SCANNED ON 22009

Wwww.courthousenews.conj

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK _
DAN RATHER,
Index No.
Plaintiff,
-against- SUMMONS
LESLIE MOONVES and
ANDREW HEYWARD,
Defendants. '

To:

Leslie Moonves F, L E
51 West 52™ Street Ay D
New York, New York 10019-6119 6o ) 20p "

Andrew Heyward N ERK.S
73 Scenic Drive T Ew YOQ:(QF?‘*'GE
Hastings-on-Hudson, New York 10706

09602372

F | !
You are hereby summoned to answer th¢ comptaint in this ‘action and to serve a copy of
your answer, or, if the complaint is not served with this summons, to serve a notice of
appearance, on the Plaintiff's attorneys within 20 days after the service of this summons,
exclusive of the day of service (or within 30 days after the service is complete if this summons is
not personally delivered to you within the Staie of New York); and in case of your failure to
appear or answer, judgment will be taken against you by default for the relief demanded in the
complaint. '

The basis of venue/is CFLR §§ 301, 503.

Dated: August 3, 2002

SONNENSCHEIY NATH & ROSENT

By:

LLP

Martin R. Gold
Gary Meyerhoff
Edward J. Reich

1221 Avenue of the Americas
New York, New York 10020 :

(212) 768-6700

Attorneys for Plaintiff


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousernews.conj

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK

COUNTY OF NEW YORK
DAN RATHER, |
Index No. |
Plaintify, -
COMPLAINT '
-against-
LESLIE MOONVES and F ! : 2
ANDREW HEYWARD, L £ D s
thg :
Defendants. COU’VT}« G J g

Lg, _
< Nep, SBkg /

Plaintiff, Dan Rather, by his attorneys, Sonnenschein Nath & Rosenthal LLP, for his
Complaint against Leslie Moonves and Andrew Heyward alleges, upon ‘ia-:ers;on_al knowledge with
respect to his own acts, and upon information and belief with respect to the."acé of others, as

i

follows: i

NATURE OF THE ACTION

1. Plaintiff, Dan Rather, one of the foremost broadcast joumalis;ts of our time, seeks
to recover damages from Leslie Moonves and Andrew Heyward, senior ofﬁcel:s of CBS
Corporation (“CBS”), his employer of 44 years, for their fraudulent condué:t v;fhich has cost Mr.
Rather significant financial loss in his chosen trade and profession and seriously damaged his
reputation. As explained more fully herein, these claims arise from CBS’s iéltentional
mishandling of the aftermath of a story, broadcast by CBS on September 8, 20'04, narrated by
Mr. Rather and produced by Mary Mapes, on 60 Minutes II, which concerned the performance of
President George W. Bush as an officer in the Texas Air National Guard (“TexANG™) during the

Vietnam War (the “Broadcast™).


http://www.courthousenews.com

lWwww.courthousenews.conj

o

2. The Broadcast reported that, in 1968, high level political influence had facilitated
Mr. Bush’s acceptance in the TexANG, thus assuring that he would not be rg;:]uired to serve in
the war in Vietnam; that after having been trained as a fighter pilot, in 1972.;. Mr Bush violated a
direct order and failed to appear for a required physical examination; and tﬂat high level political
influence was again engaged to avoid military discipline and obtain an Hodorable discharge from
the military. .

3. The Broadcast incorporated copies of documents written By 1\:/Ir;'Bush’s

commanding officer, Lt. Colonel Jerry B. Killian (“Documents™), corroboréting important

i
!

aspects of the story.

4, A broad and, in many instances, well-organized attack on the authenticity of the
Documents immediately followed the Broadcast, led by conservative po]itiqiﬂ elements
supportive of the Bush administration. The purpose of this attack was to defter: CBS News from
reporting news in a manner unfavorable to the Bush Administration, and ix;'x the process, to
diminish the credibility and careers of Mr. Rather, Ms. Mapes and others at CBS News whom
they considered to be opponents of the Bush Administration. |

5. Throughout his career, Mr. Rather has promoted, championc;i, and been
emblematic of journalistic independence and journalistic freedom from ex}i’aneous interference
such as governmental, political, corporate or personal interests. CBS’s imbrqper responses to the
attacks on the Documents, directed by Mr, Moonves, Mr. Heyward, and 6thers, wrongfully

damaged Mr. Rather and these values which he championed. In this action?‘ Mr. Rather seeks

substantial damages, both compensatory and punitive, from the defendants for their wrongful
t

acts.


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

6. The wrongful acts by CBS described herein were directed I;y defendant Leslie
Moonves, Chief Executive Officer of CBS, Sumner Redstone, Chief Executi;fe Officer of
Viacom, Inc. (“Viacom”), at the time CBS’s corporate parent, and defenc.lan_{ Andrew Heyward,
formerly President of CBS News, a division of CBS. |

7. Following the Broadcast, CBS announced that it was retaining‘an independent
panel to conduct a thorough investigation into the Broadcast and its productibn, when in fact its
intention was to conduct a biased investigation with controlled timing and pi:"edetcnnined
conclusions in order to prevent further information concerning Bush’s TexANé service from
being uncovered. That investigation, controlled as it was, exonerated Mr. fi{ather, but the
Broadcast was nevertheless used by CBS as an excuse for wrongful acts committed against him.

8. Central to the plan to pacify the White House was to offer.Mx"'. Rather as the
public face of the story, and as a scapegoat for CBS management’s bungling q:f the entire episode
—which, as a direct result, became known publicly as “Rathergate.” CBS ﬁnahagement,
principally Mr. Moonves and Mr. Heyward, coerced Mr. Rather into publicly apologizing and
taking personal blame for alleged jéumalistic errors in the Broadcast. Morebvgr, as defendants
well knew, even if any aspect of the Broadcast had not been accurate, whiclfll has never been
established, Mr. Rather was not responsible for any such errors. ;.

9. Thereafter, in a highly publicized effort to purge itself frbm rgsponsibility and the
political repercussions stemming from the Broadcast, shortly after Georgé W. Bush was re-
elected as President on November 2, 2004, CBS informed Mr. Rather that he was being
terminated as anchor of the CBS Evening News With Dan Rather. Thus, tl}le defendants
sacrificed Mr. Rather’s journalistic integrity by falsely blaming him for'alleged errors in the

Broadcast.


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com)

[‘l

10.  As a further part of the scheme to appease angry govemmeqit officials, in addition
to removing Mr. Rather as anchor of the CBS Evening News With Dan Rather, CBS thereafter
minimized his staff, support, air time and public exposure, contrary to the terms of the contract it
had signed with Mr. Rather. After his last broadcast as anchor of the CBS ﬁ;veﬁing News With
Dan Rather on March 9, 2005, unti] his departure from CBS on June 16, 2?06, Mr. Rather was
first assigned as a correspondent at 60 Minutes II, and then at 60 Minute;s. However, throughout
the period, Mr. Rather was provided with few assignments, little staff, very %iﬁle air time, and he
was not permitted to cover important stories. '

11. CBS -- through Mr. Moonves, Mr. Heyward, and executive‘.Gill Schwartz -- made
false representations to Mr. Rather to induce him to refrain from makiné pilblic statements
defending the Broadcast and his personal reputation. Defendants and othersfcontinuously and
falsely assured Mr. Rather that CBS intended to fully use his talents in thé ncar future, that his
reputation would be repaired and, critically, that his contract would be extqllldec':l. In reliance
upon such representations, which defendants knew were false, and out of ai scﬁse of deep loyalty
to CBS News, Mr. Rather complied with these requests throughout the almo#t two-year period
between the Broadcast and his departure from CBS, during which time Mr. il{ather refrained
from defending the Broadcast or himself, as did CBS and defendants, despﬁe tll'leir knowledge
that the Broadcast was accurate. However, throughout this period, others at CBS made
disparaging public statements concerning Mr. Rather and the Broadcast, which statements
defendants did not discourage or disavow. |

12, Atall times relevant herein, CBS’s parent company, Viacor;i, and its Chief

Executive Officer, Sumner Redstone, considered it to be in its corporate interést to curry favor

with the Bush administration by diminishing Mr. Rather’s stature and reputation. At a Viacom


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com ;

board meeting after the Broadcast, Mr. Redstone was reported to have become ‘enraged that the
Broadcast had hurt CBS in the eyes of the Bush administration, and exclaifncd that Mr. Rather
and anyone associated with him must go. Viacom and Mr. Redstone support'cd, encouraged,
ordered and condoned the wrongful acts by defendants described herein. | ' »

13.  The defendants’” behavior constituted fraud and greatly damége'd Mr. Rather, both
through business injury in his chosen trade and profession and through injﬁry to his personal
reputation. Such wrongful acts also have damaged and diminished the independence and quality

of CBS News and the important journalistic functions it performs.

PARTIES

14.  Mr, Rather is a resident of the City, County and State of Nte;w York.

15.  Defendant Leslie Moonves is a resident of both the City, (;ouhty and State of
New York, and of Los Angeles, California, and at all relevant times has beejg Chief Executive
Officer of CBS, and is subject to this Court’s jurisdiction pursuant to CPLR 301 and 302.

16.  Defendant Andrew Heyward is a resident of the County of Westchester, State of
New York, and at all relevant times until November 2005 was president of CBS News, a division

of CBS.

