Hack, Fake Story Expose Real Tensions Between Qatar, Gulf

JON GAMBRELL

DUBAI, United Arab Emirates (AP) — Incindiary statements about Iran and Israel posted on Qatar’s state-run news agency that authorities blamed on hackers sparked a regional dispute Wednesday, with the United Arab Emirates and Saudi Arabia blocking Qatari media including Al-Jazeera.

The alleged hack and purported fake news exposed real tensions still lingering in the Gulf between Qatar and other nations over the small gas-rich country’s support of Islamist groups.

While Qatar quickly and repeatedly denied the comments attributed to ruling emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, Saudi-owned satellite channels repeatedly aired them throughout the day Wednesday. The incident revived suspicions that exploded into the open three years when several Gulf nations pulled their ambassadors from Qatar over similar worries about its politics.

The alleged hack happened early on Wednesday morning and hours later, the website of the Qatar News Agency still was not accessible.

The fake article quoted Sheikh Tamim as calling Iran an “Islamic power” and saying Qatar’s relations with Israel were “good” during a military ceremony.

Online footage of Qatari state television’s nightly newscast from Tuesday showed clips of Sheikh Tamim at the ceremony with the anchor not mentioning the comments, though a scrolling ticker at the bottom of the screen had the alleged fake remarks. They included calling Hamas “the legitimate representative of the Palestinian people,” as well as saying Qatar had “strong relations” with Iran and the United States.

“Iran represents a regional and Islamic power that cannot be ignored and it is unwise to face up against it,” the ticker read at one point. “It is a big power in the stabilization of the region.”

The hackers also purportedly took over the news agency’s Twitter feed and posted alleged quotes from Qatar’s foreign minister accusing Arab nations of fomenting a plot against his country. A series of tweets said Qatar had ordered its ambassadors to withdraw from Bahrain, Egypt, Kuwait, Saudi Arabia and United Arab Emirates over the plot. The tweets were later deleted.

Sheikh Saif Bin Ahmed Al Thani, the director of the Qatari government’s communications office, issued a statement saying authorities had launched an investigation.

“The statement published has no basis whatsoever and the competent authorities in the state of Qatar will hold all those (who) committed (this) accountable,” Sheikh Saif said. The government later called the state TV footage “fake videos.”

No group immediately claimed responsibility for the alleged hack.

Qatar has been targeted by hackers before, however. In May 2016, hackers leaked sensitive information involving thousands of Qatar National Bank customers, purportedly including government employees and members of the ruling family. In 2012, a damaging virus crippled computer systems at Qatari natural gas producer RasGas soon after a similar attack on Saudi Arabia’s state-run oil company.

Amid Qatar’s denials, Saudi-owned satellite television networks immediately began airing repeated stories about the disputed comments. By early Wednesday morning, those living in the UAE and subscribers to local cable providers couldn’t access the channels of Al-Jazeera, the pan-Arab satellite broadcaster based in the Qatari capital, Doha.

Attempts to reach its website brought up a warning from the UAE’s Telecommunications Regulatory Authority saying the site “contains content that is prohibited.” Al-Jazeera English’s website later was blocked.

Regulators and government officials in the UAE did not respond to requests for comment. In Saudi Arabia, internet users also found Al-Jazeera websites blocked with a warning from the kingdom’s Culture and Information Ministry, according to the Saudi-owned satellite channel Al-Arabiya.

Al-Jazeera said it was “studying the reports our channels and digital platforms have been blocked in certain countries in the region.” It declined to comment further.

Qatar, home to the forward headquarters of the U.S. military’s Central Command and some 10,000 American troops, long has faced criticism from its Arab neighbors over its support of Islamists. The chief worry among them is the Muslim Brotherhood, an Sunni Islamist political group outlawed by both Saudi Arabia and the UAE as it challenges the nations’ hereditary rule.

Gulf countries led by Saudi Arabia fell out with Qatar over its backing of then-Egyptian President Mohammed Morsi, a Brotherhood member. In March 2014, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Bahrain recalled their ambassadors from Qatar over the rift. Eight months later, they returned their ambassadors as Qatar forced some Brotherhood members to leave the country and quieted others.

In the time since, Qatar repeatedly and strongly denied it funds extremist groups. However, it remains a key financial patron of the Hamas-controlled Gaza Strip and has been the home of exiled Hamas official Khaled Mashaal since 2012. Western officials also have accused Qatar of allowing or even encouraging funding of Sunni extremists like al-Qaida’s branch in Syria, once known as the Nusra Front.

As U.S. President Donald Trump arrived in Saudi Arabia this week, Qatar issued a statement decrying “an orchestrated barrage of opinion pieces by anti-Qatar organizations” criticizing it. Late Wednesday, Qatar’s Foreign Ministry said it was “astonished” by some news reports focusing on the alleged fake remarks.

“It’s a matter which runs counter to professional and ethical rules and raises more than one question about the motives and objectives of these media organs,” the ministry said.

___

Associated Press writer Fay Abuelgasim in Dubai, United Arab Emirates, contributed to this report.

___

Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

%d bloggers like this: