 2016) (internal quotation marks omitted). 

b 

Second, whatever one might say about the “dudes’” credibility, Lawson did 

not rely solely on their assertions about Berisha but rather found their stories 

corroborated by several other sources.   

Most obviously, Lawson relied on the many prior published reports that had 

similarly accused Berisha of being involved in the AEY fraud and in an Albanian 

criminal underworld.  These include: at least four published news articles, 

including two in the New York Times, two separate books (one published in the 

United States and one in Albania), leaked diplomatic cables published on 

WikiLeaks,4 and the investigative report by Al Jazeera.  The law is clear that 

individuals are entitled to rely on “previously published reports” from “reputable 

sources” such as many of these.  Liberty Lobby, Inc. v. Dow Jones & Co., 838 F.2d 

 
4  These leaked cables purport to show John Withers, the then-U.S. Ambassador to 

Albania, reporting allegations that Berisha had personally been involved in the Gerdec matter.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 18 of 37 



 

19 
 

1287, 1297 (D.C. Cir. 1988).  Thus, as the district court recognized, Lawson’s 

reliance on these many independent sources, alone, should defeat any claim of 

actual malice.  See Rosanova, 580 F.2d at 862 (“[S]ubjective awareness of 

probable falsity . . . cannot be found where, as here, the publisher’s allegations are 

supported by a multitude of previous reports upon which the publisher reasonably 

relied.” (emphasis added)). 

Further, Lawson interviewed several additional sources who corroborated 

the claims about Berisha.  For example, Erion Veliaj, the mayor of Tirana, told 

Lawson that the Berisha family was like a “wolf pack” that used individuals like 

Delijorgji to protect Shkelzen and that he was not surprised to hear that Berisha 

was involved in the AEY deal.  Likewise, Trebicka’s daughter told Lawson that 

she believed her father had been removed from the AEY deal in order to make way 

for “Berisha’s son” and that she considered Berisha to be a suspect in her father’s 

mysterious death.  Finally, Andy Belliu, a former worker at the Gerdec factory, 

called Berisha the “shadow” behind the factory and implicated him in “mafia” 

dealings. 

Berisha contends that these additional sources had their own credibility 

problems, for example suggesting that the prior publications themselves all trace 

back to Diveroli or that the other individuals were biased against him and his 

father.  But even if that is so, it was not Lawson’s (perhaps impossible) duty to find 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 19 of 37 



 

20 
 

only pure, unimpeachable sources of information.  Even if Berisha might nitpick 

each source for one reason or another, this wealth of evidence considered 

altogether does not permit a reasonable juror to find clear and convincing proof 

that Lawson held serious doubts about the depiction of Berisha in his book. 

2 

In addition to his attacks on the credibility of Lawson’s sources, Berisha 

argues that he can show Lawson exhibited a general pattern of dishonesty in his 

book, which—when considered “in the aggregate”—undermines the notion that 

Lawson actually believed his portrayal of Berisha.  Again, Berisha overstates the 

significance of such evidence, which is largely irrelevant to the truth of the claims 

made about him in the book. 

a 

First, Berisha asserts that evidence shows that Lawson was determined to 

publish a preconceived story about him, regardless whether it could be supported.  

He quotes Lawson as boasting at various times that his forthcoming book might 

“bring down the Prime Minister of Albania.”  But each of these quoted emails was 

sent by Lawson after he had done substantial work on the book.  In other words, 

such statements do nothing to show that Lawson began with an unfounded plan to 

take down Berisha and his father, but rather reflect only that after Lawson had 

reported and begun writing the book he believed that the story he had discovered 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 20 of 37 



 

21 
 

might do so.  Accordingly, this evidence offers no reason to doubt the sincerity of 

Lawson’s belief in the many sources that corroborated his depiction of Berisha. 

b 

Second, Berisha argues that evidence shows that Lawson intentionally 

fabricated at least two details in the book.  But even if that were true, neither minor 

detail would reasonably cast doubt on whether Lawson harbored serious doubts 

about his broader depiction of Berisha.   

i 

First, Berisha claims that Lawson made up the fact that specifically Ylli Pinari 

told Podrizki and Diveroli that Berisha was present at their Tirana meeting.  The 

passage in question reads (with emphasis added): 

Diveroli and Podrizki then turned to see a young man around their age 
sitting in the corner.  Dressed in a baseball cap and a sweater, he had 
dark hair, a soft chin, and sharklike eyes.  He wasn’t introduced.  This 
was Shkelzen Berisha, the son of the prime minister of Albania, they 
would later be told by Pinari. 