JURISDICTION AND VENUE

17, Jurisdiction and venue are proper pursuant to CPLR §§ 30 1’i an;:i 503 because Mr.
Rather is a resident of the City, County and State of New York.

i8. This action is related to another case pending in this Court, 5arr Rather v. CBS
Corporation, Index No. 603121/07, pending before the Hon. Ira Gammerman l('the “First

Action™). Plaintiff brings this separate lawsuit so as to replead his fraud claim against individual


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

defendants Moonves and Heyward, who were previously dismissed from the First Action. The

allegations herein have since been found to be sufficient in the First Actiofn as against CBS,

FACTS
Dan Rather | .'i B

19.  Mr. Rather first joined CBS News in 1962, after reporting m print and radio for
twelve years. In the course of his career as a broadcast journalist he has received every major
honor in his field, including literally dozens of Emmy Awards, numerous Peabody Awards, and
an array of other honors and citations from numerous professional, educé;tidﬁa!, charitable, and
social organizations. Over the more than four decades he has spent at CBS', hé has been involved
in virtually all of the world’s major news stories, including the assassinatifon of John F. Kennedy,
the wars in Vietnam, Yugoslavia, Afghanistan and both wars in Iraq, th.e fall of the Soviet
empire, the Israeli-Palestinian conflict, and marathon reporting on 9/1 1/01 &?.I'ld the days that
followed, just to name a few of the historical events he has covered. Duriqg h1s long tenure at
CBS, he has interviewed nearly all of the major world leaders, and every American president
since and including Dwight Eisenhower, Mr. Rather’s extensive biograpk;y, replete with
exclusive interviews with major newsmakers (including interviews with Satédm Hussein before
both gulf wars), and groundbreaking reporting, is too lengthy to include he}'e. .‘A. '

20.  Prior to his employment at CBS, Mr. Rather served as reporter, anchor and news
director for a CBS-affiliated local station in Houston, Texas. There, he wgs awarded, in the same
year, both the prestigious Dupont and Ohio State University national awardé for journalistic
excellence, rarely awarded for local news coverage. These were awarded t(; Mr. Rather for his
brave and ground-breaking coverage of historic Hurricane Carla in 1961, ﬁis ;:.overage of which

:

resulted in his being hired by the CBS Network. !


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com

21. Mr. Rather has held different posts at CBS over the years, h1s most notable
position being the Anchor and Managing Editor of the CBS' Evening News With Dan Rather,
CBS’s flagship daily national news broadcast, for 24 years, from March é, 1981 to March 9,
2005. Mr. Rather started at CBS as chief of its Southwest Bureau in Dallas, and was soon
appointed chief of the Southern Bureau in New Orleans. He later served as CBS News Bureau
Chief in London and Saigon, and was the White House correspondent during' the Johnson, Nixon
and Ford administrations. Since 1981, he has made regular contributions.jlto CBS Radio News.
As explained more fully below, CBS abruptly cancelled Mr. Rather’s radio appearances in
November 2004. Mr. Rather also anchored and reported for the magazine Sho_w 48 Hours from
its inception in 1988 through September 2002. He has also served as a majorvconespondent for
60 Minutes and 60 Minutes II. , ;’l

22, During his years as Anchor and Managing Editor of the. CBS Evening News With
Dan Rather, Mr. Rather enhanced his reputation as one of the leading investigative journalists of
his time by pioneering the concept of the “reporter/anchor,” Unlike prior ;inchors, or the evening
news anchors on competitor networks, through extremely hard work, e;ct?ilsive travel, and often
with considerable personal danger, Mr. Rather continued to break stories; report “hard news,”
and cover the major stories of the day from around the world -- wherever tléey were taking place.
Mr. Rather’s work as a reporter/anchor continued consistently throughoutlhjsjtenure as Anchor,
including through on-the-scene coverage of the wars in Afghanistan and fIraq through the

summer of 2004.

23.  Throughout his career, Mr. Rather has eamned and enjoyed a reputation for

journalistic excellence and independence, and is the author of seven books covering diverse


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comnj

aspects of his work. That reputation, and the compensation he is able to'derive from his business

and profession, were seriously damaged by the defendants’ wrongful acts described here.

Employment Agreement oy

f

24, Since December 30, 1979, Mr. Rather has been emp]oyéd .by CBS pursuant to a
Staff Correspondent Agreement, as amended by numerous renewals and ania.endments, the most
recent of which occurred on April 10, 2002 and July 24, 2002 (collectively, th:e “Agreement”).
The Agreement, by its terms, expired on November 25, 2006, unless rcne\;ved prior to that date.

1

25. The Agreement at all times provided, inter alia, that Mr. Plather would be
employed as the “Anchor” or “Anchorman” for the CBS Evening News Wini: Dan Rather, as well
as a “Staff Correspondent, Reporter, Analyst, Narrator” and a host of otherlng.ws-rclated
positions. Throughout his tenure as the Anchor for The CBS Evening Neyﬁs H./ith Dan Rather,
Mr. Rather also regularly performed services for other CBS news-related;programs, including
CBS Radio News, 60 Minutes, 60 Minutes II, 48 Hours, and Anchor for Imaj.or news events
occurring anywhere in the world.

26.  Itis well known in the television industry that “air time” is’ thc;life blood for
television news personalities, and Mr. Rather’s Agreement recognized the irhportance of Mr.
Rather’s right to optimum exposure. It was important to CBS that Mr. Ratlier cooperate in
enhancing such exposure so that CBS would benefit from Mr. Rather’s cxPer_ience in, and
reputation for, covering the news. Thus, as originally worded, the Agreemenf provided that
“CBS shall make efforts to increase [Mr. Rather’s] exposure on televisiolr';.” 'Agreement,
12/30/79, 1 1(i). The amendments recognized and incorporated that same obligation; the April
10, 2002 amendment, for example, required CBS to assign Mr. Rather to gbvgr “major breaking
news events, conventions, elections, election campaigns, primaries and/or':spéce shots.”


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comj

1
!

Agreement, 4/10/02 extension, J 1(c). Even after Mr. Rather was no longer Anchor of the CBS
Evening News With Dan Rather (discussed more fully below), the Agreement'_required CBS to
utilize Mr. Rather’s services on a “full-time” and “regular basis” througholi'lt the remainder of the
Agreement. Agreement, 4/10/02 extension, 9 1(f). -

27.  The Agreement provides that CBS shall have the right to femove Mr. Rather as
sole Anchor of the CBS Evening News With Dan Rather on or prior to Deccin!:er 31, 2002 only
with Mr. Rather’s consent, and after December 31, 2002, without Mr. Ratll:icr?-s consent.
Agreement, 4/10/02 extension, § 1(b)(e). #,'l

28.  The Agreement further provides that, in the event CBS rerhqves Mr. Rather as
sole Anchor of the CBS Evening News With Dan Rather after December 3 1,2002 —and
consistent with its obligation to ensure that Mr. Rather received optimum f-‘aifrtime” for the

benefit of both CBS and Mr. Rather - CBS was, inter alia, obligated to N}Ir. Rather as follows:

... CBS shall assign Artist as a full-time Correspondent on 60
MINUTES II and Artist shall continue to receive first billing. It is
understood, however, if 60 MINUTES II is cancelled after Artist is
removed as Anchor of THE CBS EVENING NEWS [as it was.in
May 2005] and Artist had been assigned as a Correspondent on 60
MINUTES 11 as set forth above, CBS shall assign Artist to perform
services on a regular basis as a Correspondent on 60 MINUTES.

/

Agreement, 4/10/02 extension, ¥ 1(f).

29.  The Agreement further provides that if CBS fails to assig:n Mr. Rather as
specified, it must thereupon pay Mr. Rather the remainder of his weekly cémiaensation, which
under the Agreement amounts to base pay of $6 million a year through thge expiration of the

Agreement, November 25, 2006, plus other amounts, at which time the Agreement is at an end.

Agreement 4/10/02, §1(g).


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

¢
ol

30. A subsequent amendment to the Agreement further clarified and defined the
parameters of Mr, Rather’s expected work for, and exposure on, 60 Minme.?' and 60 Minutes I1.
While the April 10, 2002 Amendment required that Mr. Rather be assigned as :a full-time
Correspondent on 60 Minutes II (as long as it was not cancelled), under th'e spbsequent July 24,
2002 Amendment, the Agreement provided, as amended, that “Dan’s sér\iices shall be split
evenly between 60 MINUTES and 60 MINUTES I1.” Agreement, 7/24/02 I!.\mendment, 1 3.

31. Mr. Rather insisted on this amendment, to which CBS agreeél, because of his
interest in ensuring that CBS be required to provide him with exposure and wi;th the continuing
opportunity to be a prominent investigative journalist, if no longer serving: as‘ Anchor, through
coverage of the “hard news” stories more commonly aired on 60 Minutes, afhigher-rated news
program and, at the time, more well known for its investigative pieces than: ;I6O'A/Iinutes yig

32.  Mr. Rather was not only a valued four-decade employee of CBS, but for twenty-
four years he occupied the most visible spot at CBS, the sole anchor of .'its" fIa:gship broadcast, the
CBS Evening News With Dan Rather. For many years, Mr. Rather was the face of CBS News.
Each weekday Mr. Rather delivered the news to millions of viewers under I&w_-CBS “eye” logo.

He also covered major news events during his long tenure as anchor. The imﬁge of CBS and Mr.

Rather was inextricable — Mr. Rather looked to CBS to promote him, and CBS looked to Mr.

Rather to promote it.

The Summer 2004 Negotiation and the Promise of Good Faith Negotia;:ions

33.  During the course of their decades-long relationship, Mr. Rather and CBS
histerically began contract renewal negotiations approximately two years _;'pribr to the expiration
date of a then-existing agreement. It was the parties’ custom and practice that Mr. Rather’s

agent, Richard Leibner, would meet with the president of CBS News and enter into an oral

-10 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

agreement on the major provisions of Mr. Rather’s contract extension. ‘Tﬂcreaﬁer, the agreement
would be reduced to writing, and executed by the parties.

34.  Inthe Summer of 2004, Mr. Leibner began contract renewal,:né’gotiations with
defendant Andrew Heyward. Prior thereto, discussions had been held con_(éerlll-ing the possibility
that Mr. Rather would continue as anchor of the CBS Evening News With ﬂDa;: Rather until
March 9, 2006, which would represent 25 years of service in that position, and that thereafter he
would serve as a full-time Correspondent on 60 Minutes and/or 60 Minures";ll i accordance with
the terms of the Agreement. The discussions produced a mutually acceptable'.j)rc)posal that
contemplated, beyond the required payment through the remainder of the _éxiéting Agreement
(November 25, 2006), 19 months at $4 million per year as a full-time correspondent (until June
2008), and $2 million pér year for the next two years in a more limited capa"cit_y.

35.  Insum, the understanding that emerged from these discussiéns‘ 'was a contract
extension until at least June 2010, with a total base compensation of appr(,\:ximately $24 million,
including the $12 million already due under the Agreement through November 25, 2006.

36.  Although this agreement was not reduced to writing, as di:scuss?d in detail below,
by letter dated November 22, 2004, Mr. Moonves promised that beginning.-'in November 2005,
CBS would engage in “good faith negotiations” regarding Mr. Rather’s cc?ntract extension
“along the lines of our prior discussions of that possibility earlier this yéar,” referencing these

Summer 2004 negotiations,

Abu Ghraib
37.  Inlate April 2004, Mr. Rather, as Correspondent, and Mary Mapes, a veteran
|
producer, broke a news story of national urgency on 60 Minutes II - the abu_se by American

military personnel of Iraqi prisoners in the Abu Ghraib prison. The storf, which included

-11- .


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.comnj

photographs of the abusive treatment of prisoners, consumed American ngws media for many
months.

38.  Despite the story’s importance, and because of the obvious negative impact the
story would have on the Bush administration with which Viacom and CBS ,;Niéhed to curry favor,
CBS management attempted to bury it. Asa general rule, senior executivc,é;s of CBS News do not
take a hands-on role in the editing and vetting of a story. However, CBS News President
Andrew Heyward and Senior Vice President Betsy West were involved intix?ately in the process
of editing and vetting the Abu Ghraib story. While Ms. West approved the stg?.ry for airing, Mr.
Heyward overruled her and, for weeks, he refused to grant permission to alr the story. As Mr. |
Rather and Ms. Mapes provided each requested verification, Mr. Heywé:d! continued to “raise
the goalposts,” insisting on additional substantiation, including that CBS walt for “the
government’s side” of the story, which had been requested more than once,-Bg"E not provided.

39. Even after obtaining nearly a dozen, now notorious, photogfaph;, which made it
impossible to deny the accuracy of the story, Mr. Heyward continued to dé‘:laf the story for an
additional three weeks. This delay was, in part, occasioned by acceding to pressures brought to
bear by government officials urging CBS to drop the story or at least delay :ilt. ‘As a part of that
pressure, Mr. Rather received a personal telephone call from General Richard B Myers,
Chairman of the Joint Chiefs of Staff, urging him to delay the story. ’;

40.  Only after it became apparent that, due to the delay, sources were talking to other
news organizations and that CBS would be “scooped,” Mr. Heyward appro\iec_l,the airing of a
watered-down version of the story for April 28, 2004. Even then, CBS imposéd the unusual

restrictions that the story would be aired only once, that it would not be preceded by on-air

promotion, and that it would not be referenced on the CBS Evening News With Dan Rather.

-12 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comnj

The Bush Air National Guard Story

41.  For a number of years prior to 2004, several news organizations and reporters,
including Ms. Mapes, had been investigating the circumstances surrounding President George
W. Bush’s limited service in the TexANG during the time of the Vietnafn Wa,r Although
lacking definitive evidence, claims abounded that President Bush had useci his father’s political
connections first to preferentially gain entry into the TexANG and thus ayoid service in Vietnam,
and thereafter to evade much of his obligation to the TexANG.

42,  Inlate August 2004, Ms. Mapes informed CBS and Mr. I:{aﬂ;er. that she expected
to secure evidence with respect to both aspects of this important story. Wiﬁ fespect to President
Bush’s entry into the TexANG, Ben Barnes, the former Speaker of the T?"xas House of
Representatives, was prepared to state publicly that he had arranged Presidqnt Bush’s acceptance
into the TexANG. With respect to President Bush’s failure to perform His TexANG duty, Ms.
Mapes told CBS and Mr. Rather that she expected to receive, from another sd,urce,
contemporaneous documents written by President Bush’s commanding oifﬁc,er, Lt. Colonel Jerry
B. Killian ( the “Documents™).

43.  Ms. Mapes received the Documents, which would later bécgmc the focus of much
controversy, in late August 2004. Ms. Mapes and an assistant received the Diécuments
confidentially from Col. Bill Burkett, who worked at Camp Mabry, Austi‘n, Texas, the
headquarters of the TexANG and repository of Texas National Guard ;ecl)rds. They confirm that
President Bush failed to perform his duty in the TexANG, that he disobeyegi a direct order from
his commanding officer, refused to take a physical exam, and did not comﬁlefe his military

commitment.
. , :
44, In late August 2004, Ms. Mapes had informed Mr. Rather that the Barnes

interview and the receipt of the Documents could be imminent. Until the eérly morning of

-13 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

September 3, Mr. Rather was covering the Republican National Convention in New York, which
entailed 16 hour workdays. Mr. Rather briefly spoke to Mr. Barnes on Wi;dﬁesday September 1.
The Convention ended near midnight on Thursday, September 2, and early on Friday morning
Mr. Rather flew to Florida to cover Hurricane Frances. While covering the 'iu}rricane, Andrew
Heyward, president of CBS News, telephoned Mr. Rather to discuss the Bﬁshl'TexANG story.
Mr. Heyward instructed Mr. Rather to concentrate on hurricane coverage, jstating that he would
personally supervise the vetting of the Bush TexANG story and Documents, as he had done with
the Abu Ghraib story. Further, he assured Mr. Rather that he would assién (')th_er senior CBS
News personnel to vet the story, including Betsy West. |

45.  Ms. Mapes called Mr. Rather on Sunday, September 5, to a}sk him to leave
immediately for Texas to interview Lieutenant Robert Strong, who knew the people involved in
the story and was familiar with the operations of the TexANG during the 1970s. Mr. Rather first
saw the Documents while he and Ms. Mapes were waiting for a connecting_‘ ﬂi..éht to Austin,
Texas. He understood that the Documents, memos from Bush’s supervisqi', Lt. Col. Killian,

o
came from a confidential source, but also believed that the Documents were being vetted by
experts. Mr. Rather interviewed Lt. Strong that night, and then flew back tg':New York.

46.  The following day, Labor Day, Monday, September 6, Mr. Rﬂt};ﬂ focused on his
duties as Managing Editor and Anchor of the CBS Evening News With Dan Rather,
concentrating on former President Clinton’s heart bypass surgery, which (;ccuned that day. Mr.
Rather did some narration for the Broadcast in the early afternoon, and a,fter"the evening news
show, he interviewed a document analyst, Marcel Matley. |

47.  On Tuesday, September 7, Mr. Rather, in addition to his daily ;:iuties, interviewed

Colonel David H. Hackworth, a highly decorated and knowledgeable military expert, and Ben

-14-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comnj

Bames. Col. Hackworth expressed his opinion, based on their form and sﬂbstance and his own
vast experience, that the Documents were authentic, and he concluded th.'#t President Bush had
been insubordinate and AWOL, and would have been treated more harshly had he not been
politically well-connected. Senior Vice President Betsy West, Exccutivé P,'roc.iucer Josh Howard,
Senior Broadcast Producer Mary Murphy, and two lawyers from CBS corboréte headquarters, all
worked closely with the Mapes team as they produced the story. ;'

48.  On Wednesday, an interview with Dan Bartlett, President Bgsh’s Director of
Communications, was conducted by CBS Correspondent John Roberts. ‘Mr. Bartlett did not

question the authenticity of the Documents. He stated that the story was old f;ews and that the

Documents merely corroborated the well-known story. |
i

49.  Mr. Rather played largely a supervisory role in the production and vetting of the
Broadcast. Mr. Heyward directed Mr, Rather to devote his time to covcriné other major news
events that were ongoing during the days leading up to the airing of the sto'ry:— Former
President Clinton’s heart surgery, Hurricane Frances, and the Republican National Convention in
New York. Mr. Heyward assured Mr. Rather that he, Mr. Heyward, was jpersonally involved in
overseeing the production and vetting of the story. Moreover, as in the casé of the Abu Ghraib
story, CBS took the unusual step of having its senior executives, Senior Vlce Pre51dent Betsy
West, Executive Producer Josh Howard, and Senior Broadcast Producers Mary Murphy and
Esther Kartiganer, and Mr. Heyward himself, oversee the production and vetting of the story, In
addition, two CBS in-house attorneys were involved in vetting the story.

50.  Mr. Rather was assured by Mr. Heyward and the productior; team that all the

documents had been vetted and were authentic, and on September 8, 2004, CBS aired the Bush

|
!

-15-


http://www.courthousenews.com

[vww.courthousenews.conj

Air National Guard Story on 60 Minutes 11, after it had been approved by Mr.‘,Heyward, Ms.

West, Mr. Howard, Ms, Murphy, Ms. Kartiganer, and the CBS in-house attorneys.

i

The Broadcast Aftermath

51.  Immediately after the Broadcast, internet bloggers began 'Ito.;attack the authenticity
of the Documents. Many also accused Mr. Rather of being personally bia‘_s'ed-;against President
Bush. The next day some elements of the mainstream press also began q}aestioning the
authenticity of the Documents. Few, if any, of the blogs or media stories disputed the substance
of the story that Bush received preferential treatment in connection with:his! Air National Guard
Service.

52.  For several days, Mr. Heyward and CBS News determined to stand by the story.
Mr. Heyward and CBS public relations executive Gil Schwartz directe& 1\!/Ir Rather to defend the
story in response to media queries, using “talking points” prepared by Ms. Mapes.

53. Mr. Heyward also directed Mr. Rather not to respond to thcl‘aqf:usations of bias
made against him personally, assuring Mr. Rather that CBS would defend‘. ami stand by him (the
first of many “CBS Will Defend Rather” representations), Relying on‘mé:se:assurances, Mr.
Rather complied and did not respond to personal attacks on his journalistic integrity.

54.  Also at CBS’s instruction, Mr. Rather re-interviewed the dqfcument examiner,
Marcel Matley, for the September 10 broadcast, for which Ms, Mapes prgpare;d text defending
the Documents. On September 13, 2004, again at CBS’s instruction, Mr.; Rather interviewed
other document experts to defend the story. He was given more talking points by CBS to
respond to media questions. On Wednesday September 15, 2004, also at Mr..Heyward’s
direction, Mr. Rather interviewed Lt. Col. Killian’s secretary, Ms. Knox, wh_d claimed she had

r

not typed the documents, but believed their content to be true. o

.16 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

55. On Saturday, September 18, 2004, Mr. Rather traveled tol Déll_as, Texas with Ms.
West to re-interview Bill Burkett. Following the interview, Mr. Rather traveléd to Austin, Texas
to visit family. On September 19, 2004, Mr. Heyward called Mr. Rather #nd insisted that he
return to New York for a meeting in Mr. Heyward’s office.

