
1 Defendant Radio One of Texas II, LLC, points out in its Motion that it has been incorrectly
named as Radio One, Inc., in Plaintiff’s Complaint. Def.’s Mot. at 1. “Radio One” refers to this Defendant
throughout this Order, consistent with usage in the Motion itself. See id.

2 Even if it were to be considered, Plaintiff’s Response would not have affected the outcome
established by this Order. For example, the arguments therein are consistent with the most reasonable
construction of Plaintiff’s Complaint, that its claim is premised solely upon a radio broadcast as the
completed defamation, treating an incident at Love Field Airport in Dallas, Texas, as a precursor and as
context, rather than another instance of defamation by Radio One.

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF TEXAS

DALLAS DIVISION

HENRY J. ROBINSON,      §
§

Plaintiff,      § Case No. 03:09-CV-1203-O
§

v.      §
§

RADIO ONE, INC., and      §
RICKEY SMILEY,      §

§
Defendants.      §

MEMORANDUM AND ORDER ON 
DEFENDANT RADIO ONE’S MOTION TO DISMISS

Before the Court are Defendant Radio One’s1 Rule 12(b)(6) Motion to Dismiss Plaintiff’s

Original Petition for Failure to State a Claim with Brief in Support (Doc. # 3); its Appendix in

Support (Doc. #4); Plaintiff’s Response (Doc. # 11); and, Radio One’s Preliminary Reply and

Motion to Strike Plaintiff’s Untimely Response, with Brief in Support (Doc. #12).

As an initial procedural matter, the Court takes up the issue of what is properly before it

on the Motion to Dismiss. Having reviewed Radio One’s Motion to Strike Plaintiff’s Untimely

Response, and authorities cited therein, the Court GRANTS that motion and strike’s Plaintiff’s

Response as untimely.2 Turning then to what is before the Court, for reasons stated below, the

Court GRANTS Defendant Radio One’s Motion to Dismiss solely insofar as it requests

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 1 of 10



- 2 -

dismissal of any claim against it from a specific incident that occurred at Love Field Airport in

Dallas, Texas. The Court DENIES Defendant Radio One’s Motion to Dismiss as to claims made

against it based on a radio broadcast in which Plaintiff alleges he was defamed.

I. BACKGROUND

At one time, Plaintiff worked as a security guard at Love Field Airport (“Love Field”) in

Dallas, Texas. Pl.’s Compl. at 3, ¶ 11. Defendant Radio One owned a radio broadcast station

known as “The Beat” that broadcast on frequency 97.9. Id. The Beat featured a program called

The Rickey Smiley Show. Id. 

The eponymous Rickey Smiley encountered Plaintiff on the job at Love Field in

February, 2009, as he got off a flight. Id. Several people asked Smiley to take pictures with him,

and he agreed. Id. Plaintiff approached him, and initially all was well. Id. ¶ 12. According to the

further allegations, though, when Plaintiff asked for a second photograph with Smiley, Smiley

became abusive, calling him “the gay security guard” and “faggot.” Id. Other people,

“colleagues and noncolleagues alike” of Plaintiff then joined in. Id. Smiley told Plaintiff he was

going to put him “on blast,” which Plaintiff understood to mean Smiley would refer to him

during a broadcast. Id.

During a broadcast “[s]everal days later,” per Plaintiff’s allegations, Smiley “made

reference to Robinson by name, again calling him ‘the gay security guard.’” Id. ¶ 13. After that

broadcast, people began calling Plaintiff “gay.” Id.