 
Berisha argues that the Pinari attribution is not sourced to anyone other than 

Diveroli (whom, again, he casts as utterly unreliable).  He points out that, at least 

according to Podrizki, Berisha was identified to them by Trebicka, not Pinari.  And 

because Lawson himself admitted that Trebicka would not have known whether 

Berisha attended the Tirana meeting, Berisha argues that a “reasonable jury could 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 21 of 37 



 

22 
 

conclude that Lawson manufactured the provenance of his information (i.e., Pinari) 

to hide the unreliability of his actual ‘sourcing’”—i.e., Diveroli.   

Even if we assume that Lawson did fabricate the Pinari detail,5 that still 

would not be enough to demonstrate he acted with actual malice.  As the district 

court recognized, under applicable Florida law,6 the key question in a defamation 

case is whether the “gist or sting” of the challenged statements was defamatory.  

Levan v. Capital Cities/ABC, Inc., 190 F.3d 1230, 1240 (11th Cir. 1999).  The 

“gist” and “sting” of Lawson’s depiction of Berisha was that he was involved in 

the ammunition repackaging fraud and, more broadly, with an Albanian criminal 

underworld.  The gist does not include which of the many individuals involved in 

the scheme first identified Berisha’s presence to the Americans.  Indeed, as written, 

the book still conveys the undisputed truth that Diveroli and Podrizki said they 

were told secondhand that Berisha was present at their meeting.  At worst, the 

book misidentifies where they claimed to have received such information.  

The general irrelevance of this minor detail is apparent when considered in 

context.  The sentence in the book with which Berisha takes issue reads: “This was 

 
5 Lawson of course disputes this, and the record certainly does not prove that Lawson did 

fabricate the attribution of the identification by Pinari.  Lawson argues that the attribution to 
Pinari was his own conclusion as the most likely source following his research.   

 
6  Florida law governs the merits of Berisha’s defamation action, though standards for 

public figures and “actual malice” derive from the First Amendment and thus, as discussed 
above, are matters of federal law.  See, e.g., Nelson Auto Ctr., Inc. v. Multimedia Holdings Corp., 
951 F.3d 952, 956 (8th Cir. 2020). 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 22 of 37 



 

23 
 

Shkelzen Berisha, the son of the prime minister of Albania, [Diveroli and Podrizki] 

would later be told by Pinari.”  We agree with the district court that the overall 

“gist” of the book’s depiction of Berisha would not materially change if instead 

that sentence simply read: “This was Shkelzen Berisha, the son of the prime 

minister of Albania, Diveroli and Podrizki would later be told.”7 

ii 

 Second, Berisha claims that Lawson “deliberately falsified” an interview 

between Albanian Defense Minister Fatmir Mediu and New York Times reporter 

Nicholas Wood, in an effort to “reinforce his claim of Berisha’s involvement with 

AEY.”  The passage in question details an interview during which Wood prodded 

Mediu with questions about, among other things, Albanian officials’ involvement 

in the AEY scandal.  At one point, according to Wood, Mediu burst out in anger 

after Wood asked a question about Mediu’s previous conviction on drug charges.  

 
7 Along similar lines, Berisha makes much of the fact that Lawson originally hoped to 

include the following sentence in his description of a meeting between New York Times 
journalist Nicholas Wood and Kosta Trebicka: “The head of MEICO Ylli Pinari had told 
Trebicka that the Prime Minister’s son was involved in the AEY contract . . . .”  At one point, 
Lawson shared that passage with Wood, out of concern that the claim “might be a slight stretch,” 
depending on what Trebicka discussed with Wood.  No response to that email is included in the 
record, but in the final version of the book, Lawson omits any reference to Pinari and instead 
simply says that “Trebicka had heard the allegation that the prime minister’s son was involved in 
the AEY contract.”  