56.  Mr. Rather met with Mr. Heyward in Mr. Heyward’s ofﬁ:ce in the evening on
September 19, 2004. Mr. Heyward informed Mr. Rather that a decision haﬂ been made that CBS
would be reversing its position and issuing an apology for CBS’s handl_ing of the Broadcast that
Mr. Rather would read on the air the following evening. Mr. Rather responfied that he disagreed
with the decision, but Mr. Heyward stated that they had passed the p_oint'l of discussion. Although
Mr. Heyward himself had undertaken personal responsibility for the vettiqg of the story, he
urge& Mr. Rather to include a personal apology in what would be read th?'j following evening.

57.  Toinduce Mr. Rather into agreeing to read the apology; and to include in it a
personal apology, Mr. Heyward made further “CBS Will Defend Rather” répresentations,
assuring Mr. Rather again that CBS would stand by and defend him against all attacks. But now,
Mr. Rather was being induced into not defending the story publicly. To ensure Mr. Rather’s
cooperation with this change, Mr. Heyward also represented to Mr. Raﬁér that he would appoint
an independent panel to investigate the story underlying the Broadcast, the l,;esults of which
would be made public, assuring Mr. Rather that the panel would consist of;pq.ople with

impeccable credentials, who were unimpeachable, and who know the business (the “Independent

i
f

Investigation” representation).
58.  During the next day, in telephone calls between Mr. Schwarfz and Mr. Rather,

Mr. Schwartz buttressed what Mr. Heyward had represented the prior eveﬂing -- that CBS would

-17 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

defend Mr. Rather and would appoint an outside panel to conduct an indepéndent investigation
into the story underlying the Broadcast, |

59.  Despite his own personal feelings that no apology from hir:;l was warranted, Mr,
Rather read the apology on the CBS Evening News With Dan Rather oﬁ Sjeptlember 20, 2004,
Mr. Rather also did not publicly defend the story or himself, Mr. Heyward_hlso directed Mr.
Rather to give an interview to the local New York City CBS affiliate, WCBI’S-TV, and to again
express Mr. Rather’s personal apologies for the “mishandling” of the Bus_h TE-.XAN G story. Mr.
Rather expressed his opinion that the interview was inappropriate, and thli;tt further apologies
were not warranted, but, again, he complied with the instruction, relying on'the representations
CBS had made. |

60.  On September 20, 2004, CBS issued a public statement am.-iouir'lcing that it would
be commissioning an independent review of the process by which the report was prepared and
broadcast, that the names of the people conducting the review would be lannounced shortly, and
that their findings would be made public (another “Independent Investigaﬁbnff representation).

61.  The “CBS Will Defend Rather” and “Independent Investiga;tidh” representations,
made to induce particular actions by Mr. Rather, created liabilities that“ wﬁre ‘separate, apart from,
and collateral to CBS’s contractual obligations to Mr. Rather under the Agreement. Under the
Agreement, Mr. Rather was Managing Editor of the CBS Evening News | With Dan Rather and, as
Managing Editor, he was entitled to “participate substantially in management'decision-making
with respect to that program.” (Agreement, 12/30/79, l‘(h)). He disagr,eqd with Mr. Heyward’s
decision to abandon defending the truth of the story underlying the Broadca?st, but was induced to
refrain from speaking out in defense of the Broadcast and himself throuéh these false

representations.

-18-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

|

62.  When Mr. Rather relied upon the “CBS Will Defend Rather” and “Independent
Investigation” representations, and agreed to apologize, he did not know that CBS and Viacom
were already considering how to appease angry government officials in a n]:a.n.ner that could
injure Mr. Rather. For example, CBS and defendants did not disclose, an4 Mr. Rather did not
know, that Mr. Redstone had been enraged that the Broadcast had hurt CBS in the eyes of the
Bush Administration, nor that he had exclaimed to the Viacom Board of Dil;ectors that Mr.
Rather “had to go.” These facts, material to his determination on how to rqépo,nd to the
mounting attacks on the Broadcast, CBS News, and him personally, were Foncealed from Mr.
Rather.

63. By coercing Mr. Rather publicly to apologize and take respo;;sibility for the airing
and vetting of the story, CBS and defendants intentionally caused the public and the media to
attribute CBS’s alleged bungling of the episode to Mr. Rather. This fueled: ellgments of the media

o

who dubbed the episode “Rathergate.”

The “Independent” Investigation Is Biased

64.  On or about September 22, 2004, CBS publicly announced ghe:';lppointment ofa
so-called “Independent Review Panel” (“Panel™), repeating Mr. Heyward’ s representations to
Mr. Rather of September 19, 2004 (another “Independent Investigation;’ r;:presentation).

65.  Infact, the Panel was not selected by CBS with a desire that Ei‘t be independent or
unbiased. It was designed to give the appearance of fairness, when in fact its éonclusions were
preordained to find fault with the Broadcast and those persons respons1blc for ;t, and provide a

basis for CBS to: diminish the career and reputation of such persons; d1vert publlc attention

from the accurate facts reported in the Broadcast concerning President Bush’s service (and lack

-19-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comnj

thereof) in the TexANG during the Vietnam War; and enable CBS and \/':iac;)m to curry favor
with the White House by demonstrating its intent to minimize CBS News’ criticism thereof.

66. One of the two members of the Panel was Richard Thoran;'gh, former
Republican Governor of Pennsylvania and U.S. Attorney General during It;he ;dministration of
the first President Bush. While he was Attorney General, Mr. Rather rep“ortéd critically on
certain of his activities. Mr. Thornburgh conducted an unsuccessful election to be Republican
U.S. Senator from Pennsylvania in a campaign supported by President Gefilrge H. W. Bush. The
second member of the Panel was Louis D. Boccardi, former Chief Executive Officer of the
Associated Press, also someone with close ties to President George H. Wf Bush. CBS paid all
fees and expenses for the Panel and its staff.

67.  Also, following the appointment of the Panel, Mr. Redstong"l told Time Magazine
that Viacom and CBS would “wait for the report to try to determine whether there would be any
consequences to anybody at CBS News.” In that same interview, Mr. Redstone reiterated his
view that he supported a Bush victory in the upcoming presidential election, which would be

i

beneficial to Viacom. )

68.  AsMr. Redstone had made clear, it was important to Viac@m to have good
relations with the Oval Office. The appointment of a man with Mr. Thor’hburgh’s background
reflected CBS’s desire to appoint a panel that would placate the Bush admipistration, while
neatly laying the “blame” for the story on certain employees.

69.  When Mr. Rather learned that CBS had appointed Mr. Thofnburgh to the Panel,
whose connections to the Bush family cast doubt upon Mr. Heyward’slrefpre,sentation a few days

earlier that “unimpeachable” persons would be appointed, Mr. Rather became concerned.

Shortly after the announcement of the composition of the Panel, Mr. Ratl.lle}' and his agent, Mr.

-20 -


http://www.courthousenews.com

vww.courthousenews.conj

Leibner, met with Mr. Moonves in Mr. Moonves’ office at Viacom. Duriing that meeting, and in
a separate meeting with Mr. Rather alone, Mr. Rather again questioned the fiircction CBS was
taking.

70.  Inresponse, Mr. Moonves made additional “Independent Illiveétigation” and
“CBS Will Defend Rather” representations. Mr. Moonves stated that the 'iDanel had been selected

o

with care, that they would be fair in their investigation, and that the Panel was necessary for CBS
to obtain an investigation that was accurate and credible. Mr, Moqnves 'als;) stated that he and
CBS cared about Mr. Rather and his future at CBS, that they wanted and iptc{xded to preserve
Mr. Rather’s career at CBS because he was important to CBS, but that it was important that Mr.
Rather be on board with CBS’s strategy to get through the situation. lVIIr."Moonves further stated

that there likely would be a splash when the Panel issued its report, but that,‘after that, CBS
i

would turn its attention to Mr. Rather and his need to restore his reputation. ’

CBS Never Fully Investigates The Story Underlying The Broadcast ‘
o

71.  Also at the time the appointment of the Panel was announced, CBS News
President Andrew Heyward instructed the entire CBS News department to F;unail any further
investigation of the story underlying the Broadcast. Mr. Rather reminded Mr Heyward that
numerous leads remained open which should be investigated, and stated tI}llat if CBS News would
not continue to investigate them to obtain the record to support the story imderlying the
Broadcast, he would personally retain a private investigator to pursue theml.!

72. Mr, Heyward urged Mr. Rather to refrain from taking such ;ction. He informed
Mr. Rather that CBS News would retain a private investigator to thorougl'_i:ly p.ursue all leads, and
that all information uncovered by such investigator would be made available to Mr. Rather (the
“Full Investigation/ Sharing” representation). The “Full Investigation/Sharing” representation,

!

-21-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

made to induce Mr. Rather into refraining from taking particular steps to dgfen-d the truth of the
story underlying the Broadcast, created liability at CBS separate, apart frofn, and collateral to its
obligations to Mr. Rather under the Agreement. In reliance on Mr. Heyward’s aforesaid
promise, Mr. Rather did not retain any investigator. '

73.  With the representations of Mr. Moonves and Mr. Heyward ffol"l'ow'mg the
announcement of the composition of the Panel, Mr. Rather was induced tq believe that CBS was
going to investigate the truth of the story underlying the Broadcast and, r;:lying on these
representations, refrained from undertaking an investigation himself. | :

74, Inlate September 2004, CBS retained SafirRosetti, a private_: investigation firm,
which in turn hired Erik Rigler, a former FBI Agent and private investigator resident then in San
Antonio, Texas, to conduct the investigation of the matters discussed in the Broadcast.

75, - Inaccordance with CBS’s instructions, Ms. Mapes and hef assi§tant, Mike Smith,

provided Mr, Rigler with all materials and leads to enable Mr. Rigler to co;iduct his

investigation.

76.  From late September 2004, until on or about October 29, 2004, when he was
instructed by CBS to terminate his investigation, Mr. Rigler interviewed hugﬁerous persons with
knowledge concerning President Bush’s TexANG tenure and records. | .

77.  In October 2004, Mr. Rigler was briefly interviewed on thq ‘tellephonc by attorneys
for the Panel. They asked few questions regarding his conclusions con'ccljning the authenticity of
the Documents or the accuracy of the facts in the Broadcast and appeared rf;ore interested in

whether Mr, Rigler had uncovered derogatory information concerning Mr. quher or Ms. Mapes,

as 1o which he had no information.

.22 .