II. LEGAL STANDARD

To defeat a motion to dismiss pursuant to Rule 12(b)(6) of the Federal Rules of Civil

Procedure, a plaintiff must plead “enough facts to state a claim to relief that is plausible on its

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 2 of 10



- 3 -

face.”  Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007).  A claim has facial plausibility

when the plaintiff pleads factual content that allows the Court to draw the reasonable inference

that the defendant is liable for the misconduct alleged.  Ashcroft v. Iqbal, 129 S.Ct. 1937, 1949

(2009).  The plausibility standard is not akin to a “probability requirement,” but it asks for more

than a sheer possibility that a defendant has acted unlawfully.  Id.  Where a complaint pleads

facts that are “merely consistent with” a defendant’s liability, it “stops short of the line between

possibility and plausibility of ‘entitlement to relief.’” Id. (quoting Twombly, 550 U.S. at 557). 

In reviewing a Rule 12(b)(6) motion, the Court must accept all well-pleaded facts in the

complaint as true and view them in the light most favorable to the plaintiff.  Sonnier v. State

Farm Mutual Auto. Ins. Co., 509 F.3d 673, 675 (5th Cir. 2007).  The Court is not bound to

accept legal conclusions as true, and only a complaint that states a plausible claim for relief

survives a motion to dismiss.  Iqbal, 129 S.Ct. at 1949-50.  When there are well-pleaded factual

allegations, the Court assumes their veracity and then determines whether they plausibly give

rise to an entitlement to relief.  Id.

In ruling on a motion to dismiss under 12(b)(6), the Court cannot look beyond the

pleadings.  Spivey v. Robertson, 197 F.3d 772, 774 (5th Cir. 1999).  The pleadings include the

complaint and any documents attached to it.  Collins v. Morgan Stanley Dean Witter, 224 F.3d

496, 498-99 (5th Cir. 2000). 

III. DISCUSSION

Plaintiff has brought a defamation action. Generally, as a non-public figure, Plaintiff

must prove that Defendant: (1) published a statement of fact (as opposed to opinion); (2) which

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 3 of 10



3 “Broadly stated, the negligence test permits recovery on a showing that in publishing a
defamatory falsehood the defendant knew, or in the exercise of reasonable care should have known, that
the statement was false or would create a false impression in some material respect.” SACK ON
DEFAMATION § 6.2.1.

- 4 -

was defamatory concerning Plaintiff; (3) while acting with negligence;3 and, (4) the statement

was false. WFAA-TV, Inc., v. McLemore, 978 S.W.2d 568, 571 (Tex. 1998); Crouch v. Trinque, 262

S.W.3d 417, 425 (Tex. App. – Eastland 2008, no pet. h.); Palestine Herald-Press Co. v. Zimmer,

257 S.W.3d 504, 509 (Tex. App. – Tyler 2008, no pet. h.); see also SACK ON DEFAMATION § 2.1. 

"Defamatory" means an ordinary person would interpret the statement in a way that tends to

injure a living person's reputation and thereby expose the person to public hatred, contempt or

ridicule, or financial injury or to impeach the person's honesty, integrity, virtue or reputation. In

deciding whether a statement is defamatory, one must consider the context of the publication as a

whole in light of the surrounding circumstances based upon how a person of ordinary

intelligence would perceive it. Kelly v. Diocese of Corpus Christi, 832 S.W.2d 88, 91 (Tex.

1992).

Context is key because the initial inquiry for any court in determining whether a

defamation action is well-pled must determine if “the words used [were] reasonably capable of a

defamatory meaning.”New Times, Inc., v. Isaacks, 146 S.W.3d 144, 155 (Tex. 2004);  Musser v.

Smith Protective Servs., 723 S.W.2d 653, 655 (Tex. 1987) (citations omitted); Gumpert v. ABF

Freight Sys.., 293 S.W.3d 256, 264 (Tex. App. – Dallas 2009, pet. denied). Courts must initially

consider “the statement as a whole in light of surrounding circumstances based upon how a

person of ordinary intelligence would perceive the entire statement.” Isaacks, 146 S.W.3d at

154; Musser, 723 S.W. at 656 (citations omitted). This hypothetical listener “exercises care and

prudence, but not omniscience, when evaluating allegedly defamatory communications.”