Berisha suggests that Lawson’s hope to include a “stretched” reference to Pinari shows 
that Lawson planned to put “dramatic effect” before “the truth.”  But, as Lawson points out, the 
fact that he ran this passage by Wood before publishing—and then subsequently edited it—
shows exactly the opposite.  This sort of fact checking is exactly what Berisha suggests Lawson 
should have done. 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 23 of 37 



 

24 
 

In the book, Lawson presents Mediu as lashing out in response to a different 

question “describing how Albanian officials were allegedly being paid kickbacks 

on AEY’s contract, including Diveroli’s recorded description of the Albanian 

‘Mafia’ and the prime minister’s son.”  Berisha argues that Lawson changed the 

timing of Mediu’s outburst to imply that Mediu knew Diveroli’s accusations about 

Berisha were true. 

 Berisha’s insinuations about Lawson’s depiction of this interview are 

misguided.  Berisha does not dispute that Wood did interview Mediu about 

accusations of Albanian governmental involvement in the AEY scheme.  And the 

record includes an email in which Wood told Lawson that, after the interview, 

Mediu threatened both the cameraman filming the interview and one of Wood’s 

sources for the AEY allegations (Trebicka).  Thus, even if Mediu’s outburst was 

directly prompted by a question about his drug conviction, the record of this 

conversation supports Lawson’s broader narrative that Mediu was angered by the 

interview and by Trebicka’s accusations of an Albanian-government conspiracy 

with AEY.  As Lawson testified in his deposition, “Nick Wood made it clear that 

[Mediu’s outburst] was a cumulative thing but that it definitely included AEY.  

And the accusations about AEY were infuriating to him.”  Lawson further said that 

Wood reviewed that passage in the book and did not object to it.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 24 of 37 



 

25 
 

Even if Lawson did somewhat misrepresent Mediu’s outburst, this again is a 

relatively immaterial detail in the context of the book overall.  The overall effect of 

any change is minimal when it remains true that: (1) Wood confronted Mediu with 

accusations that Albanian officials were involved in the AEY scheme and (2) 

Mediu was upset by his interview with Wood, to the point that he threatened 

Wood’s cameraman and a source for the AEY accusations.  Whether or not 

Lawson had included the additional detail of Wood discussing Mediu’s unrelated 

drug conviction in the book, the “gist” remains the same: a reporter from the New 

York Times attempted to discuss the AEY matter with Mediu and in the end 

received only anger and threats as a result.   

c 

 Finally, Berisha makes much of the fact that early drafts of Lawson’s book 

included passages discussing various issues that arguably could not be verified.  In 

support, he cites an email from an editor at Simon & Schuster, who contended that 

Lawson’s early manuscript focused too much on the Pentagon’s supposed 

involvement in the AEY scheme, which she believed “put[] the book on shaky 

ground – both from a narrative stance and in terms of credibility (to take down the 

Pentagon you need armor-proof evidence).”  He also cites an email from C.J. 

Chivers, a writer from the New York Times, whom Lawson had contacted to clarify 

certain details that Lawson wanted to print regarding the supposed inferior quality 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 25 of 37 



 

26 
 

of the ammunition AEY provided (which were related to a photo that had been 

included in Chivers’s reporting).  In response, Chivers wrote angrily that Lawson’s 

questions suggested that his book would misrepresent Chivers’s reporting and 

indicated that Lawson had “written a factually unsupportable tale and hope[d] that 

it might stick.”   

But, in the final book, Lawson substantially cut back the Pentagon narrative, 

he independently researched and verified his claims related to the photo of the 

AEY ammunition, and—even more to the point—neither of these matters had 

anything do with Lawson’s depiction of Berisha’s involvement with AEY.  Even if 

it were true that Lawson had at one point attempted to pursue unsupported details 

about unrelated matters, that would not show that he clearly harbored serious 

doubts about the well-sourced assertion of Berisha’s connection to the AEY fraud. 