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com

78.  Mr. Rigler was instructed to report to CBS through Linda Masén, a CBS News
executive. In late October 2004, Mr. Rigler reported to Ms. Mason, bot.h orally and in writing,
that, after following all the leads given to him by Mr. Mapes, he was of the opinion that the
Killian Documents were most likely authentic, and that the underlying stiorx.was certainly
accurate. .

79.  Mr. Rigler was never interviewed by either Panel member ?ither in person or on
the telephone, and was never personally interviewed by anyone involved \:vith the Panel.

80.  Despite Mr. Heyward’s promise to Mr. Rather that Mr. Rigle_;"s reports and
findings would be made available to Mr. Rather, they were withheld from h1m To this day, CBS
has refused to allow Mr. Rather or his representatives to communicate w1th Mr Rigler. CBS has

1

. . . - N . . t .
similarly instructed Mr. Rigler not to communicate with Mr. Rather or his representatives.

The Panel Improperly Assumes The Broadcast Was Erroneous

81.  The Panel conducted its interviews in secret, attended only bly _lianel members and
staff. No verbatim transcripts or recordings were made. Interview notes or miemoranda were not
made public or provided to Mr. Rather or other subjects of the investigati(';)n, Iénd documents
examined by the Panel were never released to them. Mr. Rather and others Werc denicd the right
to have attorneys attend interviews of others, or to present witnesses to the .i’anel.

82.  OnJanuary 5, 2005, the Panel published its 224 page report and findings. It
found, inter alia, that the vetting process of the Broadcast was inadequate_"’, arid that those charged
with vetting the story, which did not include Mr. Rather, had not sufficiently questioned Ms.l
Mapes’ basis for her confidence in the authenticity of the Documents. B

83.  Significantly, the Panel never concluded that the Killian Documents were

forgeries; or that the substance of the Documents was inaccurate; and it did not question the

-23 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

underlying critical fact that President Bush had received preferential treaﬁn_ént' in connection
with his acceptance and service in the TexANG. Despite finding no such ihaoéuracies, the Panel
faulted CBS management, as well as Mr. Rather, for supporting the autheﬁtic'ity of the
Documents for too long. [

84.  Despite CBS’s retaining a partisan Panel, the Panel found-na_" w_::ongdoz‘ng by Mr.
Rather in connection with the production of the Broadcast. The only issue the Panel raised
concerning Mr. Rather’s conduct related to his public statements in the im,ine‘diate aftermath of
the Broadcast, which it knew to have been written by, and made at the direction of CBS senior
management, Mr. Heyward and Mr. Schwartz. The Panel found no basis to:'ac.cuse Mr. Rather,
or anyone ¢lse involved in the Broadcast, of having a political bias. -

85. The Panel report makes no mention whatsoever of Erik Rigler, the investigator
hired by CBS, who conducted his investigation in Texas, obtained first hand‘ accounts related to
the story, and reported to CBS and the Panel his conclusions that the Killiaq Documents were
probably authentic, and that the underlying facts in the Broadcast were ceﬁaiﬁiy accurate. This
conspicuous omission is revealing — neither CBS nor the Panel intended t}d give any credence to
these facts.

86.  The Panel Report was not the “independent investigation™ CéS represented to Mr.
Rather would be undertaken. It did not come close. It was nothing more thana public relations
gimmick to quell the politicized critics of a story concerning their candidatle for President of the
Unites States until after the election. Neither the Panel, nor CBS, even 'Iattf;mlpted to investigate
the central issue at stake when any news report is challenged -- the truth of t:llle Broadcast’s

underlying story, here, that through his father’s political connections, President George W. Bush

preferentially gained entry into the TexANG and evaded his obligation to the TexANG.

[
I

-24 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com

CBS Removes Mr. Rather From The Anchor Chair

87.  CBS did not even wait for the Panel Report to be issued befbré taking
employment action against Mr. Rather. Earlier, shortly after President Bdlsh ‘;vas cglected to a
second term, Mr. Rather learned from Mr. Leibner that Mr. Moonves }iac; colntactcd him and
stated that CBS would be unilaterally removing Mr. Rather as sole Anchor of the CBS Evening
News With Dan Rather. Mr. Moonves also stated that the contract extcnsi;;n for Mr. Rather
discussed in August 2004 between Mr. Moonves and Mr. Leibner was beihg it-aken off the table.
A meeting with Mr. Rather and Mr. Leibner was scheduled on or about I\_;lov;:mber 8, 2004, less
than a week after the election, in Mr. Moonves’ offices, where Mr. Rather’s future at CBS was to
be discussed. |

88.  Also during the week following the election, Harvey Nagle'.r, the CBS officer in
charge of the CBS Radio News, who reported to Mr. Heyward, went to Mr Rather’s office and
told him that he had been instructed that Mr. Rather was not to appear on radio until further
notice. Mr. Nagler told Mr. Rather that the reason he was no longer to do _t':hef.radio broadcasts
was because of pressure from the “right-wing.”

89.  Despite CBS’s highly publicized efforts to appear neut;al by appointing the Panel
to investigate the Broadcast and its aftermath, and notwithstanding the assurances of Mr.
Heyward, Mr. Schwartz, and Mr. Moonves to Mr. Rather that CBS would =su];port and defend
him, CBS removed Mr. Rather from his 24-year position as Anchor of the CBS Evening News
With Dan Rather two months before the Panel issued its report. This acti"on-also directly
contradicted Mr. Redstone’s public pronouncement that CBS would “\Ivait i:or the report to try to

determine whether there would be any consequences to anybody at CBS News.”

90.  From November 8, 2004 until November 22, 2004, Mr. Raf.he_lz and Mr. Leibner

discussed the circumstances under which CBS would announce Mr. Rather’s removal from the

-25-


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.conj

!
!

Anchor chair, and the status of his negotiations over a contract extension, with Mr. Moonves and
Mr. Schwartz. In these discussions, CBS made two critical representations’ to Mr. Rather to
induce Mr. Rather to cooperate with his early removal from the Anchor chair and to continue to
refrain from making public comment about CBS’s handling of the Broadgast and its aftermath.

91.  First, Mr. Moonves threatened that either Mr. Rather cooperate with his early
removal from the Anchor chair “on this] own -- now” or CBS would annoynce it the same day
the Panel’s report would be issued, and represented that there was no way ::the.Panel Report
“won’t be bad” for Mr. Rather (the “Panel Report Qutcome” representati?n). Thus, CBS made it
clear that if Mr. Rather did not support the decision publicly, his removal would appear tied to
negative findings about Mr. Rather in the Panel Report. Of course, the Paqél Report was not
released to the public until January 10, 2005, some six weeks after CBS had fgprescnted its likely
content to Mr. Rather. The Panel Report found no wrongdoing on the _paxl't of Mr. Rather in
connection with the production of the story.

92.  Second, Mr. Moonves ultimately agreed to reaffirm, in writing, that CBS would
negotiate in good faith to extend his employment contract along the lines of the discussions in
August 2004 (the “Contract Extension” representation). In a letter dated November 22, 2004,
from Mr. Moonves to Mr. Leibner, Mr. Moonves wrote:

During our recent conversations regarding the coordination éf Dan
Rather’s departure from the Anchor position at CBS Evening _
News, you raised the possibility of extending his contract. As part
of Dan’s transition, we have agree that, beginning November 24,
2005, CBS and Dan will engage in good faith negotiations, subject
to CBS’s business judgment on the substance of such negotlatxons
regarding an extension of his contract at CBS followmg explrauon
of his current contract, along the lines of our prior discussions of
that possibility earlier this year. Dan will remain the Anchor of

CBS Evening News through March 9, 2005 on a play basis,. other
than for cause.

-26-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

93.  Relying on these further representations, Mr. Rather agreeél to remain silent as to
the circums;ances swrrounding his premature ouster as Anchor of the CBS Eﬁenz‘ng News With
Dan Rather, and agreed to support an announcement that he was leaving thé Anchor chair as of
March 9, 2005, which announcement was made on November 23, 2004. |

94.  The “Panel Report Qutcome” and “Contract Extension”-'rcifnreéenwﬁons, made to
further induce Mr. Rather’s silence as CBS and defendants began to-take.; puhitive action against
Mr. Rather’s career, created liabilities that were separate, apart from, and c;;lllatera] to contractual
obligations CBS owed to Mr. Rather under the Agreement. CBS and defendéhts knew and
understood that Mr. Rather wished to remain in the Anchor chair, wished to &efend the truth of
the story underlying the Broadcast, and was concerned about his career prospects if he did not do
so and did not have a contract extension. With full knowledge of these éonﬂems, CBS and
defendants threatened to withhold an already promised contract extension to Mr. Rather.

95. To gain his capitulation to 2 demotion on CBS’s terms, CHS and defendants led
Mr. Rather to believe not only that he would have the opportunities guaranteed by his existing
Agreement, but that if he continued to follow CBS’s every instruction in the fa}ce of mounting
criticism over the Broadcast and his association with it, he would not need:;lto seek employment
elsewhere when his existing contract expired in 2006, and that he would be compensated fairly
for his continuing work on 60 Minutes or 60 Minutes Il through at least Jﬁnq 2010.

96. By setting the date for further contract extensions a full yé!:ar;.into the future, CBS
and defendants ensured that they would retain a “trump card” that could be u§cd to control Mr.
Rather’s conduct during the ensuing year. Thus, for example, while the D’,oc,uments continued to

be referred to as “fake,” “bogus,” or “forgeries,” CBS never disputed, nor allowed Mr. Rather to

-27-


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.conj

dispute, such characterizations in the press, even though the Panel had not'.foimd them to be
forgeries.

97.  Within ten days after the publication of the Panel Report, lagéin.aﬁer Mr. Rather
expressed concerns about the manner in which the Broadcast had been invclsti"gated, Mr.
Heyward made another “CBS Will Defend Rather” representation, reite,ra}'ing that CBS intended

to preserve and protect Mr. Rather’s reputation in the wake of the Panel’s findings.