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 4 of 10



- 5 -

Isaacks,146 S.W.3d at 157. 

An assertion may be defamatory per se, SACK ON DEFAMATION § 2.4.4, while another

may be found as a matter of law to be incapable of defamatory meaning under an objective

standard of reason. See, e.g., Busch v. Viacom Intern., Inc., 477 F.Supp.2d 764, 775-76 (N.D.

Tex 2007). However, if neither is true, then the assertion“is ambiguous or of doubtful import”

and must be submitted to a jury to determine its meaning and what effect it would have heard by

persons of ordinary intelligence. Turner v. KTRK TV, Inc., 38 S.W.3d 103, 114 (Tex. 2000);

Musser, 732 S.W.2d at 656; Pisharodi,116 S.W.3d at 862. As the Texas Supreme Court has

noted:

This is not the same as asking whether all readers actually
understood the satire, or “got the joke.” Intelligent, well-read
people act unreasonably from time to time, whereas the
hypothetical reasonable reader, for purposes of defamation law,
does not. In a case of parody or satire, courts must analyze the
words at issue with detachment and dispassion, considering them
in context and as a whole, as the reasonable reader would consider
them.

Isaacks, 146 S.W.3d at 158.

Plaintiff denies that he is homosexual. Pl.’s Orig. Pet. at 3, ¶ 13. In Texas, the imputation

of homosexuality has historically been defamatory per se as it imputes the crime of sodomy. 

Plumley v. Landmark Chevrolet, Inc., 122 F.3d 308, 311 (5th Cir. 1997). False imputation of

criminal behavior is per se defamatory. Leyendecker & Associates, Inc. v. Wechter, 683 S.W.2d

369, 374 (Tex. 1984); Christy v. Stauffer Publications, Inc., 437 S.W.2d 814, 815 (Tex. 1969). 

Indeed, a concurring opinion raised that point as the United States Supreme Court overt-

turned the Texas sodomy statute in 2003. See Lawrence v. Texas, 539 U.S. 558, 584 (U.S. 2003)

(J. O’Connor, concurring). No case appears to address whether imputation of homosexuality

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 5 of 10



4 The question of Lawrence’s possible impact on Plumley was not addressed by either
party. The issue is indeed a complex one, ripe for the clarification that comes from allowing
litigation to proceed rather than the imposition of a single judge’s view. See e.g. Eric K.M.
Yatar, Defamation, Privacy, and the Changing Social Status of Homosexuality: Re-Thinking
Supreme Court Gay Rights Jurisprudence, 12 LAW & SEX. 119, 151-58 (2003); see also Patricia
C. Kussmann, Imputation of Homosexuality as Defamation, 7 A.L.R.6th 135 (2005).

5 The clip is verified by David G. Smith, Director of Operations for The Rickey Smiley
Morning Show. Doc. 4, at 4 (“Smith Affidavit”). Documents that a defendant attaches to a
motion to dismiss are considered part of the pleadings if they are referred to in the plaintiff’s
complaint and are central to the plaintiff’s claims. Collins, 224 F.3d at 498-99. See e.g.  Busch.,
477 F.Supp.2d at 776, n.6 (Court may consider a clip of the broadcast in which defamation was
allegedly made that is attached to defendant’s response).

- 6 -

continues to be defamatory as a matter of law in the wake of Lawrence. At a minimum, though,

judicial caution requires the Court to acknowledge that the imputation of homosexuality might as

a matter of fact expose a person to public hatred, contempt or ridicule.4 At this stage, the allegation

is sufficiently well pled to warrant discovery.

1. The Broadcast

The Court turns to consider whether this particular statement is reasonably capable of a

defamatory meaning as made in the context alleged. Radio One’s defense is that the context was

one of obvious fiction; that the segment was parody or satire.

Radio One does not deny a broadcast that asserted there was a “gay security guard” at

Love Field, of course, but does deny that the broadcast identified Henry Robinson as that person.