In sum, none of Berisha’s various attacks on other portions of Lawson’s 

book can reasonably be viewed to undermine his reliance on a variety of sources to 

support the book’s core claims about Berisha.8  

 
8 Because the evidence is insufficient to support a conclusion that Lawson himself acted 

with actual malice, Berisha’s claims against the remaining defendants—Simon & Schuster, 
Recorded Books, Packouz, and Podrizki—fail as well.  Though Berisha broadly asserts that 
Simon & Schuster “was aware of Lawson’s . . . tendency to put his narrative before the facts,” he 
does not identify evidence which could show “clearly and convincingly” this to be true.  Indeed, 
the only evidence he identifies in support of such a claim is Lawson’s early inclusion of the 
under-sourced Pentagon-conspiracy storyline, which after feedback from Simon & Schuster, 
Lawson largely removed from the book.  Berisha has no evidence that anyone at Simon & 
Schuster actually harbored doubts—let alone serious doubts—about the accuracy of Lawson’s 
depictions of Berisha, which again were corroborated by various sources.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 26 of 37 



 

27 
 

III 

 Next, Berisha contends that the district court abused its discretion in denying 

his motion to compel production of certain communications between Lawson and 

Simon & Schuster’s attorneys.  See Bogle v. McClure, 332 F.3d 1347, 1358 (11th 

Cir. 2003).  The district court found that the communications were protected from 

disclosure by, among other things, the attorney-client privilege.  We consider 

whether, under New York law,9 that is correct.      

 The attorney-client privilege protects from disclosure confidential 

communications between an attorney and his or her client made to solicit or to 

provide legal advice.  Ambac Assurance Corp. v. Countrywide Home Loans, Inc., 

57 N.E.3d 30, 34 (N.Y. 2016).  The communications at issue here concern 

Lawson’s interaction with Simon & Schuster’s lawyer, as the lawyer conducted a 

 
Second, Berisha does not identify evidence to support his conclusory assertion that 

Packouz or Podrizki “fabricated Berisha’s involvement with AEY” in order make money from 
Lawson.  Regardless whether these two might have had such motives to lie, Berisha offers no 
evidentiary support for the notion that they indeed did lie.   

Finally, Berisha acknowledges that there is no evidence on which to prove that Record 
Books acted with actual malice.   
 

9 Florida choice-of-law principles determine which forum’s privilege law applies.  See 
Manuel v. Convergys Corp., 430 F.3d 1132, 1139 (11th Cir. 2005).  In many areas, Florida 
follows “a flexible test to determine which state has the most significant relationships” to the 
matter, though in matters of contract Florida has rejected this in favor of a more traditional “lex 
loci” application of the law of the place of contracting.  See State Farm Mut. Auto. Ins. Co. v. 
Roach, 945 So. 2d 1160, 1163–64 (Fla. 2006).  Though it is not readily apparent what approach 
Florida courts would apply to resolve a conflict over the claim of privilege here, we need not 
decide that question, because (as the parties agree) New York law would likely apply under 
either approach given that the publishing contract was entered in New York, both Simon & 
Schuster and Lawson are New York residents, and the communications took place in New York.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 27 of 37 



 

28 
 

pre-publication legal review of the contents of the book.  Berisha does not 

seriously dispute that, if Lawson were the lawyer’s client—for example if he were 

a representative of Simon & Schuster—then the communications would be 

properly shielded.  See, e.g., Liberty Lobby, 838 F.2d at 1302 (“Pre-publication 

discussions between libel counsel and editors or reporters would seem to come 

squarely within the scope of the privilege . . . .”).  He argues, however, that 

because Lawson was merely a third-party contractor of the publishing house, his 

communications are not swept within the privilege.  Lawson responds that, at least 

for purposes of the legal pre-clearance review, he was, as a practical matter, 

effectively a Simon & Schuster employee, and is therefore covered by the 

privilege. 