Post Anchor Period
98.  On March 9, 2005, Mr. Rather delivered his last broadcast as Anchor of the CBS
Evening News With Dan Rather. In accordance with the terms of the Agréement, CBS was
required to assign Mr. Rather as a “full-time correspondent” to split his time!_ evenly between 60
Minutes and 60 Minutes 11, or if at any time 60 Minutes II was canceled, to ?ssign him full time
to 60 Minutes. See Agreement 4/10/02 extension, § 1(f); 7/24/02 amendmeﬁt, 1[ 3. If at any time
CBS failed to so utilize Mr. Rather, it was obligated to immediately pay h?m,jn advance, all
sums due under the Agreement as his weekly compensation through November 25, 2006 (the
termination day of the contract), and he was then to be free to seek empldyrpent with any third
party, without limitation. See Agreement 4/10/02 extension, § 1(g).

|
s

99.  Despite the representations and promises to Mr. Rather, CBS and defendants

never had any intention of employing him on 60 Minutes II or 60 Minutes in accordance with the
requirements of the Agreement or their representations. However, CBS alsQ did not wish to

immediately pay him the sums due him under the contract, allow him freedom to seek other

employment where he might compete with CBS, or be free to comment frénkly about, or

f
I

investigate, the truth of the story underlying the Broadcast.

-28 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

100. Before Mr. Rather was removed as Anchor, Mr. Heyward (55 described above)
and CBS News Executives Jeffrey Fager and Linda Mason, acting at the c';iire.ction of defendants,
represented to Mr. Rather that CBS intended at all times to fully utilize Mr.i'Rather’s abilities,
experience, and talents as a full time correspondent on 60 Minutes and 60 }}Lﬁnhres I (the “Fully
Utilize Rather” representations). However, even before Mr. Rather left thé CII.BS Evening News
With Dan Rather, Mr. Fager and Mr, Heyward retreated from this positiotll. |

101.  Mr. Fager informed Mr. Rather that beginning in March 2005, he would be
devoting all of his services to 60 Minutes II. He assured Mr. Rather that ke’iap.ing him from
working on 60 Minutes would only be for a short period of time, but that hc v;r'as needed to “save
60 Minutes II” at the moment, and that if Mr. Rather was a “team player”fﬁe would agree to start
on 60 Minutes in the fall of 2005, when he would be on the air with 60 Minutes just like the other
correspondents. These representations were made in conversations with Mr Eager in his office,
in Mr. Rather’s office, and in the hallways of 60 Minutes’ offices at 555 W 57™ Street.

102.  From March 9, 2005 until May 2005, CBS nominally assigned Mr. Rather as a
correspondent on 60 Minutes II. In reality, CBS had already had decided to.cancel 60 Minutes 11,
or was in the process of deciding to cancel 60 Minutes II, while Mr. Ratﬁer;wzrs stationed there,
announcing the cancellation in May 2005. Although videotape of Mr. Ratll"lcrjldid run on
television on the lower-rated 60 Minutes 1/, these appearances involved sljbries that already were
completed, or near completion, before he was forced from the Anchor bhéir. Mr. Rather’s efforts
to gain approval for, or work on, investigative pieces, or “hard news” piéceé, were thwarted.

103.  When 60 Minutes Il was cancelled, Mr, Rather was nomina,lly,;tssigned to 60
Minutes, but CBS only allowed him to function in a very limited capacity'.'l He was provided with

i
very little staff support, very few of his suggested stories were approved, editing services were

-29 -


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.comnj

denied to him, and the broadcasts of the few stories he was permitted to do;Wcre delayed and
then played on carefully selected evenings when low viewership was anti(.;iipated.

104.  Throughout this period, Mr. Rather continuously was induced by CBS and
defendants not to publicly discuss the Broadcast, or to take issue with CB:S’:S. refusal to allow him
to work on investigative pieces or cover hard news, through additional false “Iéully Utilize
Rather” representations -- assurances that it would fully utilize his serviceg and provide him with
the opportunity to restore his public image as a preeminent television jourlfwlist, none of which it
did. The “Fully Utilize Rather” representations, made to induce Mr. Rather;to accept his initial
assignment to 60 Minutes II (instead of what the Agreement required) and to q';)ntinue to follow
CBS’s and defendants’ instructions not to respond to attacks on the Broadc.ast and him
personally, created liabilities that were separate, apart from, and collatefalf to CBS’s contractual
obligations under the Agreement. Il

105.  During this same period, other well-known CBS News ﬁgurés,-including Mike
Wallace, Andy Rooney and Walter Cronkite, a member of the CBS Board_;)f 5irectom and Mr.
Rather’s predecessor as Anchor of the CBS Evening News, made derogato:ry ﬁublic statéments
concerning Mr. Rather. CBS did not discourage or respond to such state_merits and, by its actions
and inactions, encouraged them.

106.  During his long tenure at CBS, Mr. Rather was from time t(_i tirlrlle invited to
appear as a guest on news programs for other networks, which further afforded Mr, Rather an
opportunity for “air time”, and to solidify his standing as one of America’s premier television
Journalists for the mutual benefit of Mr. Rather and CBS. Following CBS’§ removal of Mr.

Rather as anchor of the CBS Evening News With Dan Rather, CBS and defendants refused to

]
{

-30-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com

allow M‘r. Rather to appear as a guest on other news programs, further keeping him off the air
and preventing him from restoring his reputation.

107.  After Mr. Rather was removed as Anchor of the CBS Evemlng:News With Dan
Rather, he continued to volunteer for other news assignments, including volunteering to travel to
Louisiana to cover Hurricane Katrina in the Fall of 2005. Mr. Rather is Iéhe.":mpst experienced
reporter in the United States in covering hurricanes. He began hiLv. career coveﬁng hurricanes and
continued to report from hurricane-stricken areas throughout his long tgnd}e at CBS, to much
acclaim. CBS refused to send him to Louisiana to cover the disastrous Hurricane Katrina, thus
furthering its desire to prevent Mr. Rather from making appearances as an ithsﬁgative journalist
on important news stories. Similarly, CBS refused to allow Mr. Rather anyl further travel to Iraq
or Afghanistan to cover stories as he had covered them throughout his entjre career -- as a
traveling investigative journalist reporting hard news and the important st-ori_es of the day.

108. In November 20035, the time when Mr. Moonves had proniise'd Eo resume contract
negotiations with Mr. Rather in “good faith . . . along the lines of our prior :.'dislcussions of that
possibility earlier this year,” Mr. Leibner approached Mr. Moonves and S?an: McManus, Mr.
Heyward’s replacement as President of CBS News, to begin such negotiaﬁons. Both Mr,
Moonves and Mr. McManus stated, however, that CBS was not interested i9 renewing Mr.
Rather’s contract beyond the November 2006 expiration date. CBS failed to é;lter into the “good

faith negotiations™ they had represented would take place in Mr. Moonves’ letter of November

1
i

22, 2004.
109.  In May 2006, Mr. Moonves and Mr. McManus informed Mr. Leibner that CBS
wanted a “fresh start” and expressed their desire that Mr. Rather’s contract be ‘{erminated before

its November 2006 expiration date. Such termination was effected as of June 16, 2006.

i

F

-31-


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.comnj

110.  Accordingly, during the period from March 9, 2005 to Juné 1'6, 2006, Mr. Rather
was “warehoused” at CBS, not only in breach of his contract, but in breach-lof’ the obligations
created by representations CBS and defendants had made to him consistel}ﬂy«since the aftermath
of the Broadcast. These breaches not only damaged Mr. Rather’s reputétion? but also damaged
him in his trade and profession, both during his continuing employment with CBS and thereafter.

111.  From March 9, 2005 to June 16, 2006, Mr. Rather was induc'ed-“_#- both through
the expectation that his contract would be honored and through misrepresentations and promises

j
not kept -- to remain at CBS and stay silent. He was unable to explore or pursue other business
opportunities, including following up on a previously made offer to become, fhe face of CNN
(discussed below), accepting speaking engagements and book deals.

112, From June 16, 2006 to the present, Mr. Rather found that, a}s a result of CBS’s and
defendants’ conduct and his reliance on their misrepresentations, the busir;ess opportunities that
should have been readily available to Mr, Rather because of his skill, expeﬁ;t.mce, status, and

talents as an investigative journalist and television news personality -- qualities earned over a

career spanning more than four decades -- were not available to him.

The Business Injury To Mr. Rather In His Trade and Profession
113.  In the Spring of 2006, knowing that CBS had reneged on its promise to engage in

good faith negotiations over a contract extension through 2010, Mr. Ratherém“ci Mr. Leibner
began exploring future employment opportunities with other television networks.

114.  Mr. Rather reached out first to CNN, a prominent news rlnet;wolrk that had sought
to hire him to become the face of CNN in 1997. In 1997, Mr, Rather had bgén approached by

Tom Johnson, CNN’s Chief Operating Officer, who offered Mr. Rather a pésition as CNN’s

-32-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

i

o
main anchor, face, and voice of CNN -- to become for CNN what Mr. Rather had been for CBS
News,

115. InMr. Johnson’s 1997 call, CNN offered Mr. Rather a ten year contract at $6
million per year -- a longer period of employment than had ever been prq?idéd in any CBS
contract, and at a significantly higher level of compensation. Thereafter, several executives from
CNN and its parent, Time Warner, called Mr. Rather and later met with hlm i_n an effort to entice
and convince him to leave CBS and join CNN. These executives include(i M. Johnson, Ted
Turner (the founder of CNN and then Time Warner’s Vice Chairman and head of Time Warner’s
cable networks division), and Time Warner CEO Gerald Levin.

116.  Mr. Rather was close to accepting the CNN position and .leavir_lg CBS, but
disputes over his existing CBS contract made it a possibility that he would: bé-unable to appear
on CNN for over a year while such contract issues were resolved. Mel K!armazan, then CEQ of
the CBS Station Group (overseeing the network’s radio and television brbpg:rties), stated that he
wanied Mr. Rather to remain at CBS and agreed to match CNN’s salary offer of $6 million per
year and extend his existing contract, l

117.  After Mr. Rather advised CNN that he was unable to accePt it.s offer, Mr. Turner
told Mr, Rather that he understood the situation and that Mr. Rather shbuid contact him at any
point in the future if he wanted to “come on board.” F ollowing the CNN of;I'er, when Mr. Rather
ran into Tom Johnson and Ted Turner at industry events, the meetings were q;'iways cordial -- at
one, Mr. Turner commented that he always regretted being unable to hire-i\d{. Rather to become
the face of CNN. | 'I’

118.  With this background, in the Spring of 2006, Mr. Leibner arl;;anged for Mr. Rather

to meet with Jonathan Klein, then President of CNN, to discuss employment f)pportunities. They

-33-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

;
met for lunch at San Domenico, an Italian restaurant near Columbus Circie jn Manhattan,

During the luncheon, Mr. Klein indicated that he was interested in explo'lrirg'g the possibilities, but
Mr. Rather sensed that he did not have the enthusiasm exhibited by CNN m the past. Instead of
considering Mr. Rather for the prominent role that had been discussed pr?viously (arole he
would still have been serving had he accepted the ten year contract offér in 1997), Mr. Klein
discussed only a far more limited role. While admitting it was not formed in his mind
completely, Mr. Klein suggested the idea of a new weekly interview progm;in which Mr.
Rather would take a point of view on current issues, and suggested that pFrhaps Mr. Rather could
sit in occasionally as a sometimes substitute on the Larry King show whén Mr. King was on
vacation or otherwise unavailable. ,.