Radio One has incorporated by reference a clip of the broadcast lasting one minute and forty-

eight seconds.5 The clip includes, from various on-air personalities, a reference to “Henry”

working at Love Field, a poem about “Henry, Henry” who “sure act[s] gay,” off color humor

about “Henry’s” duties in conducting personal searches, an admonition to “Henry” to stop taking

pictures, and a laughing “Sorry, Henry!”

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 6 of 10



6 Defendant describes a program similar to a variety show with sketches that are obvious fiction. 
See Def.’s Motion at 6-7. The segment presented for consideration seems more like that of a morning
“drive time” show that attempts humor, without obvious fiction. The Court can only determine the
efficacy of Plaintiff’s pleadings based on what has been alleged, and the clip before it in response. In any
event, the various types of activity that occur in the course of the program do not matter; what matters is
the specific statement featuring Plaintiff, and whether any defamatory assertions made are reasonably
susceptible to belief as fact.

- 7 -

From that brief clip, a reasonable listener could well conclude that the broadcast is

referring to a real person, not a comic character, who was a security guard named Henry working

at Love Field.6 Further, nothing in the clip suggests parody or satire, which involve mis-

characterization or exaggeration. An assertion is not necessarily parody or satire simply because

it was made to provoke laughter. A leading treatise notes:

There is no question but that the use of humor to make a
defamatory point can give rise to a cause of action: "The principle
is clear that a person shall not be allowed to murder another's
reputation in jest.""If a man in jest conveys a serious imputation,
he jests at his peril." At the same time, though, "[t]here is no libel
where . . . the material is susceptible of only non-defamatory
meaning and is clearly understood as being parody, satire, humor,
or fantasy." In much humor, the joke has a "butt." "The law of
defamation requires . . . reasonably cognizable harm to the butt's
real-world reputation."

SACK ON DEFAMATION § 2.4.11 (citations omitted).

Radio One does not represent that the clip is anything more than “an excerpt” of the

February 11, 2009, broadcast. The Smith Affidavit does not exclude other possible references to

“Henry” the “gay security guard” during that broadcast or others. The Court does not, of course,

have an opinion on whether the clip presents everything that was broadcast or not. However, for

purposes of a Rule 12(b)(6) determination, the Court is bound to note that Robinson has alleged

that “Henry the gay security guard” was identified in sufficient detail that “[a]fter the airing of

the show, people began accosting Robinson calling him gay ....” Pl.’s Orig. Pet. at 3, ¶ 13.

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 7 of 10



- 8 -

Defendant also contends that Robinson’s last name was not used. However, it is not

necessary that a defamation plaintiff have been named at all in the publication. Allied Mktg.

Group v. Paramount Pictures Corp., 111 S.W.3d 168, 173 (Tex. App. Eastland 2003, pet.

denied) (citing Newspapers, Inc. v. Matthews, 339 S.W.2d 890, 894 (Tex.1960)). Indeed, it is

possible to defame someone without knowing (s)he exists. Allied Mktg. Group, 111 S.W.3d at

173 (citations omitted). The true test is whether persons who know the defamed and heard the

statement could have reasonably thought it to be an assertion of fact about him. Id.

The most closely analogous case the Court has found is Diaz v. Rankin, 777 S.W.2d 496

(Tex.App.-Corpus Christi Aug 31, 1989, no writ). Diaz involved a radio program called The

Davis Rankin Morning Show. During an interview about a golf tournament at the course owned

by the plaintiffs, the host asked whether participants would “have to go up there and play with

dope dealers.” Diaz, 777 S.W.2d at 498. He did not mention anyone’s name or description – this

appears to have been the only offending statement. See id. Based on a single affidavit from a

listener who said he understood the remark to refer to the golf course owners – the plaintiffs –

the Diaz court found that Rankin’s words were “reasonably capable of a defamatory meaning”

and that “a jury should be permitted to determine the statement’s meaning and the effect the

statement had on the ordinary listener.” Id. at 499 (citing Musser v. Smith Protective Servs., Inc.,

723 S.W.2d 653, 655 (Tex. 1987)).

For its satire defense, Radio One relies heavily on the leading case of New Times v.