A 

 The disagreement between the parties asks us to consider the “employee 

equivalent” doctrine—an extension of the Supreme Court’s seminal decision in 

Upjohn Co. v. United States, 449 U.S. 383 (1981).  In Upjohn, the Supreme Court 

held that, where an attorney represents a corporation, the corporation’s attorney-

client privilege extends beyond individuals who “control” the corporation to 

include other employees with whom the lawyer must consult in order to advise the 

company.  See id. at 391–92.  New York courts have incorporated the Upjohn rule 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 28 of 37 



 

29 
 

into the state’s own attorney-client privilege law.  Cf. Niesig v. Team I, 558 N.E.2d 

1030, 1033–34 (N.Y. 1990) (discussing Upjohn). 

Led by the Eighth Circuit, some courts have since held that the principles 

announced in Upjohn suggest that even a non-employee like a contractor or 

consultant may be covered by the attorney-client privilege where he or she acts as 

the functional equivalent of an employee for the relevant matter.  In In re Bieter 

Co., 16 F.3d 929, 937 (8th Cir. 1994), the Eighth Circuit held that, for purposes of 

the Upjohn rule, “it is inappropriate to distinguish between those on the client’s 

payroll and those who are instead, and for whatever reason, employed as 

independent contractors.”  The court emphasized that the very point of Upjohn is 

to ensure that the lawyer may consult with knowledgeable employees to “know all 

that relates to the client’s reasons for seeking representation [so that] the 

professional mission [can] be carried out.”  Id. (quoting Upjohn, 449 U.S. at 389).  

To this end, the court observed there “undoubtedly are situations . . . in which too 

narrow a definition of ‘representative of the client’ will lead attorneys not being 

able to confer confidentially with nonemployees who, due to their relationship to 

the client, possess the very sort of information that the privilege envisions flowing 

most freely.”  Id. at 937–38.  Thus, in order to vindicate the concerns of Upjohn, 

the privilege must be afforded to certain “nonemployees who possess a significant 

relationship to the client and the client’s involvement in the transaction that is the 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 29 of 37 



 

30 
 

subject of the legal services.”  Id. at 938 (alterations and internal quotation marks 

omitted).  

Several courts—including courts in New York—have followed the Eighth 

Circuit’s lead.  See, e.g., United States v. Graf, 610 F.3d 1148, 1158–59 (9th Cir. 

2010) (adopting Bieter and collecting cases in lower courts doing the same); 

Alliance Constr. Solutions, Inc. v. Dep’t of Corrs., 54 P.3d 861, 869 (Colo. 2002) 

(adopting Bieter into Colorado law); Frank v. Morgans Hotel Grp. Mgmt. LLC, 

116 N.Y.S.3d 889, 891–93 (N.Y. Sup. Ct. 2020) (applying Bieter under New York 

law); Sieger v. Zak, No. 19978/05, 2008 WL 598344, at *9 (N.Y. Sup. Ct. Feb. 21, 

2008) (same); Waste Admin. Servs., Inc. v. Krystal Co., No. E2017-01094-COA-

R9-CV, 2018 WL 4673616, at *4–5 (Tenn. Ct. App. Sept. 27, 2018) (applying 

Bieter under Tennessee law).  Indeed, Berisha does not seriously dispute that New 

York would embrace an “employee equivalent” extension of the Upjohn doctrine.   

B 

Berisha argues, however, that this doctrine is too narrow to apply in this 

case.  In Berisha’s telling, the doctrine applies only where an individual “looks, 

acts, and smells like a company employee,” such as where the individual exercises 

authority on behalf of the company or falls within its chain of command.  Because 

Lawson did not have “control over Simon & Schuster’s decision to publish the 

[b]ook,” Berisha argues that he was not, in any meaningful sense, the “equivalent” 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 30 of 37 



 

31 
 

of a Simon & Schuster employee.  Berisha’s argument essentially rests on the 

premise that, for purposes of New York’s attorney-client privilege law, the scope 

of the “employee-equivalent” doctrine is to be understood similarly to the 

definition of an “employee” in the context of agency or employment law.  Cf. In re 

Vega, 35 N.Y. 3d 131, 145–51 (2020) (Rivera, J., concurring) (discussing 

difference between employees and independent contractors under New York law).    