119.  As the lunch went on, Mr. Klein conceded that CNN might..'lhal'\..re reservations
about hiring Mr. Rather because of what he vaguely referred to several tirllilesl as “the situation
with CBS.” Mr, Rather and Mr. Leibner had known for some time that tllieré was a risk that the
industry would not understand why CBS, and Mr. Moonves specifically, hzl;'d allowed Mr.
Rather’s reputation and standing in the industry to be diminished in the wai(e"of the Broadcast
and its aftermath. Thus, Mr. Rather understood Mr. Klein to be referring ‘_t.o h1s perception in the
industry and with the public as a result of the Broadcast, its aftermath, an;i tl;e manner in which
he was treated by CBS thereafter -- i.e., removed from the Anchor chairl, silénced, and publicly
criticized. |

120.  Mr. Rather’s understanding of the meaning being conveyed by Mr. Klein was
confirmed when, after the lunch meeting, in a follow up call from Mr. Leibner to Mr. Klein, Mr.
Leibner was informed that CNN was not interested in hiring Mr. Rather in any capacity. Mr.

Klein was reluctant to volunteer the reasons why CNN had no interest. Mr Leibner, however,

-34-


http://www.courthousenews.com

[WWw.courthousenews.conj

pressed for an explanation. Mr. Klein indicated that he had talked to his Jﬁpériors and it was
decided that hiring Mr. Rather was too risky. Mr. Leibner followed up with:Mr. Klein on two or
three occasions, asking whether ther.e was a way he could turn Mr, Klein arémnd on the subject
of hiring Mr. Rather. These additional calls were unavailing.

121. It was common knowledge in the industry that, during the fim"e immediately
following the Broadcast, CNN was in great need of a new anchor and public face for its news
operations. At that time, Mr. Rather was more than capable of publicly exp’laipjng his role in the
Broadcast, defending the truth of the story, and explaining why the challenges- to the Documents
were unfair and represented only a part of the story., Mr. Rather could haYe obtained a lucrative,
multi-year contract with CNN at that time. Roughly two years later, he;ving_been misled into
remaining silent and unfairly taking the brunt of the blame for misconceptions about the
Broadcast, CNN’s interest in hiring Mr. Rather obviously had declined dra:méﬁcally. During the
intervening period, in February 2006, CNN had, for example, hired CBS c';orrespondent John
Roberts, currently serving as co-anchor of its morning program.

122.  Also during the Spring of 2006, Mr. Rather met with David ;\"?Vestin, the President
of ABC News, in Mr. Rather’s apartment. At that meeting, Mr. Westin exprgé_;sed interest in
hiring Mr. Rather, but observed that he would first need to consult with hlfs superiors on the West
Coast. Similar to his experience with CNN, when Mr. Leibner followed lilp with ABC, Mr.
Westin stated that Mr. Rather is a terrific reporter, but that ABC would not hirc him. According
to Mr. Leibner, there was reluctance in Mr. Westin’s voice when Mr. Leibn'erI 'asked him for
specifics. But as with CNN, when Mr. Leibner pressed Mr. Westin, Mr. Westin conceded that

i
1

o
the reasons related to Mr. Rather’s association with the Broadcast and its aftermath.

-35-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comj

123.  Also during the Spring of 2006, Mr. Rather met with NBC:News concerning
employment opportunities. Mr. Leibner arranged a dinner meeting for Mr. Bather with Steve
Capus of NBC at a restaurant in Rockefeller Center, During the dinner, Mr;,r Capus was very
complimentary of Mr. Rather, referring to him as a great reporter, but he cdmxélented that there
were problems with hiring Mr. Rather and that he would need to discuss tﬁe matter with his
superiors. Mr. Rather later learned from Mr. Leibner that Jeff Zucker, Président of NBC
Universal Television Group, had decided that there was “too much contrbvq;:sy” over Mr. Rather

and that NBC would not hire him under any circumstances.

124.  Mr. Rather and Mr. Leibner had contact with several other television networks,

1
!

but none showed the level of interest that would be expected for hiring éomeone with the talent,
ability, stature, and experience of Mr. Rather. These networks included FOX, Arts &
Entertainment, History Channel, HBO, Discovery, and National Geographic::. None of these
networks was interested in hiring Mr. Rather, each of them ultimately indicatil-lg to Mr. Leibner
that he “had too much baggage,” “was too hot to handle,” “there was too t;nuéh controversy,” or
words to that effect. For example, while Mr. Rather had met a high ranking ‘executive from the
Arts & Entertainment Network at a party and was told that he was interestcéll in hiring Mr.
Rather, when Mr, Leibner followed up, he was advised that Mr. Rather “had t'lc‘>o much baggage.”
125.  Mr. Rather’s experience stands in sharp contrast to other television news
personalities of similar or lesser stature, all of whom were given substantial contracts in the latter
years of their careers, even when operating in a more limited capacity. Tlheéc include CBS
newsmen Walter Cronkite and Mike Wallace as well as Tom Brokaw, Tedkdppel, and Larry
King. Upon information and belief, these individuals have been compe.ns.gted in the same range

as the amount CBS had tentatively agreed to compensate Mr. Rather in the Summer of 2004.

-36 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.comnj

126.  For example, Tom Brokaw, upon retiring as anchor of the NBC Nightly News in
2004, was given a ten year contract and the title of NBC News Special Cdrreépondent. Until
2014, Mr. Brokaw is being paid to remain with NBC News in a part-time capacity as a
commentator and to produce long-form documentaries. "'. _

127.  In another example, Ted Koppel reported in January 2006 tﬁat: ‘following his
retirement from ABC News’ Nightline, he had been approached by as maﬁy as ten or so media
organizations. Mr. Koppel accepted a position as Discovery Networks’ “managing editor” in
January 2006, just a few months before Mr. Rather began exploring empioy'mgnt with similarly
situated cable networks. Indeed, Mr. Koppel reportedly accepted the Discg;ve'lry Networks
position instead of a similar offer from HBO. Notwithstanding HBO's reported interest in hiring
Mr. Koppel (a position he turned down), HBO had no interest in discussing the possibility of
employing Mr. Rather a few months later.

128.  Mr. Rather’s lost business opportunities were not limited toi."telévision
broadcasting. During the period when he was still working for CBS, the period during which he
was misled into remaining silent about the truth of the story underlying‘ the Broadcast, Mr.
Rather was approached on multiple occasions to write bo_oks. Having wnttg:n books in the past
about his experiences in investigating the major stories of his career, it was nq?t unusual for Mr.
Rather to be approached by book publishers. While still at CBS, Mauro I?ipz:eta of publisher
William Morrow and Mort Janklow, an agent and publisher, sought out'l arfld met with Mr. Rather
to engage him to write books about his then-recent stories -- including the ]%}oadcast, the Abu
Ghraib story, and his interview with Saddam Hussein. Such book deals car; pF;y in the millions

of dollars. However, with his contract extension still not settled, and relying on CBS’s
IF I

-37-


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.con

representations to him about the need to remain silent about the Bush story-,. Mr. Rather was
induced to decline these offers. ‘ ',"

129.  Mr. Rather also had received expressions of interest from f\vq radio networks to
do nationally syndicated radio programs. Although these talks never de\;elqi)cd into a money
offer, such positions were not available for discussion in 2006. .“,

130,  Mr. Rather also lost significant opportunities to make publ}f: appearances and
speeches, for which he regularly was compensated at a level of S?S,OOO per event, and at times
offered more. During the period from March 9, 2005 to June 21, 2006, Mr ‘;'Rather was induced
to turn down even the diminished speech opportunities presented to him (th'roiigh his reliance on
the CBS misrepresentations discussed herein). Thereafter, his speechmakiﬁg opportunities

Mt
remained diminished as a result of the stigma that remains arising out of h'is association with the
Broadcast and the defendant’s refusal to defend it.

131.  Mr. Rather ultimately agreed to accept a position at HDNet,.; 1_1'ot yet fully
established cable network with limited distribution. Although now working, Mr. Rather’s
exposure is dramatically limited and, accordingly, his reputation and stméiné in his trade and
profession have not recovered from the damage caused by the defendant’s conduct.

132.  Mr. Rather is one of the most experienced working joumélisllcs in the United States
in covering Presidential elections, including primaries, conventions, and géne;';':ll elections,
having covered elections since 1952. With nearly continuous coverage, of thé primary battles in
the current Presidential election cycle, Mr. Rather would be the natural and expected choice to be
contracted to appear regularly on either network or cable television to covef the election. No
such contracts have been presented to Mr. Rather, and only a few opponunitiéé of any kind, even

|
I

-138 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.com

though more than three years and a half have elapsed since the Broadcast and ifts immediate

aftermath.

CAUSE OF ACTION

(Fraud)
133, Plaintiff repeats and realleges paragraphs 1 through 132 as 1f fully set forth herein.