Isaacks. Isaacks, 146 S.W.3d 144. In Isaacks, the column in a Dallas publication noted for

irreverent humor about public officials published a fake news item ridiculing the district attorney

and a judge in Denton County, Texas. Id. 146 S.W.3d 147-49. Isaacks, however, turns on

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 8 of 10



- 9 -

whether a person of ordinary intelligence would have recognized that particular article as a

whole to actually be satire. Id., 146 S.W.3d at 157. It does not stand for the proposition that any

defamation claimed to be satire is immune from that test. In finding that the article was a patent

parody, the Texas Supreme Court detailed seven specific items within the statement that would

alert a person of ordinary intelligence to the satirical nature of the piece. Id., 146 S.W.3d at 158.

Likewise, the Court finds only superficial similarities in the case of Gumpert v. ABF

Freight Sys., 293 S.W.3d 256, 264 (Tex. App. Dallas 2009, pet. denied). Although the plaintiffs

there had been satirized as homosexual by anonymous notes from co-workers, “[n]one of the

publications could be understood as conveying actual facts about” them. Gumpert, 293 S.W.3d at

266-267 . 

Defendant’s reliance on Busch is similarly misplaced. See Busch, 477 F.Supp.2d 764.

Busch turned on the finding that the fact that the plaintiff’s image appeared in an obvious parody

– the target of which was a public figure with the plaintiff – could have caused “no reasonable

viewer” to believe the clip made assertions of fact about the plaintiff. Busch, 477 F.Supp. at 776.

Indeed, the plaintiff in Busch had failed to even allege that the broadcast made assertions of fact

about him. Id.

2. The Love Field Precursor

Distinct from the broadcast, Radio One says that Plaintiff has failed to state a claim

against it as to any defamatory statements made by Smiley at Love Field because it cannot be

held accountable, nor a part of the individual’s publication (if any), in that particular incident.

Reviewing Plaintiff’s pleadings, the Court indeed cannot determine that any claim has

actually been made. The pleadings may more reasonably be read as stating those facts as a

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 9 of 10



- 10 -

precursor to the broadcast, and as part of the context of the broadcast’s reasonable construction.

Certainly, there are no factual allegations here that constitute a claim against Radio One. If

indeed Plaintiff intended to state a case against Smiley for statements made at Love Field, this

can be taken up at an appropriate time.

IV. CONCLUSION

The Court FINDS that if Plaintiff intended to state a claim against Radio One solely for

statements made by Defendant Smiley at Love Field Airport, he has failed to do so.

The Court FINDS that Plaintiff has pled enough facts in his complaint that it is plausible

on its face that Defendant Radio One negligently broadcast a statement of fact defamatory of

Plaintiff, and that the fact was false. The statement as described in the pleadings was reasonably

susceptible to being interpreted as factual and defamatory, which requires further discovery to

make a final determination of the matter by later dispositive motions or eventual submission to a

jury.

V. ORDER

Defendant Radio One’s Motion to Strike Plaintiff’s Untimely Response is GRANTED

and Plaintiff’s Response is stricken. It will be retained of record only and its substance has not

been considered here.

Defendant Radio One’s Motion to Dismiss is GRANTED solely as to any liability for

statements made by the co-Defendant at Love Field Airport.

Defendant’s Motion to Dismiss is DENIED as to the claims stated arising from the

Rickey Smiley Show broadcast of which complaint has been stated.

SO ORDERED this 19th day of FEBRUARY, 2010.

Case 3:09-cv-01203-O     Document 13      Filed 02/19/2010     Page 10 of 10

User
Judge Reed O'Connor