Berisha’s argument might seem reasonable on its face, and indeed, in some 

cases the employee-equivalent doctrine has been applied to individuals who have 

effectively “assumed the functions and duties of a full-time employee.”  Frank, 

116 N.Y.S.3d at 892 (alterations and internal quotation marks omitted); see also id. 

(citing cases).  However, Berisha’s suggestion that the employee-equivalent 

doctrine must be limited only to such cases misconceives the purposes underlying 

the doctrine.  As expressed in Upjohn, an overly restrictive view of the individuals 

who qualify as representatives of an attorney’s corporate client threatens to 

frustrate the attorney’s efforts to formulate sound legal advice based on 

information possessed by those directly involved in the matter.  See generally 

Upjohn, 449 U.S. at 391–92.  Bieter extended this logic with the recognition that 

“there undoubtedly are situations . . . [where even] nonemployees . . . , due to their 

relationship with the client, possess the very sort of information that the privilege 

envisions flowing most freely.”  Bieter, 16 F.3d at 938.  Bieter’s core holding is  

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 31 of 37 



 

32 
 

thus that the privilege must extend to cover “nonemployees who possess a 

significant relationship to the client and the client’s involvement in the transaction 

that is the subject of legal services,” and who therefore “have the relevant 

information needed by corporate counsel” to advise the client.  Id. (internal 

quotation marks and alterations omitted).  By its very nature, this includes 

individuals whom we might not—for other purposes in the law—consider to 

behave as “employees” of the corporation.  Cf. Alliance Constr. Solutions, 54 P.3d 

at 869 (“[W]e agree with the Bieter court that a formal distinction between an 

employee and an independent contractor conflicts with the purposes supporting the 

privilege.  An independent contractor with a meaningful relationship to the 

[corporation] may possess important information needed by the attorney to provide 

effective representation.”).  Thus, while factors like those referenced by Berisha 

are useful in evaluating the nonemployee’s “relationship to the client,” an absence 

of such factors does not necessarily destroy the application of the doctrine.  See 

generally Bieter, 16 F.3d at 938.  

C 

We are mindful that an overly broad employee-equivalent rule might 

threaten to sweep within the privilege conversations between a lawyer and various 

individuals who have not previously been considered to fall within the ambit of the 

privilege—for example mere third-party witnesses.  Here, fortunately, we need not 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 32 of 37 



 

33 
 

probe the outer limits of the doctrine.  Regardless of his employment status, 

Lawson’s “relationship” to Simon & Schuster and his “involvement in the 

transaction” that was the subject of the legal services—i.e., Simon & Schuster’s 

legal review of the contents of the book he wrote for publication by the company—

could hardly be more significant.  As the president of the Adult Publishing group at 

Simon & Schuster stated in an affidavit, because “the author is the sole proprietor 

of the sourcing and background information that went into the manuscript, the 

author’s cooperation is essential to the pre-publication legal review process.”  It 

would, in his words, “be impossible to conduct a meaningful pre-publication legal 

review without the author.”   

And, while their working relationship may not bear many of the hallmarks of 

a traditional employer-employee relationship, it is hardly the case (as Berisha is 

eager to suggest) that Lawson was utterly disconnected from Simon & Schuster—

as if he were simply a witness or passerby to the company’s activities.  If it were 

not apparent from the nature of the work itself, the publishing contract makes clear 

that Lawson and Simon & Schuster were indeed engaged in a joint effort to 

produce a published book to their mutual satisfaction and for their mutual benefit.  

Among other things, that contract specified that the company would pay Lawson 

an advance for his work toward producing a publishable book, laid out a process 

by which they would mutually attempt to work through editorial changes requested 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 33 of 37 



 

34 
 

by the company prior to publication, and detailed how the parties would split 

royalties and various rights to the continuing use and publication of the work after 

it was completed.   