»

134.  Mr. Moenves and Mr. Heyward, acting individually and on behalf of CBS, made
)
and caused to be made the following representations to Mr. Rather:

a) The “CBS Will Defend Rather” representations:

¢ On September 19, 2004, in Mr. Heyward’s office, Mr. Heyward represented to
Mr. Rather that CBS would stand by and defend him against all attacks if he
issued a public apology for the Documents and did not defend the story
underlying the Broadcast or himself publicly; 4'

¢ On September 20, 2004, in telephone calls between Mr, Schwartz and Mr.
Rather, Mr. Schwartz buttressed what Mr. Heyward had represented the prior
evening -- that CBS would defend Mr. Rather if he apologized,

¢ Shortly after the September 22, 2004 announcement of the composition of the
Panel, in a meeting in Mr. Moonves’ Viacom office, he represented that he and
CBS cared about Mr. Rather and his future at CBS, that they wanted and
intended to preserve Mr. Rather’s career, and that after the Panel issues its
report, CBS would turn its attention to Mr. Rather and his need to restore his
reputation; and :

¢ Within ten days after the publication of the Panel Report in €arly January 2003,
Mr. Heyward represented again to Mr. Rather that CBS intended to preserve
and protect Mr. Rather’s reputation, this time in the wake of the Panel’s
findings. '

b) The “Independent Investigation” representations:

e On September 19, 2004, in Mr. Heyward’s office, Mr. Heyward represented to
Mr, Rather that CBS would appoint an independent panel to.investigate the
story underlying the Broadcast, the results of which would be made public,
assuring Mr. Rather that the panel would consist of people with impeccable
credentials, who were unimpeachable, and who know the bysiness;

-39 -


http://www.courthousenews.com

d

www.courthousenews.conj

On September 20, 2004, in telephone calls between Mr. Schwartz and Mr.
Rather, Mr. Schwartz buttressed what Mr. Heyward had represcnted the prior
evening --that CBS would appoint an outside panel to conduct an independent
investigation in to the story underlying the Broadcast;

On September 20, 2004, CBS issued a public statement ﬁnnouncmg that it will
be commissioning an independent review of the process by which the report
was prepared and broadcast, that the names of the people conducting the
review will be announced shortly, and that their findings wnll be made public;

On September 22, 2004, CBS issued another public statement announcing the
appointment of Mr. Thornburgh and Mr. Boccardi to comprise the so-called
“Independent Review Panel”;

In the week following the September 22, 2004 public anhouncement Mr.
Moonves represented to Mr. Rather that the Panel had been selected with care,
that they would be fair in their investigation, and that the Panel was necessary
for CBS to obtain an investigation that was accurate and credlble

The “Full Investigation/Sharing” representation:

On or about September 22, 2004, Mr. Heyward represented that, if Mr. Rather
refrained from retaining a private investigator to continue the investigation of
the story underlying the Broadcast, CBS would conduct a full investigation,
pursuing all leads, and making the findings available to Mr. Rather.

The “Panel Report Outcome” representation:

Shortly preceding the November 22, 2004 announcement that Mr. Rather
would be vacating the Anchor chair, and six weeks before the Panel’s Report
was issued, Mr. Moonves represented that there was nojway the as yet
unreleased Panel Report would not be bad for Mr. Raiher.

The “Contract Extension” representation:

By letter dated November 22, 2004, Mr. Moonves rcpresentg'd that CBS would
conclude an extension of Mr. Rather’s contract in accordance with previous
discussions between Mr, Leibner and Mr. Moonves.

t

The “Fully Utilize Rather” representations:

¢ Before Mr. Rather was removed as Anchor, Mr. Heyward, Mr. Fager, and Ms.

Mason represented to Mr. Rather that CBS intended to fully utilize Mr.
Rather’s abilities, experience and talents as a full time correspondent on 60
Minutes and 60 Minutes II, giving him the opportunity to restore his public
image as a precminent television journalist;

- 40 -


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

e However, even before Mr. Rather left the CBS Evening News With Dan
Rather, Mr. Fager represented that Mr. Rather would not be working on 60
Minutes because he was needed to “save 60 Minutes II”, and if he agreed to do
s0, he would be fully utilized on 60 Minutes in the fall of 2005; and

» During the period from March 9, 2005 through the fall of 2005, CBS
continuously represented to Mr. Rather that it would fully 'utilize his services
and provide him with the opportunity to restore his public image as a
preeminent television journalist.
135.  All of these representations were false and were made to induce Mr. Rather to

refrain from making public statements concerning the Broadcast or its aftermath so he could

defend the truth of the story, respond to unproven accusations that the Documents were forgeries
!

>

and defend and protect his personal reputation. These false representations were made to enable
CBS to more easily diminish Mr. Rather’s stature and destroy his reputation.
136. At the times these representations were made, CBS and defendants had no

intention of fuifilling these promises, and knew them to be false.

o
!

137.  All of these representations created liabilities separate, apart from, and collateral

to CBS’s contractual obligations to Mr. Rather under the Agreement.

1

138.  Reassured by his 40 years of dealing with CBS, Mr. Rather rqlied on the

foregoing representations by, inter alia, not making public statements concerning the Broadcast

1
1

or its aftermath to protect his reputation, enduring months of little or no airtime, foregoing other
employment opportunities that would have been available to him, and not rf:!mploying his own
private investigator in the Fall of 2004 to further investigate the accuracy of ﬂ'le Documents and
the Broadcast. - |

139, As a direct and proximate result of these knowing misreplieséntations, Mr. Rather

has suffered monetary damages due to lost business opportunities in his,tra.'clc and profession, as

well as reputation damages.

-41 -


http://www.courthousenews.com

vww.courthoUusenews.comnj

140.  Mr. Rather’s lost business opportunities in his trade and fm&fession include the
inability to be hired by a news network that previously had been interested m hiring him -- CNN
-- and by several other broadcast and cable television networks and radio nefwfarks. The lost
income in his chosen trade and profession occurred both during the pcriod!::)f ti.me he was
“warehoused” at CBS and after he was terminated. The amount of incdmé Mr Rather lost can
be determined both by referencing the terms CBS had agreed to in principle in the summer of
2004 and through reference to the market for journalists of Mr. Rather’s cal;ber during that
period -- at least an average of $4 million annually from 2005 to 2010. |

141.  Although Mr. Rather is now employed at HDNet, his cur're%llt éalary is far less than
the salary ﬁe would have received had his contract at CBS been renewed, or had he been able to
secure the other business opportunities he pursued. ‘

142.  Mr. Rather’s annual salary at HDNet is $1.25 million, $1.5 million, and $1.75
million respectively for each of the three years for the period June 2006 thrlrough June 2009. At
CBS, the contract extension numbers discussed in August 2004, before the Broadcast and CBS’s
fraud, were much higher -- $4 million through June 2008 and $2 million from June 2008 to June
2010. (See 17 36-39 above.) |

143.  Other television and cable networks (at least one of which (CNN) had offered Mr.
Rather employment in the past) retained journalists of Mr. Rather’s stature during the period
following CBS’s and defendants’ fraud, for positions for which Mr. Rathlcr v'mpld have been able
to compete had he not been defrauded by CBS, at salaries of at least $4 milliox.'z annually. (See Y
128-130, 153 above.) CNN’s 1997 offer to Mr. Rather would have paid hﬁim $6 million through

2007. (See 19 117-120 above.)

-42- ;


http://www.courthousenews.com

Wwww.courthousenews.conj

144, Television journalists of Mr. Rather’s stature are given cmf')IO)lrment contracts for
a period of years with guaranteed annual compensation. Mr. Rather’s expec‘ted average annual
salary for the period immediately following the fraud was in the $4 million .i';an'ge, a range
consistent with CBS’s 2004 offer, and the rest of the market. Mr. Rather has z;.iso incurred
damages in the form of lost wages because, as a result of CBS’s and defexfdaﬁts’ fraud, he was
unable to obtain a commitment from any employer for more than three years.

145.  Thus, during the three years in which he contracted to work fbr_HDNet at an
average salary of $1.5 million per year, Mr. Rather has suffered lost wages froin CBS’s and
defendants’ fraud of $2.5 million per year, or $7.5 million, and is likely tdlbe‘damaged at the
same annual rate, or greater, in the years following the expiration of his HDNet contract.

146. Mr. Rather continues to be in good health, enjoys his work, has 1o interest in
retiring, and expects to continue in his profession at least until 2012, if not :ionger;

147.  Additionally, Mr. Rather’s opportunities to earn additional ;income in other
professional pursuits - books, radio programs, and speeches -- were lost or giiminished asa
result of CBS’s and defendants’ fraud (7§ 131-133).

148. Before CBS’s and defendants’ frand, Mr. Rather received in_vitétions, and had
sufficient time in his schedule, to make speeches and personal appearance;s, for which he was
compensated. Due to CBS’s and defendants’ fraudulent insistence that hé remain silent in the
face of criticism of the Broadcast, CBS News, and Mr. Rather pcrsonally; Mr Rather gave fewer
speeches during the period from the Broadcast (September 2004) until his em}éloyment with CBS
ceased (June 2006) than he would have given had CBS and defendants not.delfrauded him, Asa
result, Mr. Rather has incurred significant out-of-pocket damages -- los{ a«fiditional professional

compensation -- in an amount to be determined at trial.

-43 -


http://www.courthousenews.com

www.courthousenews.conj

149.  Mr. Rather’s lost additional professional compensation damages continued after
the termination of his employment with CBS, when invitations for speech and appearance work
have declined substantially as a result of CBS’s and defendants’ fraud. Mr Reitther has been able
to carn payment for only six speeches per year on average over this roughlly t\;vo year period, an
out-of-pocket loss of roughly $900,000 incurred to date, with losses expet;,'ied to continue at the
rate of $450,000 per year. |

150. CBS’s and defendants’ conduct was willful and maliciou§. .'

151.  Asadirect and proximate result of CBS’s and defendants’ frau;l, Mr. Rather is
entitled to compensatory damages in an amount to be determined at trial, ﬁut_not less than $20
million, and punitive damages in an amount to be determined at trial, but ﬁot less than $50
million against defendants, jointly and severally. |

WHEREFORE, plaintiff Dan Rather demands judgment against defendants,

jointly and severally, as follows:

i
f

a) Compensatory damages in an amount to be determined at trial, but not less than
$20 million, together with interest thereon; .

b) Punitive damages in an amount to be determined at trial, but not less than $50

million; and

-44 -


http://www.courthousenews.com

lwww.courthouserRews.com) ;

¢) Such other and further relief as the Court may deem justland proper.

SONNENSCHEIN NATH &7 ROSENJHAL LLP
By: (, M\/

MartinR. Gold - /!
Gary Meyerhoff
Edward J. Reich

Dated: New York, New York
August 3, 2009

1221 Avenue of the America.:';
New York, New York 10020
(212) 768-6700

Attorneys for Plaintiff

-45 -


http://www.courthousenews.com