D 

For these reasons, some courts—including at least one applying New York 

law—have found individuals in nearly identical circumstances to Lawson to be 

covered by the attorney-client privilege.  For example, in Davis v. Costa-Gavras, 

580 F. Supp. 1082, 1098 (S.D.N.Y. 1984), the court (applying New York law) 

found that the attorney-client privilege applied to conversations between lawyers 

for a movie studio and the author of the book that had served as the basis for a 

film’s screenplay.  Even though the author “was not a Universal employee and did 

not participate in the production of the film,” the court found that “his participation 

in the [legal preclearance] meeting was functionally equivalent to that of an author 

of a magazine or newspaper article who submits his work to in-house counsel for 

prepublication libel review and should thus come within the rule of Upjohn.”  Id.  

The same should be said for Lawson here. 

More recently, in another case out of the Southern District of New York, the 

court found that the privilege applied to conversations between a movie studio’s 

attorney and the film’s director and script writer, both of whom were independent 

contractors.  See Twentieth Century Fox Film Corp. v. Marvel Enters., No. 01 Civ. 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 34 of 37 



 

35 
 

3016, 2002 WL 31556383 (S.D.N.Y. Nov. 15, 2002).  The court explained that, 

given their roles in making the movie, the director and writer were “the functional 

equivalent of employees” of the studio that would produce it.  Id. at *2.  In a 

passage that could easily describe the book industry, the court elaborated:  

Fox’s determination to conduct its business through the use of 
independent contractors is a result of the sporadic nature of 
employment in the motion picture industry; for a wide variety of 
reasons, producers, directors and actors generally do not ‘turn out’ 
movies with the same mechanical regularity with which most tangible 
products are produced.  The fact that the nature of the industry dictates 
the use of independent contractors over employees should not, without 
more, create greater limitations on the scope of the attorney-client 
privilege.   
 

Id.  At least one court outside of New York has reached a similar conclusion.  See, 

e.g., Tyne v. Time Warner Entm’t Co., 212 F.R.D. 596, 600–01 (M.D. Fla. 2002) 

(disclosure of in-house legal advice from one movie studio to another involved in 

the joint production of a film did not waive attorney client privilege).  And Berisha 

has not cited a single case in which a court disagreed that the employee-equivalent 

doctrine would apply in circumstances like these. 

For the reasons elaborated above, we agree that the employee-equivalent 

doctrine would likely shield from discovery the communications at issue here.  The 

district court did not abuse its discretion in denying Berisha’s motion to compel.10 

 
10 Because we conclude that the communications were protected under the attorney-client 

privilege, we do not consider the defendants’ assertions of other privileges.  

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 35 of 37 



 

36 
 

IV 

 Finally, Berisha briefly asserts that “summary judgment was premature” 

because the district court denied his July 17, 2018, motion to extend further 

discovery so that he could depose four of Lawson’s foreign sources.  Berisha 

suggests that he would have liked this additional evidence but does not explain 

why exactly it would be critical to this case.  More importantly, he presents no 

argument as to how the district court’s failure to extend discovery for a third time 

was legally erroneous.  At that point (only two weeks before discovery was set to 

end) Berisha had been given substantial opportunity to initiate such discovery, the 

district had twice extended the discovery deadline, and the court had explicitly 

allowed him “to conduct discovery beyond the discovery deadline,” if he so chose.  

Yet, Berisha did not bother to take even the first step in securing these depositions 

(filing the requisite letters of issue) until June 27, 2018—even though he 

supposedly had known he wanted to take those depositions for months.   

 In short, Berisha presents no grounds upon which we could conclude that the 

district court abused its discretion in denying him an additional and last-minute 

extension of the discovery deadline.  See, e.g., Quiet Tech. DC-8, Inc. v. Hurel-

 
Likewise, because the district court did not err in finding the communications to be 

privileged (and thus protected from production), we do not consider Berisha’s argument that it 
was premature to grant summary judgment without allowing additional time for these materials 
to be produced.   

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 36 of 37 



 

37 
 

Dubois UK Ltd., 326 F.3d 1333, 1351–52 (11th Cir. 2003) (no abuse of discretion 

where district court denied a third extension of the discovery deadline).  

V 

 The judgment of the district court is AFFIRMED. 

Case: 19-10315     Date Filed: 09/02/2020     Page: 37 of 37 


